غفلت بیمه گران از تفکیک بیمه آتش سوزی

غفلت بیمه گران از تفکیک بیمه آتش سوزی

نقدینه - بنابر آمار رسمی حدود ۸ درصد از زمین لرزه های دنیا و حدود ۱۷ درصد از زلزله های بزرگ جهان در فلات ایران رخ داده است.

به گزارش پایگاه خبری نقدینه ،  به عبارتی، ایران به دلیل قرار گیری در کمربند لرزه‌خیز آلپ_هیمالیا، از نظر زمین‌شناسی یکی از لرزه خیزترین نواحی جهان است.  

 

به دلیل وقوع زلزله، ایران در سال ۱۴۰۰، شاهد  ۸ هزار و ۶۳۰ زمین لرزه بوده  که به طور متوسط در هر ماه حداقل یکی از زمین لرزه ها با بزرگی بیش از ۵ ریشتر بوده است.

1

 

بررسی میزان زلزله های رخ داده در کشور در 10 سال اخیر نشان می دهد که نزدیک به 89 هزار زمین لرزه در کشور رخ داده که بالغ بر 1450 مورد آن با بزرگی بیش از 4 ریشتر بوده است.

به بیان دیگر 17 درصد زمین لرزه های 10 سال اخیر در کشور با بزرگی بیش از 4 بوده اند.

2

درحال حاضر شرکت های بیمه بازرگانی، پوشش بیمه حوادث طبیعی مانند زلزله را به واسطه خرید بیمه نامه آتش سوزی ارایه می کنند.

هرچند که این پوشش با وجود اهمیت آن با استقبال خوبی از سوی مردم مواجه نشده است.

 میثم ذوالفقارزاده کرمانی، مدیر بیمه‌‌های آتش سوزی شرکت بیمه آرمان به چابک آنلاین گفت که ۱۲ درصد از ساختمان های کشور بیمه نامه آتش سوزی دارند و ۷ درصد هم بیمه نامه زلزله دارند که آمار پایینی است. 

به گفته وی، در زلزله کرمانشاه، حدود ۲۵۰۰ میلیارد تومان خسارت وارد شد و فقط ۱۰ درصد ساختمان ها بیمه داشتند که این میزان ضریب نفوذ بیمه  پایین است.

کارشناسان بیمه معتقدند که یکی از دلایل استقبال کم جامعه از بیمه نامه زلزله این است که برای تهیه آن ابتدا باید بیمه نامه آتش سوزی را تهیه کرد و پس از آن  به خرید پوشش های تبعی مانند زلزله مبادرت ورزید. 

بنابراین اگر پوشش های تبعی بیمه نامه آتش سوزی از یکدیگر تفکیک شود اقبال مردم از تهیه پوشش بیمه زلزله افزایش خواهد یافت.

از سوی دیگر برخی از کارشناسان صنعت بیمه با نظر فوق مخالف بوده و میزان ضریب خسارت این تفکیک را برای صنعت بیمه بالا عنوان می کنند.

هرچند که موافقان تفکیک بیمه نامه زلزله از بیمه آتش سوزی معتقدند که درحال حاضر نرخ و شرایط براساس سازه و تقسیم بندی‌های جغرافیایی زلزله خیزی ارائه می‌شود و می توان راجع به هر خطری اینکار را انجام داد. 

 در اینصورت استقبال بیشتری هم از سوی مخاطبان به‌وجود خواهد آمد.

ناگفته نماند که کارگروه بیمه های آتش سوزی سندیکای بیمه گران برروی تفکیک بیمه نامه زلزله از رشته بیمه آتش سوزی در گذشته اقداماتی هم داشته است.

سیدمحمدرضا محمودی حسینی، مدیر بیمه‌های آتش سوزی شرکت بیمه معلم در گفت‌و گو با چابک‌آنلاین اذعان داشت که در گذشته در سندیکای بیمه گران برروی پوشش بیمه زلزله فعالیت هایی شد تا بیمه نامه جامعی برای زلزله تهیه شود و طرح های  آن هم طراحی شد.

 محمودی حسینی گفت: که جوامع مدرن به سمت تخصصی تر شدن بیمه‌نامه حرکت می کنند تا بیمه نامه های تخصصی تر و جامعی را به مشتریان ارایه کنند.

وی، افزود: در ایران برخی مناطق فقط سیل خیز است و مناطقی دیگر زلزله خیز، ممکن است مشتری فقط بیمه نامه زلزله را بخواهد، شاید اگر شرکت های بیمه از دریافت هزینه بیمه خطرات دیگر چشم پوشی کنند تا مشتری با تهیه یک بیمه نامه زلزله به صورت جداگانه بتواند این بیمه را با قیمت مناسب تری دریافت کند، اقبال مردم هم نسبت به این بیمه نامه تخصصی افزایش یابد.

بی شک شرکت های بیمه در صورت تفکیک بیمه نامه های مشخص و با عناوین مختلف و متنوع می توانند خدمات بهتری را در اختیار بیمه گذاران خود قرار دهند.

از سوی دیگر با توجه به ضرورت توجه به حوادث طبیعی در زندگی افراد و لمس آن در نواحی مختلف کشور، جا دارد که صنعت بیمه به صورت جدی تری به تبلیغات در زمینه پوشش های بیمه حوادث طبیعی مانند زلزله، سیل، فرونشست و رانش توجه  داشته باشد.


 
https://naghdineh.ir/page/83617/
لینک مطلب :
چاپ print version