تلاش می‌کنیم پرداختی بیمار از هزینه‌های درمان کاهش یابد

رئیسی:

تلاش می‌کنیم پرداختی بیمار از هزینه‌های درمان کاهش یابد

نقدینه - رئیس‌جمهور بر ضرورت کاهش سهم پرداختی بیمار از هزینه‌های درمان تاکید کرد و گفت: باید پوشش‌های بیمه‌ای را تقویت کنیم.

 به گزارش پایگاه خبری نقدینه ، حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی شامگاه چهارشنبه در نشست هم‌اندیشی با جمعی از مدیران و متخصصان نظام بهداشت و درمان ضمن قدردانی صمیمی از ایثار و مجاهدت کادر درمان کشور در دوران همه‌گیری کرونا، گفت: در روزهای آغازین فعالیت دولت روزانه ۷۰۰ خانواده به خاطر کرونا داغدار عزیزان خود می‌شدند و عده زیادی نیز کسب‌وکار خود را از دست داده بودند، اما با واکسیناسیون گسترده هم آمار ابتلاء و قربانیان کرونا به شکل چشم‌گیری کاهش یافت و هم شاهد بازگشایی مشاغل، مدارس و دانشگاه‌ها هستیم.

رئیس‌جمهور با اشاره به سالروز ابلاغ سیاست‌های کلی نظام سلامت، گفت: امروز در جایگاهی هستیم که باید نگاهی به کیفیت اجرای این سیاست‌ها داشته باشیم تا ببینیم دلیل عدم اجرای بخش‌هایی از آن چه بوده و برای رفع موانع چاره‌اندیشی کنیم. شما کارشناسان بخش سلامت بهتر از هر کس دیگری به این مسئله وقوف دارید و می‌توانید به دولت در رفع این موانع کمک کنید.

رئیسی با بیان اینکه باید برای حوزه بهداشت و درمان کشور یک نظام مسائل تعریف کنیم و اولویت‌های آن تعیین شود، اظهار کرد: دولت مصمم است که مشکلات موجود در عرصه بهداشت و سلامت عمومی را برطرف کند اما طبیعتاً پرداختن به همه مشکلات به طور همزمان ممکن نیست و باید اولویت‌گذاری انجام شود.

رئیس‌جمهور با تاکید بر تشکیل شورای عالی سلامت، افزود: باید تحول در نظام سلامت را با هدف کاهش هزینه‌ها و ارتقای شاخص‌های سلامت، علم‌پایه، دانش‌بنیان و فن‌آورانه به پیش ببریم. در همین راستا شورای عالی سلامت با دستور کار مرتبط و مناسب به زودی تشکیل خواهد شد.

رئیسی با اشاره به ابراز نگرانی برخی میهمانان جلسه نسبت به افزایش موج مهاجرت در میان پزشکان، تصریح کرد: باید این اطمینان را نزد دانشجویان پزشکی ایجاد کنیم که پس از پایان تحصیلات در نظام درمانی کشور با درآمد خوب و جایگاه اجتماعی مناسب جذب خواهند شد. باید این ادراک در میان دانشجویان ایجاد شود که آنان سرمایه‌ها و آینده‌سازان کشور هستند.

رئیس‌جمهور بر ضرورت تقویت شبکه جامع بهداشت کشور با اتکا به روش ارجاع تاکید و تصریح کرد: هیچ تردیدی وجود ندارد که پیشگیری مقدم بر درمان است و توسعه شبکه سراسری بهداشت و فعال‌تر شدن آن می‌تواند ضمن ایجاد اطمینان برای مردم در زمینه رسیدگی‌های پزشکی، به تقدم‌بخشی به رویکرد پیشگیری نسبت به رویکرد درمان کمک کند.

رئیسی از وزیر بهداشت خواست تا اجرای نظام ارجاع و پزشک خانواده را که تأثیر قابل ملاحظه‌ای در کاهش هزینه‌ها و بستری‌ها دارد، با جدیت پیگیری کند.

رئیس‌جمهور همچنین با اشاره به بازدید خود از درگاه ملی صدور مجوزها در وزارت اقتصاد، گفت: موضوع صدور مجوزها در عرصه پزشکی برای مشاغلی نظیر راه‌اندازی درمانگاه و داروخانه نیز باید تا جای ممکن سهل و تسریع شود چرا که این موضوع می‌تواند به رونق اقتصاد سلامت کمک کند.

وی صنعت داروسازی را یکی از پیشرفته‌ترین عرصه‌های علمی و تولیدی و مایه افتخار کشور عنوان کرد و افزود: تلاش کنیم ضمن حفظ و ارتقای کیفیت تولیدات دارویی، قیمت تمام شده داروها را نیز به صرفه کنیم تا نه اجحافی به تولیدکنندگان دارو شود و نه فشاری به مصرف‌کنندگان دارو وارد شود.

رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود از تسهیل پذیرش و تربیت دانشجویان خارجی در دانشگاه‌های پزشکی کشور استقبال و تصریح کرد: بنده به طور جدی از این موضوع حمایت می‌کنم. علاوه بر آموزش مهارت‌های پزشکی بر آموزش اخلاق عمومی و حرفه‌ای نیز توجه ویژه داشته باشید و تلاش کنید این موضوع به عنوان امتیازی برای نظام آموزش عالی جمهوری اسلامی مطرح و معرفی شود.

رئیس‌جمهور با اشاره به برخی نظرات مطرح شده در جلسه درباره طب سنتی، بیان کرد: بنده همواره تاکید کردم که خودِ پزشکان توسعه طب سنتی را مدیریت و برای تقویت و ارتقای آن تلاش کنند. هر نظری در عرصه طب سنتی مطرح شد قابل بررسی در مجامع علمی است و اساساً کرسی‌های نظریه‌پردازی، محلی برای بررسی نظرات علمی جدید است.

رئیسی با تاکید بر لزوم پیگیری موضوعات خودامدادی و تقویت مدیریت شده نقش مردم در نظام سلامت و درمان و نیز تقسیم عادلانه پزشک و پرستار در سطح کشور، گفت: جمهوری اسلامی ایران به لطف فداکاری‌های پزشکان از جایگاه شایسته‌ای در عرصه مقابله و مدیریت همه‌گیری کرونا برخوردار است اما باید برای دست یافتن به جایگاه بهتر در همه عرصه‌های بهداشت و سلامت تلاش کنیم.

پیش از سخنان رئیس‌جمهور تعدادی از مدیران و متخصصان نظام سلامت کشور نیز در سخنانی به طرح دیدگاه‌ها و نظرات خود پرداختند.

رفع بروکراسی پیچیده برای استفاده بهتر از توانمندی‌های نظام درمانی کشور در زمینه تولید محصولات پزشکی و نیز تربیت نیروهای متخصص، مقابله با فساد ناشی از ارز ترجیحی در شبکه تأمین دارو و تجهیزات پزشکی، ضرورت وجود نگاه جامع به عرصه سلامت بر پایه تقدم پیشگیری بر درمان، تلاش برای طراحی مدل بومی نظام سلامت، لزوم ساماندهی حکمرانی داده‌های نظام سلامت، ارتقای ظرفیت‌های طب سنتی در برابر استقبال گسترده مردم، ضرورت بازسازی و نوسازی زیرساخت‌های بهداشتی و سلامت از جمله تخت‌های بیمارستانی و ناوگان اورژانس و لزوم توجه بیشتر به آموزش اخلاق عمومی و حرفه‌ای در پزشکی از جمله مباحثی بود که در این جلسه مطرح شد.

 

https://naghdineh.ir/page/81503/
لینک مطلب :
چاپ print version