دیوار بورس فرو ریخت

دیوار بورس فرو ریخت

نقدینه - در روزی که قیمت دلار در بازار آزاد وارد کانال ۲۹‌هزار تومان شد، شاخص کل بورس تهران ریزش داشت و برای چندمین بار در هفته‌‌‌های اخیر کانال یک‌میلیون و ۴۰۰‌هزار واحد را از دست داد.

 

 

به گزارش پایگاه خبری نقدینه ، با این حال کارشناسان و فعالان قدیمی بازار به سهامداران توصیه می‌کنند به دلیل قیمت خوب و مناسب سهام شرکت‌ها اقدام به خرید کنند و نگران سهم‌‌‌های خود نباشند، حتی با وجود آنکه شاخص بورس موقتا افت داشته باشند. اما رفت و برگشت شاخص به کانال یک‌میلیون و ۴۰۰‌هزار واحد هم موضوعی بود که دیروز موردتوجه کاربران بود و درباره آن زیاد نوشتند. آنان وعده سیدابراهیم رئیسی و تیم اقتصادی‌‌‌اش مبنی بر بازگرداندن آرامش به بازار سهام را یادآور می‌‌‌شدند و با مقایسه این وعده با وضعیت فعلی بازار نتیجه می‌‌‌گرفتند که بازار سرمایه قرار نیست به این زودی‌‌‌ها روی آرامش به خود ببیند و فعلا وضع به همین منوال ادامه خواهد داشت. یکی از این کاربران بورسی با بازنشر این خبر که «شاخص بورس بار دیگر کانال یک‌میلیون و ۴۰۰‌هزار واحد را از دست داد»، نوشت: «ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور در تاریخ ۹ آبان امسال گفته بود باید آرامش بر بورس حاکم شود!» کاربران همچنین درباره این اتفاق که شاخص یک هفته در میان محدوده یک‌میلیون و ۴۰۰‌هزار واحد را از دست می‌دهد و دوباره پس می‌گیرد، نوشتند. مثلا یکی از کاربران توییتر با کنایه نوشت: «بلندی‌‌‌های جولان بورس (شاخص یک‌میلیون و ۴۰۰) باز هم از دست رفت.»

 

 

  صف‌‌‌نشینی برای خرید دلار

ورود دلار به کانال ۲۹‌هزار تومانی هم همان‌طور که مشخص بود سوژه‌‌‌ مهم دیگری برای بورسی‌‌‌های فضای مجازی بود که از آن غافل نبودند، به‌ویژه آنکه در روزهای اخیر هم صف‌‌‌های طولانی جلوی صرافی‌‌‌ها نظر همه را به خود جلب کرده است. ‌‌‌روزنامه همشهری هم دیروز گزارشی درباره این صف‌‌‌ها نوشته و آن را ریشه‌‌‌یابی کرده بود. به ادعای این گزارش «این روزها فقط کافی است یک کارت ملی در جیب داشته باشید تا ۴‌میلیون تومان سود مفت به جیب بزنید، زیرا صرافی‌‌‌های رسمی ۲۲۰۰ دلار آمریکا را، به قیمت هر دلار ۲‌هزار تومان ارزان‌‌‌تر از کف بازار به مشتریان می‌‌‌فروشند.» کاربران فضای مجازی این اتفاق را ناشی از اقتصاد رانتی می‌‌‌دانستند و می‌‌‌گفتند همین صف‌‌‌ها می‌تواند عامل روانی برای گران شدن دلار باشد. سعید درخشانی که در بازار سهام هم فعالیت دارد یکی از کاربرانی بود که چنین نظری داشت و در صفحه شخصی‌‌‌اش در توییتر نوشت: «همین صف ایستادن‌‌‌ها و تشکیل صف به دلیل اصرار بر ارزان فروشی به عموم مردم سیگنال‌‌‌های بدی میده که حتما قراره گرون بشه که همش صفه و دارن میخرن!» او سپس وضعیت فعلی بازار ارز را با وضعیت سال گذشته بازار سهام مقایسه کرد و متذکر شد: «من به چشم خودم تو بازار سرمایه پارسال دیدم که ایجاد صف و هیجان چه‌جوری باعث رشد شدید قیمت‌ها به عددهای عجیب و غریب شد.» در این میان کاربرانی هم بودند که مانند همیشه ترجیح می‌‌‌دادند با شوخی و کنایه انتقاد خود به وضعیت اقتصادی کشور را بیان کنند. مانند یکی از کاربران توییتر که نوشت: «قیمت دلار رفت بالای ۲۹‌هزار تومان. وقتشه با یک دستور سریع، فوری  و انقلابی قیمتش رو بیارن پایین ولی متاسفانه اقتصاد، دستور حالیش نیست.»

امیر فهیمی

کارشناس بازار سرمایه

اگه این ارز ۴۲۰۰ تومنی من درآوردی و فسادزا رو حداقل ثابت نگه نمی‌‌‌داشتن و هر سال معادل تورم رسمی اعلامی بانک مرکزی افزایش میدادن، الان حذفش اینقدر حرف و حدیث نداشت.

 
 

مهدی رباطی

کارشناس بازار سرمایه

 تقاص نادانی و سیاستگذاری‌‌‌های اشتباه را یک ملت گاهی تا نسل‌‌‌ها می‌دهد. ورود ترکیه به موضوعاتی که برخواسته از توهم قدرت اردوغان است پول این کشور و معیشت مردمش را فقط ظرف چند ماه ۵۰ درصد بی‌‌‌ارزش و کوچک کرد.

داود سوری

کارشناس اقتصادی

یارانه پنهان: در عرف بین‌الملل «بازار» را با رقابت (عرضه کالا و خدمات مرغوب با قیمت کمتر) می‌‌‌گیرند اما در کشور ما آن را در «اختیار» قرار می‌دهند و البته برای آن توجیه عامه‌‌‌پسند نیز دارند. این «یارانه پنهان» است که به جیب «دراختیار گیرندگان» بازار ریخته می‌شود!

علی سعدوندی

 
 

کارشناس اقتصادی

ارزش لیر ترکیه باز هم سقوط کرد و به ۱۳ لیر در برابر هر دلار رسید. این نتیجه دخالت در بازار، کنترل موقت ارزش پول ملی، تخلیه منابع ارزی و نیز دخالت دولتمردان در سیاستگذاری پولی و تعیین نرخ بهره است. رئیسی می‌تواند راه اردوغان را برود یا از نخبگان واقعی بیاموزد.

کامل ابراهیمیان

کارشناس بازار سرمایه

 
 

سرنوشت صنعت خودرو به دست ستاد تنظیم بازار افتاده است. زیان انباشته خودروسازان به ۶۳‌هزار میلیارد تومان رسیده است. در ۴سال اخیر، متوسط سالانه۱۰هزار‌میلیارد تومان زیان انباشته بیشتر شده در حالی که سال گذشته بیش از۹۰هزار‌میلیارد تومان تفاوت قیمت کارخانه با بازار به جیب دلالان رفته است!

https://naghdineh.ir/page/76668/
لینک مطلب :
چاپ print version