سومین جلسه کارگروه تکافل پژوهشکده بیمه برگزار شد

سومین جلسه کارگروه تکافل پژوهشکده بیمه برگزار شد

نقدینه - در سومین جلسه کارگروه تکافل پژوهشکده بیمه طرح پژوهشی بومی‌سازی نهاد تکافل و الزامات اجرایی آن در ایران و طرح پیشنهادی شرکت بیمه رازی برای اجرای تکافل در کشور ارائه شد.

به گزارش پایگاه خبری نقدینه ، در سومین جلسه کارگروه تکافل پژوهشکده بیمه که با حضور اعضای کارگروه تکافل، متخصصین حوزه تکافل و مدیران و معاونان شرکت بیمه رازی برگزار شد، طرح پژوهشی «بومی‌سازی نهاد تکافل و الزامات اجرایی آن در ایران» به عنوان اولین طرح پژوهشی در حوزه تکافل ارائه و مورد بحث و بررسی اعضا قرار گرفت.

همچنین شرکت بیمه رازی طرح پیشنهادی خود را برای اجرای تکافل در کشور تحت عنوان الگوی تجاری از نوع هبه -وکالت تشریح کرد که فرایند و مراحل این الگو برای تکافل عمومی و تکافل خانواده از نوع هبه-وکالت در ادامه ارائه شده است.

1.png

 

 

 

2.png


  مراحل ارائه محصول تکافل توسط شرکت بیمه رازی در الگوی هبه-وکالت شامل بررسی بیمه‌های تکافل در دنیا، بررسی عدم وجود بیمه‌های تکافل در ایران، تشکیل جلسات تخصصی با فقهای اسلامی مذاهب، ایجاد راهکارهای اجرایی برای پیاده‌سازی بیمه تکافل در ایران و اعلام آمادگی جهت اجرا مطابق با آیین‌نامه‌های موجود بیمه مرکزی می‌باشد.
محمدرضاموحد معاون فنی بیمه های زندگی شرکت بیمه رازی، مهمترین هدف شرکت بیمه رازی از اجرای تکافل را اخذ تایید فعالیت فروش انواع رشته‌های بیمه‌ای در کشور‌های همسایه و مخصوصا افغانستان برشمرد. وی همچنین ارز‌آوری از طریق فروش بیمه‌های تکافل در کشور‌های همسایه، صدور بیمه‌های مسافران متقاضی ورود به ایران از کشورهای مورد نظر، ارائه نوع جدید بیمه‌های اسلامی و جذب پرتفوهای بالقوه از طریق مشارکت در سود متقاضیان بیمه، افزایش ضریب نفوذ بیمه با ایجاد انگیزه خرید انواع رشته‌های بیمه‌ای نزد آحاد مردم و مخصوصاً اهل تسنن، افزایش مبادلات مالی و ارز‌آوری از طریق مشارکت اتکایی با شرکت های تکافل را از دیگر اهداف شرکت بیمه رازی جهت ارائه تکافل عنوان کرد.
در این نشست دکتر محمدمهدی عسگری رئیس پژوهشکده بیمه، مکاتبات پژوهشکده بیمه با مراکز بین‌المللی حوزه تکافل را نتیجه‌بخش دانسته و اعلام کرد تا کنون سه پژوهشگاه IBFIM  ، INCEIF  و الهدی جهت برگزاری دوره‌های آموزشی در حوزه تکافل در ایران اعلام آمادگی کرده‌اند و تقویم آموزشی این مراکز برای شرکت‌های بیمه ارسال گردیده است.
دکتر عسگری خاطر نشان کرد پژوهشکده بیمه در اهداف و برنامه‌هایی که دارد یک مگاپروژه در بحث تکافل تعریف کرده که طرح پژوهشی بومی‌سازی نهاد تکافل و الزامات اجرایی آن در ایران یکی از بخش‌های آن است و طرح‌های دیگری نیز توسط گروه مطالعات اسلامی در دستور کار قرار گرفته و ارائه خواهد شد.
وی همچنین از تشکیل شورای فقهی پژوهشکده بیمه در آینده نزدیک خبر داد و تصریح کرد اگر قرار باشد مجوز پژوهشکده بیمه روی طرح‌های پیشنهادی ارائه شده برای اجرای تکافل در کشور قرار گیرد،  باید واجد شرایطی باشد. اولا از حیث فنی و آمار بیمه تایید شود ثانیا نقش صندوق تبرع و عقدی که قرار است طراحی صندوق متناسب با آن انجام شود مشخص گردد و ثالثا شورای فقهی نیز باید مجوز تطبیق این عقد با فقه امامیه را صادر نماید.

https://naghdineh.ir/page/84264/
لینک مطلب :
چاپ print version