چه عاملی باعث مثبت شدن بورس می شود؟

پیش بینی بازار سهام 30 شهریور 1401

چه عاملی باعث مثبت شدن بورس می شود؟

 نقدینه - تحلیل گران بنیادی معتقدند عاملی که می‌تواند بازار را مثبت کند گزارش‌های 6 ماهه و ماهانه (شهریور) شرکت‌هاست. با این حال این تحلیلگران بر اهمیت تحولات سیاسی نیز تأکید دارند. سفر ابراهیم رئیسی به نیویورک و تحولات دیپلماتیک در حواشی مجمع سازمان ملل بر بازارهای ایران اثرگذار خواهد بود.

به گزارش پایگاه خبری نقدینه به نقل از اکوایران، برای پیش بینی بورس امروز –چهارشنبه 30 شهریور- به روند بازار سهام در روز گذشته نگاه می‌کنیم. در روز سه‌شنبه شاخص کل بورس 6 هزار و 760 واحد افت کرد و به رقم یک میلیون و 367 هزار و 60 واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن نیز 2 هزار و 302 واحد پائین آمد و در رقم 397 هزار و 909 واحد ایستاد. شاخص کل فرابورس 80 واحد افت کرد و به رقم 18 هزار و 496 واحد رسید.

در پایان معاملات ‌روز سه‌شنبه، 145 نماد رشد قیمت و 514 نماد کاهش قیمت داشتند، به عبارت دیگر، 22 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 78 درصد بازار افت قیمت داشتند.

بیشترین افزایش قیمت

روز سه‌شنبه در بورس شرکت‌ نورد آلومینیوم (فنوال)، شرکت رادیاتور ایران (ختور) و شرکت مهرکام پارس (خمهر) بیشترین افزایش قیمت را ثبت کردند. در فرابورس نیز شرکت‌ لیزینگ ایران و شرق (ولشرق)، شرکت ریل پرداز سیر (حریل) و شرکت آسیا سیر ارس (حآسا) بیشترین افزایش قیمت را داشتند.

بیشترین کاهش قیمت

در بورس نمادهای وایران (شرکت لیزینگ ایرانیان)، تکمبا (شرکت کمباین سازی ایران) و حتوکا (شرکت حمل و نقل توکا) در روز سه‌شنبه بیشترین کاهش قیمت بازار را داشتند و در معاملات فرابورس شرکت صنعتی و معدنی شمال شرق شاهرود (کشرق)، شرکت سرمایه گذاری مسکن شمالغرب (ثغرب) و شرکت داروسازی سبحان انکولوژی (دسبحان) بیشترین کاهش قیمت را داشتند.

پیش بینی بورس

عرضه و تقاضای بازار

در معاملات سه‌شنبه 152 نماد صف خرید داشتند و 205 نماد با صف فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با رشد 6 درصدی به 152 میلیارد تومان رسید و مجموع ارزش صف‌های فروش 10 درصد افزایش یافت و 205 میلیارد تومان بود.

در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های فروش پایانی بازار 9 میلیون تومان بود و ارزش صف‌های خرید نیز در رقم 38 میلیارد تومان ایستاد. 

پیش بینی بورس

 

در پایان معاملات نماد خمهر (شرکت مهرکام پارس) با صف‌ خرید 6 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای پایانی بازار قرار گرفت. پس از بکاب، نمادهای بکاب (شرکت صنایع جوشکاب یزد) و مادیرا (شرکت صنایع مادیران) بیشترین صف خرید را داشتند. 

بیشترین صف فروش بازار در پایان معاملات به نماد حفارس تعلق داشت که ارزش آن 6 میلیارد تومان بود. پس از حفارس، نمادهای سکرد، ثغرب، تکشا و اتکای بیشترین صف فروش داشتند.

پیش بینی بورس

 

پیش بینی بورس امروز

معامله‌گران در شرایطی به استقبال آخرین روز معاملاتی هفته می‌روند که در روز گذشته شاخص کل برای چهارمین روز متوالی نزول کرد.

به علاوه برای چهارمین روز خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی شد و روند خروج پول حقیقی ادامه پیدا کرد. نمادهای وپاسار، فارس، شپنا، کگل، میدکو، فولاد، خودرو، شبندر، تاپیکو، نوری و کچاد بزرگان بازار در روز سه‌شنبه بودند که بیشترین تأثیر را در افت شاخص داشتند.

اما دیروز برخلاف روزهای پیشین ارزش معاملات خرد سهام رشد کرد و با افزایش 11 درصدی نسبت به دوشنبه به 2 هزار و 440 میلیارد تومان رسید. با این حال هنوز ارزش معاملات در سطح پائینی قرار دارد. 

همچنین دیروز بیشترین خروج پول حقیقی به گروه‌های کامودیتی‌محور اختصاص داشت. گروه محصولات شیمیایی، پالایشی‌ها و گروه فلزات اساسی بیشترین سهم را داشتند. نمادهای بپاس، خصدرا، شستا، فملی، شتران، شبندر، شپنا، خودرو و خزامیا بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند.تحلیل گران تکنیکی معتقدند شاخص در محدوده فعلی حمایت خواهد شد و قیمت‌ها نیز به کف رسیده‌اند. تحلیل گران بنیادی نیز معتقدند عاملی که می‌تواند بازار را مثبت کند گزارش‌های 6 ماهه و ماهانه (شهریور) شرکت‌هاست. با این حال این تحلیلگران بر اهمیت تحولات سیاسی نیز تأکید دارند. سفر ابراهیم رئیسی به نیویورک و تحولات دیپلماتیک در حواشی مجمع سازمان ملل بر بازارهای ایران اثرگذار خواهد بود.

https://naghdineh.ir/page/88124/
لینک مطلب :
چاپ print version