نقش بیمه در جبران حادثه متروپل

رئیس کل بیمه مرکزی تاکید کرد

نقش بیمه در جبران حادثه متروپل

نقدینه - چند روز پس از فاجعه متروپل آبادان، سوالات جدی و ابهامات زیادی درخصوص دلایل حادثه و مقصران آن مطرح شد. شش عامل بی‌کیفیت بودن سازه فولادی، اضافه شدن ۵ طبقه غیرمجاز به ساختمان اصلی، سست بودن سازه ساختمان، عدم جوشکاری صحیح محل اتصالات، بی‌توجهی به هشدار کارشناسان و فساد اداری برای حادثه ذکر شد. سوال اصلی این است که آیا سازه هایی مانند متروپل پوشش بیمه‌ای دارند؟ این درحالی است که لیست بلندی از ساختمان‌های ناامن پایتخت منتشر و این سوال مطرح شد «آیا سیستم‌های نظارتی بیمه می‌توانند با شناسایی خطراتی که ساختمان‌های نا امن را تهدید می‌کنند، مانع وقوع فاجعه‌هایی مانند متروپل و پلاسکو شوند؟»»

به گزارش پایگاه خبری نقدینه ، مجید بهزادپور، رئیس کل بیمه مرکزی ایران درپاسخ به این سوال به «دنیای‌اقتصاد» گفت: یکی از اصول اساسی صنعت بیمه در دنیا اصل حد اعلای حسن نیت است و رعایت این اصل برای بیمه‌گر و بیمه‌گذار ضرورت دارد. بنابراین صدور بیمه‌نامه در صنعت بیمه با فرض رعایت قوانین و مقررات مرتبط توسط بیمه‌گذاران انجام شده و پیش‌فرض این صنعت اجرای قوانین توسط سایر نهادها و ارگان‌ها (از جمله شهرداری، سازمان نظام مهندسی و...) است. رئیس کل بیمه مرکزی یادآور شد: نظارت بر ساماندهی ساختمان‌ها به‌ویژه ساختمان‌های پرخطر جزء وظایف ذاتی بیمه‌گر و بیمه مرکزی نیست و لازم است تدابیر مناسب در حین ساخت ساختمان و رعایت آیین‌نامه‌های مربوطه توسط سازمان‌های مسوول پیگیری و اجرایی شود.

بهزادپور افزود: بیمه مرکزی درخصوص ساختمان‌های پر خطر و لیست انتشاریافته که هنوز اصالت آن تا این لحظه تایید نشده، پیگیر موضوع و تصمیم‌گیری مقتضی در این زمینه است؛ از جمله این تصمیمات می‌توان به ارائه راهکار برای اصلاح سیستم‌های ایمنی به بیمه‌گذار، اعمال فرانشیز، افزایش میزان حق بیمه، و... اشاره کرد. البته چنانچه بیمه‌گذار نسبت به اصلاحات لازم اقدام نکند، عدم صدور بیمه‌نامه آخرین راهکار خواهد بود که این امر به ندرت اتفاق می‌افتد. رئیس شورای عالی بیمه درپاسخ به این پرسش «دنیای‌اقتصاد» مبنی براینکه «آیا تنها راه، عدم صدور بیمه‌نامه برای این ساختمان‌ها است؟» متذکر شد: در واقع عقد بیمه مبتنی بر ایجاب و قبول است. بیمه‌گر در قبول بیمه‌های غیر اجباری، تکلیفی به پذیرش هرگونه ریسک و ارائه پوشش بیمه‌ای به بیمه‌گذار ندارد و غالبا صدور بیمه‌نامه پس از اخذ اطلاعات به‌وسیله فرم پیشنهاد که توسط بیمه‌گذار تکمیل می‌شود، صورت می‌‌گیرد.

 

 

بهزادپور ادامه داد: البته ممکن است صدور بیمه‌نامه در شرکت بیمه منوط به گزارش بازدید از محل مورد بیمه شود که در این صورت، محل مورد بیمه توسط ارزیاب و کارشناس متخصص آن مورد بازدید قرار گرفته و توصیه‌های ایمنی به بیمه‌گذار منتقل و بعضا صدور بیمه‌نامه به انجام توصیه‌های ایمنی موکول می‌شود. رئیس کل گفت: بنابراین چنانچه ریسک مناسب تشخیص داده شود، تعهد بیمه‌گر از طریق پوشش بیمه‌نامه پس از محاسبه نرخ حق بیمه و پرداخت آن توسط بیمه‌گذار آغاز می‌شود، در واقع راهکار بیمه مرکزی و صنعت بیمه اصلاح سیستم‌ها و روش‌ها، بازدید و ارزیابی ریسک، ارائه توصیه‌های ایمنی پیشنهادی و الزام‌آور و پیش‌بینی دستورالعمل‌های اجرایی برای مالکان این‌گونه ساختمان‌ها است. عدم صدور بیمه‌نامه راهکار نهایی بوده که با رعایت الزامات از سوی بیمه‌گذار معمولا مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.

بهزادپور با بیان اینکه بیمه مرکزی علاوه بر اتکایی اجباری، با توجه به حجم سرمایه این‌‌ ریسک‌‌ها، در قبولی اختیاری یا ارائه نرخ و شرایط با ریسک‌‌های مذکور مواجه می‌‌شود، یادآور شد: برای اظهارنظر درباره نرخ و شرایط و یا ارائه پوشش بیمه‌‌ای، شرکت‌های بیمه را ملزم کرده که گزارش‌های کارشناسی معتبر را به همراه پیشنهاد واگذاری یا درخواست نرخ و شرایط ارسال کنند که پس از دریافت گزارش‌های مربوطه نسبت به قبولی اختیاری یا ارائه نرخ و شرایط اقدام می‌کند. به گفته وی، در این راستا، چنانچه نواقصی از منظر کارشناسی وجود داشته باشد، بیمه‌‌گذار ملزم به رفع نواقص برای ارائه پوشش است. بهزادپور درباره رشته آتش‌سوزی و پوشش‌های آن گفت: رشته‌ آتش‌سوزی نیز‌ مستلزم ارائه گزارش ارزیابی ریسک معتبر از مورد بیمه است که حداکثر طی ۵ سال گذشته توسط کارشناسان ارزیاب مستقل تهیه شده باشد و در صورت عدم ارائه گزارش فوق هرگونه عملیات اتکایی اختیاری از سوی بیمه مرکزی ایران کأن‌لم‌یکن تلقی خواهد شد.

رئیس کل بیمه مرکزی درخصوص مطالعات ماجرای متروپل آبادان توسط صنعت بیمه تصریح کرد: موضوع بررسی حادثه متروپل در دستور کار سندیکای بیمه‌گران ایران قرار دارد. حسب اطلاع دریافتی برای ساختمان شماره یک متروپل، پس از بازدید اولیه و تهیه گزارش ریسک، بیمه‌نامه آتش‌سوزی صادر شده است که لازم به ذکر است برای این ساختمان حادثه‌ای رخ نداده است. بهزادپور ادامه داد: در صنعت بیمه به‌طور معمول برای صدور بیمه‌نامه‌های مهندسی نیز علاوه بر بررسی پیشنهاد بیمه‌گذار، ویژگی‌های طرح، نوع مصالح ساختمانی، سابقه فعالیت پیمانکاران و سوابق اجرایی آنان در پروژه‌های مشابه، وضعیت زمین‌شناختی محل از لحاظ خطرات طبیعی و محیطی و غیره توسط کارشناسان خبره، ارزیابی انجام شده و وضعیت ریسک برآورد، سپس نسبت به صدور بیمه‌نامه اقدام می‌شود.وی گفت: در بیمه عیوب اساسی پنهان ساختمان‌ها این ارزیابی‌ها دقیق‌تر و با نظارت در حین ساخت همراه است.بهزاد پور ادامه داد: لیکن ازآنجاکه بخشی از عملیات اتکایی این مجموعه‌ها به‌صورت اجباری به بیمه مرکزی واگذار می‌شود، توجه به حفظ منابع و کنترل حوادث برای بیمه مرکزی ضروری خواهد شد، در این باره بخشی از اقدامات بیمه مرکزی از طریق عدم پذیرش ریسک در بخش اختیاری بیمه‌نامه، دریافت گزارش‌های بازدید و ارزیابی ریسک و... صورت می‌پذیرد. وی تاکید کرد: چنانچه برای بیمه مرکزی محرز شود احتمال وقوع حادثه در یک ریسک بالا است، از طریق مکانیسم‌های نظارتی و اتکایی نسبت به اصلاح رویه‌های بیمه‌گری اقدام خواهد کرد.

https://naghdineh.ir/page/84154/
لینک مطلب :
چاپ print version