حباب یورو کاهش یافت

بازار ارز در برابر برجام واکسینه شد

حباب یورو کاهش یافت

نقدینه - بازار ارز در واکنش به سفر رئیس‌جمهور و هیئت همراهش به نیویورک عقب نشینی کرد ولی کاهش بازار ادامه دار نبود و دلار تهران در معاملات دیروز در همان قیمت یکشنبه معامله شد.

به گزارش پایگاه خبری نقدینه به نقل از اکوایران، قیمت دلار تهران در معاملات روز قبل در محدوده ۳۱ هزار و ۶۰۰ تومان معامله شد. بررسی حباب بازار ارز نشان می دهد که هیجانات افزایشی در معاملات یورو کاهش یافته است، یورو و دلار نسبت برابری یک به یک دارند که کاهش حباب آن ممکن است به خاطر افزایش عرضه توسط بازار ساز باشد

بازار ارز در واکنش به سفر رئیس‌جمهور و هیئت همراهش به نیویورک عقب نشینی کرد ولی کاهش بازار ادامه دار نبود و دلار تهران در معاملات دیروز در همان قیمت یکشنبه معامله شد. بازار ارز زمان زیادی را تحت تاثیر اخبار برجامی بوده و تا حدود زیادی نسبت به این اخبار  واکسینه شده است.

اکوایران در دیدبان هر روز صبح به مرور رویدادهای بازارهای معاملاتی می پردازد، عملکرد گذشته بازار سرمایه و معاملات بازار سکه و ارز را بررسی می کند. در دیده بان اخبار موثر بر بازارها مدنظر قرار می گیرد و هدف توصیف عوامل اثر گذار بر سمت و سوی بازارها است.

 
 

 

 

حباب یورو کاهش یافت

بازار ارز در واکنش به سفر رئیس‌جمهور و هیئت همراهش به نیویورک عقب نشینی کرد ولی کاهش بازار ادامه دار نبود و دلار تهران در معاملات دیروز در همان قیمت یکشنبه معامله شد. بازار ارز زمان زیادی را تحت تاثیر اخبار برجامی بوده و تا حدود زیادی نسبت به اخبار برجامی واکسینه شده است، به همین دلیل سخنان رییس سازمان انرژی اتمی کشور مبنی بر احتمال بسته شدن پرونده هسته‌ای ایران در سازمان بین المللی انرژی اتمی بازار را نزولی نکرد و ناامیدی جوزف بورل مسؤل سیاست خارجه اتحادیه اروپا از حصول توافق در سازمان ملل هم بازار ارز را وادار به افزایش نکرد.

دلار تهران در معاملات روز قبل در محدوده ۳۱ هزار و ۶۰۰ تومان معامله شد بررسی حباب بازار ارز نشان می دهد که هیجانات افزایشی در معاملات یورو کاهش یافته است، یورو و دلار نسبت برابری یک به یک دارند که کاهش حباب آن ممکن است به خاطر افزایش عرضه توسط بازار ساز باشد زیرا بر اساس گزارش میدانی اکوایران هفته گذشته یورو در بازار کم شده بود.

 
 

IMG-20220920-WA0012

رشد آرام حباب درهم و سلیمانیه در کنار کاهش حباب دلار هرات نشان می دهد که انتظارات کاهشی و هیجانات نزولی در معاملات سه شنبه فرونشسته بود.

معاملات سکه رنج شد

قیمت سکه در معاملات این هفته بیشتر تحت تأثیر تغییرات ارزش اونس بوده است در این هفته بانک مرکزی انگلستان، فدرال رزرو آمریکا و بانک ملی سوئیس نرخ بهره را افزایش خواهند داد در این شرایط با افزایش بازدهی اوراق قرضه، اونس طلا تحت فشار قرار گرفت و سکه را تحت فشار قرار داده است قیمت سکه امامی و ربع سکه روز قبل بدون تغییر نسبت به روز دوشنبه به ترتیب در محدوده ۱۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و ۵ میلیون تومان قرار گرفت ولی ارزش ذاتی سکه کمتر از میانگین هفته قبل است.

حباب سکه امامی نیز مانند روز قبل در کانال ۱۳ درصدی است. حباب سکه همچنان در محدوده های بالاتر از سال قبل قرار گرفته است که دلیل آن انتظارات تورمی است که به سایر بازارها هم سرایت کرده است پایه پولی به عنوان هسته تورم ساز اقتصاد رکورد سه ماهه را زده است، افزایش پایه پولی عامل افزایش نقدینگی و دلیل اصلی تورم است که عدم کنترل آن ممکن است در آینده زنگ تورم را به صدا دربیاورد.

اکوایران قیمت پایانی دلار در بازارهای مختلف را در هر روز محاسبه میکند و در نمودار اولین، کمترین،بالاترین و آخرین قیمت هفته منتهی به آن روز را قرار می دهد.

IMG-20220920-WA0010

بررسی نمودار روز سه شنبه نشان می دهد که بازار ارز در هفته قبل روند صعودی داشته است زیرا نرخ پایانی دلار تهران در روز سه شنبه بالاتر از قیمت دلار در شروع معاملات هفته است.

 
 

در بازه زمانی مورد بررسی، قیمت دلار ربع سکه مسیر تماما نزولی را در پیش گرفته، قیمت دلار ربع سکه به خاطر کاهش قیمت ربع سکه و عقب نشینی آن کاهش پیدا کرده است سقف قیمتی دلار آزاد در هفته جاری ۳۱ هزار و ۷۰۰ تومان بوده که در حال حاضر یک پله قیمتی با آن فاصله دارد و تمام هفته را بالای حمایت ۳۱ هزار و ۲۰۰ تومانی معامله شده است.

نگرانی به جان بازار سرمایه نشسته است

بازار سرمایه در مسیر نزولی قرار گرفته و ارزش معاملات خرد در بازار پایین است. بسیاری از سهام خوب در محدوده حمایتی هستند ولی جریان اخبار و جهت انتظارات هنوز تغییر نکرده است. نه دلار به قدری رشد کرده که سهام دلاری لیدری کند و نه احتمال حصول توافق بیشتر شده تا سهام ریالی مورد استقبال قرار بگیرد.

نرخ سود بین بانکی هم که برای اهالی بورس مهم است در سقف خود قرار دارد که تقاضای سهام را تحت تاثیر قرار می دهد، در هنگام ناآرامی های اجتماعی نیز بازار سرمایه غالبا حرکت رو به بالا را تجربه نمی کند. در حالیکه بیشتر گروه های بازار در محدوده های مهم حمایتی قرار دارند نگرانی از اصلاح بیشتر شاخص افزایش یافته است به همین دلیل لازم است قبل از بازگشت رو به بالای شاخص کل جهت اخبار کمی تغییر کند تا تکلیف بازار سرمایه مشخص شود که با رهبری کدام گروه به بالا برگردد.

https://naghdineh.ir/page/88126/
لینک مطلب :
چاپ print version