تداوم فعالیت غیر قانونی یک شرکت بیمه ای در سرزمین اصلی

تداوم فعالیت غیر قانونی یک شرکت بیمه ای در سرزمین اصلی

نقدینه-در حالیکه طبق قوانین موجود شرکت های بیمه در مناطق آزاد تجاری_ صنعتی مجاز به فعالیت در سرزمین اصلی نیستند یک شرکت بیمه ای به عنوان اولین شرکتی که به منظور فعالیت در این مناطق پروانه فعالیت دریافت کرده مبادرت به صدور بیمه نامه های شخص ثالث در سرزمین اصلی کرده است

به گزارش پایگاه خبری نقدینه، ،از آنجا که مناطق آزاد تجاری_ صنعتی نقش موثری را در افزایش صادرات ، درآمدهای ارزی ، جذب سرمایه های خارجی و انتقال تکنولوژی ایفا می کنند ، بدون شک صنعت بیمه نیز می تواند در کنار سایر نهادهای مالی درتامین سر مایه واحد های اقتصادی نقش مهمی را ایفا  کند در این راستا بیمه مرکزی بر مبنای سیاست های کلان و با توجه به راهبردی بودن مناطق آزاد تجاری _ صنعتی پروانه فعالیت دو شرکت خصوصی امید و حافظ را صادر کرد.

 طبق مقررات موسسات بیمه در مناطق آزاد تجاری_ صنعتی  از جمله تمایزات این شرکت ها نسبت به سایر شرکت های بیمه که در سرزمین اصلی فعالیت می کنند این است که شرکت های مناطق آزاد تنها اجازه فعالیت در رشته هایی را دارند که بیمه مرکزی اعلام کرده و مجاز به فعالیت در سرزمین اصلی نیستند مگر در رشته هایی که به تایید بیمه مرکزی رسیده باشد.

دور زدن قانون از سوی یک شرکت بیمه دارای مجوز فعالیت در  مناطق آزاد تجاری_ صنعتی

در حالیکه طبق قوانین موجود شرکت های بیمه در مناطق آزاد مجاز به فعالیت در سرزمین اصلی نیستند مگر در رشته هایی که به تایید بیمه مرکزی رسیده باشد بیمه حافظ به عنوان اولین شرکتی که به منظور فعالیت در این مناطق پروانه فعالیت دریافت کرده مبادرت به صدور بیمه نامه های شخص ثالث در سرزمین اصلی کرده است.

این در حالی است که در خصوص محدوده فعالیت این شرکت بیمه ای آمده است :"علاوه بر بیمه های مهندسی و انرژی که تخصص اصلی شرکت بیمه حافظ می باشد، این شرکت درسایر رشته های بیمه ای نظیر بیمه درمان تکمیلی، عمر و حوادث، بدنه اتومبیل، شخص ثالث خودرو، باربری کالا (داخلی، صادراتی و وارداتی)، آتش سوزی،انواع بیمه های مسئولیت، بیمه های اعتباری، بیمه های خاص (نظیر بیمه های دام و طیور، بیمه اسب، بیمه نبور عسل و غیره)، بیمه های بدنه و مسئولیت شناور، هواپیما و بالگرد ازهر نوع، طرح های خاص بیمه ای با نظارت بیمه مرکزی ج.ا.ا که جهت مشتریان خاص و ویژه با توجه به نیازهای ایشان و با شعار "هر مشتری ویژه، یک راه حل جامع" طراحی می گردد، در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی فعالیت دارد.

همچنین در خصوص چگونگی فعالیت این شرکت در سرزمین اصلی عنوان شده :" طبق مجوز صادره از بیمه مرکزی ج.ا.ا این شرکت می تواند در سرزمین اصلی کشور در سایر رشته های بیمه ای اعم از مسئولیت حرفه ای مدیران ارشد، آلودگی محیط زیست، بیمه کامپیوتر و تجهیزات الکترونیک، از کار افتادگی دست هنرمندان و صنعتگران، سرقت آثار هنری، بیمه بیکاری، مرگ و میر طیور و آبزیان، مرگ و میر زنبور عسل و کرم ابریشم، بیمه محصولات کشاورزی، بیمه اعتبار انفرادی، و بیمه درمان انفرادی (در رشته درمان انفرادی در سرزمین اصلی نیز هزاران بیمه گذار و خانواده آنان در زیر چتر حمایتی بیمه حافظ با آسایش خاطر به سر می برند) فعالیت نماید..

با توجه به آنچه گذشت ، و با اتکا به مجوز صادره از سوی بیمه مرکزی این شرکت مجاز به صدور بیمه نامه شخص ثالث در سرزمین اصلی نمی باشد.

فرار مالیاتی

از آنجا که طبق قوانین شرکت های فعال در مناطق ویژه تجاری_ صنعتی از پرداخت مالیات برارزش افزوده معاف هستند تاسیس نمایندگی در سرزمین اصلی به معنای صدور بیمه نامه با 9درصد تخفیف است که این مساله نمونه بازر فرار مالیاتی محسوب می شود چرا که در سرزمین اصلی بیمه نامه شخص ثالث فروخته اما مالیات پرداخت نکرده است ،از سوی دیگر شرکت مزبور 20 درصد تخفیف نیز برای بیمه گزاران قایل می شود که در مجموع بیمه نامه های شخص ثالثی با 30 در صد تخفیف ارایه می کند.

از طرف دیگر حداقل سرمایه لازم برای تاسیس شرکت بیمه ای در مناطق آزاد کمتر از سرزمین اصلی و رقمی معادل  20 میلیارد تومان است و زمانی که شرکتی به صدور بیمه نامه شخص ثالث با توجه به  تخفیف 30 درصدی مبادرت می وزرد بدون شک میزان فروش شرکت از سرمایه آن بالاتر می رود.

به گزارش ریسک نیوز، با توجه به راه اندازی سامانه نظارت و هدایت الکترونیکی بیمه ( سنهاب) بدون شک رصد کد های صدور بیمه نامه ثالث از سوی این شرکت بیمه ای به راحتی امکان پذیر است.

 طبق ماده 17 مقررات تاسیس موسسات در مناطق آزاد تجاری_ صنعتی  ، موسسات موظفند هر گونه تغییر در سهامداران عمده ، مدیران و بازرسان و حسابرسان را ظرف دو هفته به اطلاع بیمه مرکزی برسانند این در حالی است که طی چهار ماه اخیر هیات مدیره این شرکت هنوز تایید صلاحیت نشده به طوری که در سایت بیمه مرکزی نیز جای اسامی مدیر عامل خالی است.

 با توجه به اینکه مهمترین و اصلی ترین وظیفه بیمه مرکزی بر طبق قوانین بیمه گری نظارت بر حسن اجرای قوانین از سوی شرکت های بیمه است و با عنایت به پیاده ساری سامانه سنهاب با هدف نظارت آنلاین و ایجاد شفافیت انتظار می رود تهاد ناظر بر نظارت بر موسسات بیمه ای اعم از شرکت های بیمه در سرزمین اصلی و مناطق آزاد اهتمام ورزد.

در این راستا یک مقام آگاه در بیمه مرکزی به ریسک نیوز اعلام کرد، صدور بیمه نامه شخص ثالث از سوی بیمه حافظ در سرزمین اصلی غیر قانونی بوده و این موضوع مورد پیگرد بیمه مرکزی قرار خواهد گرفت.

 شرکت بیمه حافظ (سهامی عام) اولین شرکت بیمه خصوصی است که به استناد ماده ۲۸ الحاقی به قانون چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری_صنعتی جمهوری اسلامی ایران مصوب ۱۳۷۸ و تصویب مقررات تأسیس و فعالیت مؤسسات بیمه در مناطق آزاد تجاری_صنعتی جمهوری اسلامی ایران مورخ ۱۳۷۹/۰۶/۰۲ پس از طی تشریفات قانونی و با مجوز بیمه مرکزی ایران در تاریخ ۱۳۸۱/۰۲/۱۸ تأسیس شد.

https://naghdineh.ir/page/6809/
لینک مطلب :
چاپ print version