تشکیل سرمایه به بالاترین رقم ۴ سال اخیر رسید

تشکیل سرمایه به بالاترین رقم ۴ سال اخیر رسید

نقدینه - دولت سیزدهم برای تحقق و تداوم رشد اقتصادی ۸ درصدی، جذب انواع مختلف سرمایه‌گذاری، اعم از داخلی و خارجی را در دستور کار قرار داده و در عمل نیز آمارهای منتشرشده از رشد سرمایه‌گذاری در کشور حکایت دارد.

به گزارش پایگاه خبری نقدینه ، دولت سیزدهم برخلاف دولت گذشته که جذب سرمایه را معطل برجام کرده بود، از ابتدای شروع به کار نسبت به جذب سرمایه های داخلی و خارجی برای پروزه های زیرساختی و مولد کشور اقدام کرده و در این مسیر به موفقیت‌هایی هم رسیده است.

 
دولت قبل با شعار اینکه سیاست خارجی باید در خدمت اقتصاد باشد بر سر کار آمد، اما ضعیف‌ترین عملکرد را در جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی داشت؛ حال آن که دولت سیزدهم در سال نخست خود در جذب سرمایه‌گذاری بسیار موفق عمل کرده است.

دولت سیزدهم برای تحقق و تداوم رشد اقتصادی ۸ درصدی، جذب انواع مختلف سرمایه‌گذاری، اعم از داخلی و خارجی را در دستور کار قرار داده و در عمل نیز آمارهای منتشرشده از رشد سرمایه‌گذاری در کشور حکایت دارد.

در ۱۰ ماه نخست سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۳۴۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی جذب‌ شده یعنی وارد کشور شده و سرمایه‌گذاری خارجی قطعی در کشور انجام‌شده است؛ اما از این رقم ۲۷۶ میلیون دلار آن در دولت سیزدهم و فقط ۶۴ میلیون دلار آن در ۴ ماه نخست سال بوده که دولت قبلی عهده‌دار مسئولیت بود.

شایان ذکر است در بخش تأمین منابع مالی، دو موافقت‌نامه وام دولتی با فدراسیون روسیه جمعاً به مبلغ ۲/۲ میلیارد یورو و تخصیص وام برای چهار پروژه دیگر نیز از روسیه درخواست شد که نهایتاً پس از سفر رئیس‌جمهور با افزایش وام به رقم ۵ میلیارد یورو موافقت شد و پیگیری‌های لازم در حال انجام است و بخش اولیه آن را نیز روسیه پرداخت کرده است.

شرکت‌های روسی هم‌اکنون در صنعت نفت و گاز ایران در حال اجرای ۴ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری هستند. آنها همچنین در سال ۱۴۰۱ نیز تفاهم نامه سرمایه‌گذاری ۴۰ میلیارد دلاری در ایران را امضا کردند.

در زمینه جذب سرمایه‌گذاری داخلی نیز انعقاد قراردادهای ۴۸ میلیارد دلاری برای اجرای پروژه‌های پیشرانان پیشرفت سبب هدایت نقدینگی به بخش سرمایه‌گذاری زیرساختی در کشور شده است.

اولین آثار رویکرد دولت سیزدهم در جذب سرمایه‌گذاری را در آمار تشکیل سرمایه ثابت ناخالص در زمستان ۱۴۰۰ شاهد بودیم که با رشد بیش از ۱۴ درصدی مواجه شد. در حالی که در سال‌های آخر دولت گذشته در اکثر فصول سال‌ها منفی شده بود.

 

تشکیل سرمایه به بالاترین رقم ۴ سال اخیر رسید

رقم تشکیل سرمایه ثابت ناخالص در زمستان ۱۴۰۰ به قیمت‌های ثابت سال ۱۳۹۵ از ۷۲ هزار میلیارد تومان فراتر رفت که بالاترین رقم در ۴ سال اخیر محسوب می‌شود.

 

تشکیل سرمایه به بالاترین رقم ۴ سال اخیر رسید

 

 

https://naghdineh.ir/page/86641/
لینک مطلب :
چاپ print version