جزییات تامین مالی ۱۰۰میلیارد تومانی استارتاپ‌ ها

مدیر نهادهای مالی فرابورس ایران تشریح کرد؛

جزییات تامین مالی ۱۰۰میلیارد تومانی استارتاپ‌ ها

نقدینه - جذب سرمایه ۱۰۰ میلیارد تومانی ۱۶ استارتاپ از بازار سرمایه، دریافت موافقت اصولی دو صندوق جسورانه در حوزه‌های جدید و تامین مالی هفت برنده برنامه کارویا از سکوهای تامین مالی جمعی، مهمترین خبرهایی بود که عارف علیقلی پور، مدیر نهادهای مالی فرابورس ایران مطرح و جزییات آن ‌را تشریح کرد.

به گزارش پایگاه خبری نقدینه  ، مدیر نهادهای مالی فرابورس ایران در بیان آخرین خبرهای مربوط به تامین مالی و جذب سرمایه استارتاپ‌ها از بازار سرمایه گفت: صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه فرابورسی و سکوهای تأمین مالی جمعی در دوره نزدیک به یک ماه گذشته برای ۱۶ شرکت دانش بنیان و استارتاپی تامین مالی انجام دادند.

 

عارف علیقلی‌پور، مدیر نهادهای مالی فرابورس ایران با بیان این موضوع که تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی یکی از مهم‌ترین کارکردهای بازار سرمایه در کشور است، افزود: تامین مالی شرکت‌های نوپا و دانش بنیان به مراتب از اهمیت بالایی برخودار است و سیاست‌گذاران حوزه اقتصادی نیز همیشه بر این موضوع تاکید داشتند.

وی با تاکید بر اینکه این روزها شاهد اتفاقات جالبی در حوزه شرکت‌های نوپا و دانش‌بنیان هستیم، گفت: به عنوان مثال، طی یک ماهه اخیر، تامین مالی هشت شرکت نوپا توسط صندوق‌های جسورانه اتفاق افتاده که این صندوق‌ها با انعقاد قراردادهای نزدیک به ۸۰ میلیارد تومان برای ترزیق منابع مالی برنامه‌ریزی کرده‌اند.

وی ادامه داد: همچنین، سرمایه‌‎گذاری(co-investing) دو صندوق جسورانه در یکی از اپلیکیشن‌های حوزه مشاوره خرید خودرو از ابتکارات و نوآوری صورت گرفته توسط این ابزار بازار سرمایه بوده است.

 
 

علیقلی پور به نمونه‌های دیگری از تامین مالی شرکت‌های نوپا و دانش‌بنیان با بهره‌گیری از ابزارهای تامین مالی بازار سرمایه که در مدت اخیر مورد استفاده قرار گرفته، اشاره کرد و گفت: با توسعه همزمان صندوق‌های جسورانه و تامین مالی جمعی، شاهد اتفاقات جالبی بوده‌ایم، به عنوان مثال شرکت دانش‌بنیانی که ابتدا توسط صندوق خصوصی جذب سرمایه کرده بود، در مراحل بعدی با هدف تامین مالی طرح‌های خود به سکوهای تامین مالی جمعی رجوع و مبالغ مورد نیاز برای تامین مالی را از مردم جذب سرمایه کرد و در مجموع توانست نزدیک به ۲۴ میلیارد تومان از طریق ابزارهای تأمین مالی بازار سرمایه جذب کند.

وی در توضیح نمونه‌های تامین مالی طرح‌های نوپا از بازار سرمایه گفت: اپلیکیشن مشاوره خرید خودرو، قبل از جذب سرمایه از طریق صندوق‌های جسورانه اقدام به تامین مالی از سکوهای تامین مالی جمعی کرده بود. همچنین یک شرکت استارت‌آپی در حوزه آموزش نیز از دو صندوق جسورانه فرابورسی جذب سرمایه نزدیک به ۱۲.۵ میلیارد تومانی داشته است.

دستاوردهای برنامه کارویا

دبیر کارگروه ارزیابی تامین مالی جمعی افزود: در یک ماه اخیر، با شروع برنامه تلویزیونی کارویا، هفت شرکت دانش بنیانی که در این برنامه تلویزیونی برنده اعلام شده‌ بودند، اقدام به تامین مالی از طریق سکوهای تامین مالی جمعی کردند.

علیقلی‌پور یکی از موضوعات مهمی که در این طرح‌های برنامه تلویزیونی کارویا وجود دارد، بیمه اصل سرمایه توسط صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری دانست و افزود: این بیمه ریسک سرمایه‌گذاری در این ابزار پر ریسک را کاهش می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه درکنار طرح‌های فوق، دو طرح دیگر البته بدون ضمانت، توسط سکوهای تامین مالی جمعی فراخوان جذب سرمایه داشتند، گفت: در مجموع برای این طرح‌ها، نزدیک به ۲۰ میلیارد تومان سرمایه توسط مردم یا سرمایه‌گذاران حقوقی جمع‌آوری شد.

موافقت اصولی تاسیس دو صندوق جدید

دبیر کمیته صندوق‌های جسورانه و خصوصی با بیان این موضوع که در شرایط فعلی ۱۴ صندوق جسورانه و ۴ صندوق خصوصی با مجموع سرمایه ثبتی ۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان در کشور فعال هستند، گفت افزایش این نوع صندوق‌های سرمایه‌گذاری که در واقع ابزار تامین مالی محسوب می‌شوند، باعث افزایش توان تامین مالی بنگاه‌های خرد و متوسط از بازار سرمایه خواهد شد.

وی همچنین از دریافت موافقت اصولی تاسیس دو صندوق جدید در حوزه‌های سلامت و علوم تکاملی طی ماه‌های اخیر، خبر داد و اظهار داشت: با حرکت نهادهای مالی و سرمایه‌گذاری جهت تاسیس ابزارهای تشکیل سرمایه و تأمین مالی افق روشن‌تری نسبت به آینده شرکت‌های خرد و متوسط در کشور وجود دارد.



https://naghdineh.ir/page/78624/
لینک مطلب :
چاپ print version