به گزارش پایگاه خبری نقدینه، ه سال از ابلاغ سیاست های بند ج اصل 44 و حدود هفت سال از اولین واگذاری سهام شرکت دولتی (البرز) در صنعت بیمه می گذرد اما اکنون پس از گذشت این سال ها منتقدان زیادی ، روند خصوصی سازی در صنعت بیمه را به چالش می کشند چرا که معتقدند، معدل خصوصی سازی در صنعت بیمه پایین است و اگر چه که طی این سال ها شرکت های خصوصی زیادی پا به عرصه وجود نهادند ؛ اما عملا تولد این شرکت ها انحصار بیش از 40 درصدی بخش دولتی در بازار بیمه را کم نکرد و تسلط دولت بر صنعت ، سدی در مقابل توسعه بخش خصوصی و بی تردید تحقق اهداف خصوصی سازی پس از ابلاغ سیاست های اصل 44 بوده است.
از سوی دیگر بسیاری از بیمه گران عنوان می کنند، وقتی خصوصیسازی شد قرار بر این بود، بیمه ایران دولتی بماند زیرا دولت به عنوان یک بیمهگذار بزرگ حق داشت یک شرکت بیمه داشته باشد البته برای رشتههایی که جذابیتی برای بخش خصوصی نداشت مثل بیمههای کشاورزی، دام و... و در این راستا دولت باید با کمک شرکت خود این رشتههای فاقد جذابیت برای بخش خصوصی را اداره می کرد زیرا بخش خصوصی عمدتا به دنبال انتفاع است آن هم انتفاعی که در درازمدت حاصل نشود بلکه در کوتاه مدت محقق گردد؛ قرار این بود نه شرایطی که در حال حاضر دیده میشود.
اما بسیاری از بازیگران صنعت بر این باورند که به جای اظهارنظرهای افراطی و تفریطی در خصوص نقش بیمه دولتی ایران در بازار بیمه کشور باید به دنبال راهکاری منسجم و مدون برای تعریف جدید از حدود و اختیارات این شرکت در صنعت بیمه بود .
اکنون با ابلاغ سیاستهای کلی برنامه ششم توسعه و با تاکید بند 7 این سیاست ها بر" ارتقاء کیفی و کمّی نظام جامع صنعت بیمه و ابزارهای آن (بازارهای رقابتی، بیمه اتکایی و...) با مشارکت اشخاص حقیقی و حقوقی داخلی و خارجی به منظور توسعه سرمایهگذاری و ثبات و پایداری و کاهش خطرپذیری فعالیتهای تجاری و اقتصادی کشور." که صراحتا به ایجاد فضای رقابتی در صنعت اشاره و به مشارکت حقیقی ها و حقوقی ها تاکید شده است بی تردید پرداختن به راهکارهایی جهت تحقق نقش بهینه بیمه دولتی ایران در صنعت ضروری خواهد بود چرا که استفاده از ظرفیت های بیمه دولتی ایران به دلیل دارا بودن سابقه بیمه گری و اعتماد عمومی ، ذخایر و منابع قابل توجه و البته نیروی انسانی متخصص ضروری خواهد بود.
عبدالرسول عطایی ، مدیر عامل بیمه کوثر در گفتگو با ریسک نیوز ضمن اینکه بازنگری در نقش بیمه ایران را ضروری می داند ،معتقد است ،بیمه ایران باید طی یک برنامه بلند مدت و مدون تفکراتش را از فروش بیمه نامه های خرد به خلق بیمه نامه ها و محصولات نوآورانه تغییر دهد.
به گفته وی بیمه ایران برای تحقق نقش اصلی اش در صنعت بیمه کشور، باید ورودش را به بازار های راهبردی آغاز کند .
عضو انجمن حرفه ای صنعت بیمه خاطر نشان ساخت : به طور مثال ورود به برخی رشته های بیمه ای مانند بیمه سایبر ، که امروزه ضرورت ان در صنعت بیمه جهان احساس می شود، ریسک بالایی برای بیمه های خصوصی دارد که بیمه دولتی ایران می تواند به این حوزه ورود پیدا کند.
مدیر عامل بیمه کوثر با بیان اینکه بیمه ایران با وجود نیروی متخصص در بدنه خود قابلیت ورود به بازار های جدید بیمه گری را دارد ، اظهار داشت: بیمه ایران باید فروش بیمه نامه های معمول مثل ثالث ، عمر و ... را در اختیار دیگران قرار دهد و به بازار های راهبردی و استراتژیک همچون بیمه گری اتکایی وارد شود.
عطایی با تاکید براینکه تغییر تفکرات در بیمه ایران به نفع صنعت بیمه خواهد بود ، اظهار داشت:به هر حال سازوکار تغییرات راهبردی در بیمه ایران باید تدوین شود و اگر چه که در حال حاضر بستر های آن مهیا نیست اما تدریجا با تدوین یک برنامه استراتژیک در سال های اتی به نتیجه خواهد رسید.
وی با تاکید براینکه شرکت دولتی بیمه ایران به راحتی می تواند در خلق محصولات جدید و پرریسک گام بردارد، گفت: بیمه ایران چاره ای ندارد که تفکراتش را از شیوه فعلی به سوی راهکارهای راهبردی تغییر دهد.