کاهش شدت افت هفتگی بورس

بررسی معاملات بازار سهام در هفته اخیر؛

کاهش شدت افت هفتگی بورس

نقدینه - گرچه بورس تهران در این هفته باز هم افت کرد، اما نسبت به دو هفته گذشته وضعیت بهتری داشت.

 

 

 به گزارش پایگاه خبری نقدینه، بورس تهران در این هفته نوسانات زیادی نداشت. به جز روز یکشنبه که تقریبا نوسان زیادی در شاخص ها شکل گرفت، در سایر روزها شاخص ها با تغییرات قابل توجهی مواجه نشدند.
 
 

در مجموع 5 روز معاملاتی این هفته، شاخص کل بورس بیش از 6 هزار واحد معادل 44 صدم درصد افت کرد. شاخص هم وزن نیز بیش از 5 هزار واحد افت معادل 1.39 درصد افت کرد.

 

شاخص فرابورس نیز 13 واحد افت کرد که تغییرات آن به اندازه ای کوچک بود که حتی به یک صدم درصد هم نمی رسد.

 
 

 

ارزش معاملات همچنان پایین است

ارزش معاملات خرد بازار سهام در این هفته با عدد 2200 میلیارد تومان آغاز شد و با رقم 2000 میلیارد تومان به پایان رسید. اما در این میان یک سقف 2600 میلیارد تومانی و یک کف 1700 میلیارد تومانی هم ثبت شد.

رقم 1700 میلیارد تومان یکی از کم ترین عددها در ارزش معاملات خرد طی سال 1401 است. البته پس از ثبت این رقم، در دو روز متوالی ارزش معاملات افزایش یافت.

 
 

ادامه خروج پول حقیقی ها از بازار

آخرین باری که سرمایه گذاران حقیقی تزریق پول به بازار داشتند 23 خردادماه بود. از آن زمان تا کنون حتی در یک روز هم تزریق پول به بازار توسط حقیقی ها انجام نشده است.

در این هفته هم مانند چند هفته گذشته، در تمام روزهای معاملاتی خروج پول حقیقی ها از بازار به ثبت رسید. بیشترین خروج پول در این هفته در روز یکشنبه با عدد 540 میلیارد تومان و کمترین خروج پول در روز چهارشنبه با رقم 90 میلیارد تومان بود.

کاهش شدت خروج پول حقیقی ها که در روز چهارشنبه به ثبت رسید گرچه امیدوارکننده است، اما باید دید آیا در هفته آتی این روند خروج پول قطع می شود یا نه.

پول حقیقی ها در مسیر اوراق بدهی و صندوق ها

درست مثل هفته گذشته، در این هفته هم سرمایه گذاران حقیقی در روز شنبه منابع خود را از اوراق بدهی و صندوق ها خارج کردند و در 4 روز معاملاتی بعدی نقدینگی به این ابزارهای مالی تزریق کردند.

در روز شنبه 140 میلیارد تومان پول حقیقی ها از اوراق بدهی و صندوق ها خارج شد اما در روزهای یکشنبه تا چهارشنبه جمعا بیش از 500 میلیارد تومان پول توسط حقیقی ها به این اوراق و صندوق ها وارد شد. به نظر می رسد سرمایه گذاران همچنان کسب درآمد ثابت از ابزارهای مالی را بر سرمایه گذاری در سهام ترجیح می دهند.

فروشندگان؛ سوار بر بازار

قدرت خریداران حقیقی در مقابل فروشندگان حقیقی هنوز هم پایین است. خریداران حقیقی همچنان در موضع ضعف قرار دارند و در تمام 5 روز معاملاتی این هفته فروشندگان سوار بر بازار بودند.

در این هفته شاخص قدرت خریداران حقیقی کمترین عددی که دید 0.66 بود و بیشترین عددی که برای آن ثبت شد، مربوط به روز چهارشنبه و با رقم 0.98 بود. رقم 0.66 که در روز یکشنبه این هفته ثبت شد، دومین رکورد کاهشی در این شاخص طی سال 1401 به شمار می رود.

https://naghdineh.ir/page/86224/
لینک مطلب :
چاپ print version