بورس قابلیت رشد پس از مدت‌ها اصلاح را دارد

کارشناس بازار سرمایه :

بورس قابلیت رشد پس از مدت‌ها اصلاح را دارد

نقدینه - یک کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه رفتار بازیگران حاضر در بازار سرمایه هیجانی‌تر از سرمایه گذاران دیگر بازارها است، گفت: اگر قرار باشد رشدی در بازارهای سرمایه گذاری رخ دهد، احتمال این اتفاق در بازار سهام بیشتر خواهد بود و این بازار نسبت به سایر بازارهای موازی بازدهی بهتر خواهد داشت.

به گزارش پایگاه خبری نقدینه ، حسام جعفری در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا به روند اخیر معاملات بورس اشاره کرد و افزود: در صورت مقایسه بازار سرمایه با سایر بازارها شاهد ارزندگی این بازار نسبت به سایر بازارهای سرمایه گذاری خواهیم بود.

وی بازار مسکن را جدی‌ترین رقیب برای بازار سهام دانست و گفت: بازار مسکن طی ۲ سال گذشته تحت تاثیر اصلاح شدید شاخص بورس و نیز وضعیت حاکم در این بازار رشد جدی را تجربه کرد، اما اکنون شاهد وجود رکود جدی در این بازار هستیم.

رفتار بازیگران بازار سرمایه، هیجانی‌تر از سرمایه گذاران دیگر بازارها

جعفری با تاکید بر اینکه ریسک‌های حاکم در بازار سرمایه نیز در دیگر بازارهای سرمایه گذاری وجود دارد، اظهار داشت: رفتار بازیگران حاضر در بازار سرمایه هیجانی‌تر از سرمایه گذاران دیگر بازارها است، اما باید به این موضوع توجه کرد که رفتار بازیگران مسکن که اغلب سنتی هستند توام با صبر بیشتری است.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: وجود نگاه بلندمدت در بازار مسکن باعث شده تا سرمایه گذاران کمتر اقدام به رفتارهای هیجانی در این بازار کنند که این امر باعث شده تا شاهد اصلاح کمتر قیمتی در این بازار باشیم.

وی ادامه داد: وجود چنین امری باعث شده تا عملاً کاهش شدید قیمت‌ها در بازار مسکن صورت نگیرد و فقط شاهد وجود رکود در معاملات این بازار باشیم.

ارزندگی در قیمت سهام شرکت‌ها

جعفری با بیان اینکه بازار سرمایه می‌تواند از عملکرد بهتری در معاملات خود نسبت به روند فعلی برخوردار باشد، گفت: فعلاً محرکی که بتواند باعث تحول معاملات بورس و نیز شتاب در صعود آن شود، وجود ندارد.

این کارشناس بازار سهام اظهار داشت: بازار سرمایه در چند ماه گذشته اصلاح شدید قیمتی را تجربه کرده و قیمت‌ها به مرحله ارزندگی رسیده است؛ بنابراین اگر قرار باشد رشدی در بازارهای سرمایه گذاری رخ دهد احتمال این اتفاق در بازار سهام بیشتر خواهد بود.

کمک دولت و سازمان بورس برای بازگشت رشد به شاخص بورس

وی اعلام کرد: طی سال‌های گذشته ارزش دلار به عنوان مهم‌ترین محرک رشد بازار شناخته شده است که در چند روز گذشته شاهد افزایش قیمت این ارز بودیم.

جعفری خاطرنشان کرد: همچنین در کنار این موضوع، حمایت‌های صورت گرفته از بازار از سوی دولت و سازمان بورس کمک کرد تا بازار سهام پس از فراز و نشیب‌های بسیار وضعیت بهتری به خود بگیرد و به مدار صعود بازگردد.

این کارشناس بازار سرمایه معتقد است که دلار و حمایت‌های انجام شده از بازار توسط نهاد ناظر بازار و نیز دولت عاملی در بازگشت روند مثبت و رشد به معاملات بورس بوده است.

اعتماد از دست رفته سرمایه گذاران نسبت به بورس

وی به اعتماد از دست رفته سرمایه گذاران نسبت به بورس اشاره کرد و گفت: باز گرداندن اعتماد دوباره به سهامداران کمی دشوار است، اما برای اجرای این امر لازم است تا سیاست‌های اقتصادی به صورت پایدار در دستور کار قرار بگیرد.

جعفری ادامه داد: نباید در بازار نگرانی‌هایی از جانب بودجه، نرخ خوراک و نیز دیگر مقررات باشیم و در این زمینه ثبات در قانون گذاری و شرایط اقتصادی مهم‌ترین عامل برای بازگرداندن اعتماد به سهامداران است.

بازار سهام نیازمند ثبات در تصمیم‌گیری‌ها

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه بهتر است سازمان بورس ثبات بیشتری را در تصمیم‌گیری‌های خود داشته باشد، گفت: بدین معنا که اگر مقرراتی وضع می‌شود دیگر در کوتاه‌مدت تغییر نکند تا بتوان شاهد بهبود وضعیت ورود نقدینگی به بورس و اعتماد سهامداران نسبت به سرمایه گذاری در بورس باشیم.

وی معتقد است که اگر دلار رشد کند بازار سهام تحت تاثیر چنین عاملی بیشتر از نرخ دلار رشد می‌کند که این امر می‌تواند تا حد زیادی اعتماد را به سهامداران باز می‌گرداند.

ابهامات بودجه باید رفع شود

جعفری خاطرنشان کرد: در این راستا قانون گذار باید ابهامات موجود را رفع و نیز یکسری از مقررات را به صورت بلندمدت تدوین کند تا سرمایه گذار این اطمینان را داشته باشد که طی سال‌های طولانی می‌تواند در یک بازار مطمئن سرمایه گذاری کند.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: رفع ابهام بودجه باید به گونه‌ای که نه‌تنها برای یک سال آینده بلکه بهتر است سیاستی در پیش گرفته شود که رویه آن برای ۱۰ سال آینده مشخص باشد تا سرمایه گذاران بتوانند با دید بهتری نسبت به سرمایه گذاری در این بازار اقدام کنند.

https://naghdineh.ir/page/91164/
لینک مطلب :
چاپ print version