مشوق های جدید بیمه دانا در زمینه بیمه نامه های اتومبیل

مدیر بیمه نامه های اتومبیل بیمه دانا مطرح کرد:

مشوق های جدید بیمه دانا در زمینه بیمه نامه های اتومبیل

نقدینه - مدیر بیمه نامه های اتومبیل بیمه دانا در خصوص چالش پیش روی صنعت بیمه به ویژه در زمینه بیمه‌های اتومبیل گفت:مهمترین چالش صنعت بیمه و همچنین بیمه اتومبیل نرخ حق بیمه و عدم تناسب مبلغ حق بیمه و خسارت است.

 به گزارش پایگاه خبری نقدینه ، علیرضا صمدی   گفت: در بیمه های بدنه و سایر بیمه نامه های اختیاری رقابت منفی و حق بیمه های غیر فنی و در بیمه شخص ثالث عدم تناسب حق بیمه تعیین شده با میزان خسارت ها و تصادفات جاده ای از جمله مشکلات صنعت بیمه است.

وی در خصوص روند تعیین نرخ های مرتبط با بیمه‌نامه‌ خودروهای سبک و سنگین در سال جدید گفت:با توجه به اینکه در دو سال قبل به علت بیماری کرونا و محدودیت های تعیین شده سفرهای برون شهری به حداقل رسیده بود با تغییر شرایط ایجاد شده در ابتدای سال 1401 روند افزایشی شدید مسافرت ها منجر به افزایش خسارتهای ناشی از حوادث رانندگی شده و عملاً به علت عدم رشد متناسب حق بیمه با میزان افزایش دیه به نظر می رسد در سال 1401 شاهد افزایش نسبت خسارت بیمه شخص ثالث باشیم .

وی در زمینه برون رفت از چالش‌های نرخ گذاری بیمه نامه های اتومبیل گفت:با توجه به اینکه خسارت های فوت و جرح که به علت مرور زمان دعاوی و روند رسیدگی معمولا در سال های پس از وقوع حادثه پرداخت می شوند و مبنای دقیق برای محاسبه اینگونه خسارت های معوق وجود ندارد، لذا نرخ گذاری بر مبنای محاسبات سود و زیان عملیاتی/حسابداری که متاثر از صدور بیمه نامه، هزینه های بیمه گری، پرداخت خسارت و لحاظ خسارت های معوق است دارای معایبی بوده و روش جایگزین انجام بررسی های پژوهشی و تعیین نرخ با تخصیص هزینه های بیمه گری و خسارت های پرداختی بر اساس سال صدور بیمه نامه های سنوات گذشته (Underwriting) به کسر سود ناشی از سرمایه گذاری ها است.

صمدی افزود: به عبارتی در روش فعلی افزایش مبلغ حق بیمه در سنوات مختلف (متاثر از افزایش میزان مبلغ ريالی دیه) و هم چنین تاخیر در پرداخت خسارت ها محاسبات دقیق تعیین نرخ را دشوار می سازد.

وی بیان کرد:با توجه به قانون بیمه شخص ثالث مصوب سال 1395 درصورتی که خودروی زیان دیده خودروی غیر متعارف ( لوکس ) باشد مقصر و شرکت های بیمه به میزان خسارت وارده به خودروی متعارف داخلی که در سنوات اخیر مطابق سقف تعیین شده در قانون ، خودروی دنا در نظر گرفته شده متعهد به پرداخت خسارت است لذا به دلیل عدم خرید بیمه بدنه توسط اغلب دارندگان خودروهای غیر متعارف ، در حوادث رانندگی به وجود آمده چالش بین زیان دیدگان و شرکت های بیمه و مقصر ایجاد می شود.

وی افزود: به طور مثال یک خودروی مگان با سال ساخت 2008 اگر چه هم قیمت و یا قیمت کمتر ازخودروی دنا صفر کیلومتر دارد ، ولی به دلیل اینکه قطعات آن گرانتر است در هنگام زیان دیده واقع شدن خسارت کمتر از میزان اتفاق افتاده متناسب با قطعات خودروی دنا را دریافت می کند .

وی تاکید کرد:با توجه به این توضیحات شرکت های بیمه پیشنهاد پرداخت خسارت از محل بیمه نامه تا سقف تعهدات مالی را ارائه داده اند و لایحه مربوطه نیز از طرف دولت تقدیم مجلس شده که در صورت تصویب چالش حال حاضر را کاهش خواهد داد.

صمدی در خصوص روند فعالیت‌های شرکت بیمه دانا در حوزه پرداخت خسارت سیار گفت: شرکت بیمه دانا ضمن بهره گیری از کارشناسان رسمی و دارای پروانه ارزیابی خسارت از بیمه مرکزی طرح پرداخت خسارت سیار را نیز در نظر قرار داده است .

وی هم چنین در مورد ترفندهای دریافت حق بیمه بیشترنیز گفت:با توجه به شرایط رقابتی شدید بازار بیمه ، دریافت حق بیمه بیشتر توسط شرکت های بیمه تقریباً به صفر رسیده است لیکن تخلف واحدهای صدور در جعل اوراق بیمه ای و دریافت حق بیمه بیشتر در برخی موارد مشاهده می شود. با توجه به سامانه سنهاب بیمه مرکزی و امکان استعلام اصالت بیمه نامه و ارسال پیامک صدور بیمه نامه به بیمه گذاران ، آحاد جامعه می توانند بیمه نامه های خریداری شده  را رصد نموده و موارد تخلف را گزارش کنند .

مدیر بیمه نامه های اتومبیل بیمه دانا در خصوص برنامه های بیمه دانا برای افزایش مشوق‌ها و تخفیف های بیمه اتومبیل گفت:مطابق قانون بیمه شخص ثالث اعطای تخفیف های  ساماندهی شده و حق بیمه سالانه نیز  توسط بیمه مرکزی تعیین و ابلاغ می شود، در دو سال اخیر ( سال 1400 و 1401 ) با توجه به شیوع بیماری کرونا تخفیف در نرخ نامه حق بیمه لحاظ شده است . در مورد مشوق های خرید بیمه نامه ، شرکت بیمه دانا با همکاری برخی از بانک ها دریافت وام و تسهیلات با کارمزد کم را جهت خرید بیمه نامه های مختلف اعم از بیمه شخص ثالث ، بدنه ، حادثه ، آتش سوزی و …. برای بیمه گذاران خود فراهم کرده است.

وی در مورد انتقال تخفیف بیمه از فروشنده به خریدارخودرو گفت:قبل از تغییرات سنوات اخیر تخفیف بیمه نامه شخص ثالث به خودرو تعلق می گرفت و با فروش خودرو مالک قبلی نمی توانست از تخفیفات خود استفاده نماید ، لیکن با توجه به آماده شدن بستر قانونی و نرم افزاری ، در حال حاضر تخفیف بیمه شخص ثالث به مالکین خودروها تعلق می گیرد و در صورت فروش خودرو و خرید خودروی دیگر امکان بهره مندی مجدد از تخفیف ها برای بیمه نامه خودروی جدید میسر شده است . قابل ذکر است انتقال تخفیف به خودروی هم گروه مثلاً از خودروی سواری قبلی به خودرو سواری جدید ، یا خودروی بارکش قبلی به بارکش خریداری شده جدید و … انجام می شود .

وی همچنین تاکید کرد:در صورتی که حق بیمه ، بیمه نامه توسط شرکت بیمه به نحو اقساطی دریافت شود تفاوتی در میزان حق بیمه وجود ندارد .

وی در پایان در خصوص بیمه نامه های وسایل نقلیه برقی بخصوص خودروهای برقی گفت: در مورد موتورسیکلت ها و خودروهای برقی که اغلب خودروهای خدماتی در محوطه مکان های توریستی و زیارتی هستند نرخ و شرایط وسایل نقلیه مشابه، مدنظر قرار گرفته شده لذا در صورت ورود خودروهای جدیدتر می بایست ضمن تعامل با بیمه مرکزی نرخ نامه های موجود به روز رسانی شود، زیرا در حال حاضر برای برخی از گروه های وسایل نقلیه مانند خودروهای سواری تعداد سیلندر، ملاک محاسبه حق بیمه است که برای خودروهای برقی موضوعیتی ندارد.

 

 

https://naghdineh.ir/page/82767/
لینک مطلب :
چاپ print version