تبدیل اموال راکد به مولد

یک کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد:

تبدیل اموال راکد به مولد

نقدینه - یک کارشناس بازار سرمایه گفت: صندوق زمین و ساختمان می‌تواند به مولدسازی اموال مازاد بانک‌ها کمک کند.

به گزارش پایگاه خبری نقدینه ، احمد اشتیاقی؛ کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار ایبِنا، بیان کرد: چندی پیش رئیس کل بانک مرکزی در رابطه با تصویب راه‌اندازی سه صندوق با عنوان‌های «صندوق سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت مختص اوراق دولتی»، «صندوق سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات» و «صندوق سرمایه‌گذاری زمین و ساختمان» توسط بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی» توضیحاتی ارائه داد. راه اندازی این صندوق‌های اقدام مثبتی است، که به مزایای آن اشاره می‌کنم.

وی افزود: بازار سرمایه بستر‌های استفاده از ابزار‌های نوین مالی را فراهم کرده، که بانک‌ها نیز از این ابزار برای رسیدن به اهداف خود استفاده می‌کنند، بانک‌ها برای مولد سازی زمین، ساختمان، املاک و مستغلات خود می‌توانند از مزایای صندوق زمین و ساختمان بهره ببرند.

جذب نقدینگی به اموال راکد بانکی 

این کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: راه‌اندازی صندوق زمین و ساختمان توسط بانک‌ها به نوعی می‌تواند برای اموال راکد آن‌ها نقدینگی جذب کند، مشارکت مردمی نیز در این حوزه برای افرادی که قصد سرمایه‌گذاری در ساختمان را دارند فراهم می‌شود، همچنین بانک از مبالغ اندک مردم برای سرمایه‌گذاری استفاده می‌کند.

اشتیاقی ادامه داد: صندوق زمین و ساختمان می‌تواند به مولدسازی اموال مازاد بانک‌ها کمک کند، به این صورت که اموال مازاد فاقد مشتری که بانک نیز متعهد به فروش آن است با تجمیع دارایی مردم از طریق این صندوق مولد می‌شود، همچنین در این صندوق مردم مشارکت دارند.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه در بورس یک صندوق زمین و ساختمان وجود دارد، گفت: تجربه عملی زیادی برای صندوق زمین و ساختمان وجود ندارد، بنابراین بهتراست، اول صندوق زمین و ساختمان در بازار سرمایه محک بخورد و بازدهی آن معلوم شود و بعد بانک‌ها اقدام به راه‌اندازی این صندوق کنند.

وی با اشاره به اینکه صندوق‌های با درآمد ثابت در بازار سرمایه تجربه ۱۰ ساله دارند، بیان کرد: اگر بانک‌ها به راه‌اندازی صندوق‌های با درآمد ثابت اقدام کنند، چون این صندوق‌ها در بازار سرمایه سابقه دارند بانک‌ها نیز در راه‌اندازی آن موفق خواهند شد، بانک‌ها به نوعی در حال انتشار اوراق گام هستند و اگر در دستورالعمل این صندوق‌ها اجازه خرید اوراق گام وجود داشته باشد، با تجمیع وجوه سپرده‌گذاران در قالب صندوق‌های با درآمد ثابت می‌توان اوراق گام خرید.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان تاکید کرد: با ایجاد صندوق‌های با درآمد ثابت توسط بانک‌ها به نوعی مشارکت عموم مردم با پول‌های کوچک صورت می‌گیرد که حتی می‌توان بازدهی بیش از سپرده برای آن در نظر گرفت، همچنین بانک‌ها می‌توانند خریدارِِ اوراق گام را با استفاده از این صندوق از قبل آماده کنند، به این صورت برای بازار سرمایه نیز منفعتی ایجاد می‌شود، چون در صورت نبود صندوق‌های درآمد ثابتِ بانکی، این اوراق باید در بازار سرمایه معامله شود.

https://naghdineh.ir/page/91102/
لینک مطلب :
چاپ print version