بررسی 3 عامل اصلی تداوم رکود در بورس

از سوی یک کارشناس بازار سرمایه مطرح شد:

بررسی 3 عامل اصلی تداوم رکود در بورس

نقدینه-یک کارشناس ارشد بازار سرمایه درباره دلایل تداوم ریزش شاخص و قیمت سهام در بورس به سه دلیل اصلی اشاره کرد و در ارتباط با ورود سرمایه گذاران به بورس نکاتی را توضیح داد.

به گزارش پایگاه خبری نقدینه، 17 فروردین ماه سال جاری همزمان با روزهای پررونق بورس بعد از توافق هسته لوزان بود که شاهین شایان آرانی در گفت و گو با «ملت بازار»، دلیل رشد هیجانی بورس را فعال شدن پدیده روانی مثبت ناشی از تفاهم هسته ای صورت گرفته در مذاکرات اخیر دانسته و تاکید کرده بود: در شرایط فعلی ورود نقدینگی به فعالیت های سرمایه گذاری و کسب و کار نشات گرفته از واقعیت های رخ داده به عنوان عوامل رشد اقتصادی ناشی از رفع تحریم ها نیست بلکه تنها عامل روانی باعث شده بورس در وضعیت مثبت قرار گیرد.

حال بعد از گذشت بیش از دو ماه از این رویداد و فروکش کردن هیجان بورس از نیمه اردیبهشت ماه و تداوم روزهای منفی در تالار شیشه ای تا به امروز، «ملت بازار» بار دیگر با شایان آرانی گفت وگویی در ارتباط با شرایط فعلی بورس انجام داد. 

وی معتقد است در حال حاضر بازار سرمایه به 3 دلیل در حالت رکود قرار گرفته و فشار بر کاهش شاخص بیش از هر زمان دیگری است.

شایان آرانی گفت: بورس تهران به سه دلیل اصلی حاکم بودن فضای رکود اقتصادی بر کشور، نتیجه مذاکرات و لغو تحریم ها و همچنین خدشه دار شدن اعتماد سرمایه گذاران برای ورود به بورس در شرایط رکود به سر می برد.

وی درباره عامل اول گفت: درحال حاضر کل اقتصاد کشور رکودی بوده و طبیعی است بورس هم متاثر از این وضعیت در شرایط نامساعدی قرار گیرد.

این کارشناس بازارهای مالی و پولی عدم روشن بودن نتیجه مذاکرات هسته ای را دومین عاملی دانست که جو روانی منفی را در بازار سرمایه تشدید کرده و ادامه داد: با توجه به خبرهای نه چندان مثبت از پیشرفت مذاکرات هسته ای در هفته های گذشته، عامل کاهنده مضاعفی را در روند معاملاتی بورس مشاهده می کنیم. به نحوی که سرمایه گذاران به دلیل روشن نبودن دورنماها در بحث مربوط به رفع تحریم ها، درصدد خروج از بازار سهام و کاهش ریسک خود هستند.

بازسازی اعتماد

شایان آرانی در ادامه به دلایل کاهش مشارکت سرمایه گذاران در بازار سرمایه به عنوان سومین عامل اشاره کرد و گفت: سهامداران به خصوص سهامداران خرد طی یکی، دو سال اخیر ضررهای قابل توجهی را به دلیل حضور در این بازار متضرر شدند به طوری که اعتماد خود را برای حضور مجدد در بورس از دست داده و رغبتی جهت ورود نقدینگی و مشارکت و فعالیت ندارند.

وی درباره پیش بینی خود از آینده بازار سهام گفت: بهبود شرایط و مطابق با انتظار سرمایه گذاران در گروی حل و به نتیجه رسیدن سه عامل اشاره شده است. اگرچه واقعیت آن است که تغییر دو عامل بهبود فضای اقتصادی کشور، با توجه به این که نشانه ای از رونق وجود ندارد، و بازگشت اعتماد به سرمایه گذاران به زمان بیشتری نیاز دارد و نمی توان به سرعت انتظار تغییر وضعیت را داشت.

این کارشناس ارشد بازار سرمایه ادامه داد: بر اساس یک قاعده کلی، تجربه «زیان» در حافظه تاریخی بازار بیشتر از «سود» ماندگار است از همین رو برای بازنگری در روند جلب اعتماد و ورود مجدد سرمایه به بورس حداقل نیاز به یک سال زمان خواهد بود.

زمان ورود به بورس؟!

شایان آرانی به نتیجه مذاکرات هسته ای در 11 تیرماه و تاثیر آن بر بورس اشاره کرد و گفت: چنانچه در تاریخ مقرر تصمیم به توافق نهایی و رفع تحریم ها گرفته شود، اثرات مثبت آن بدون شک قابل مشاهده است و وضعیت اقتصاد کل کشور و از جمله بورس روبه بهبود خواهد گذاشت. اما در صورت تمدید یا اعلام یک توافق بد، شرایط به مراتب ناخوشایندی را در بازار سرمایه خواهیم داشت.

وی در پاسخ به این سوال که به اعتقاد برخی کارشناسان قیمت سهام به پایین ترین میزان خود رسیده و ریزش بیشتر از این دور از ذهن بوده، نظر شما دراین باره چیست؟ گفت: درست است که ارزش سهام به نقطه تعادل رسیده اما این مساله لزوما به آن معنا نیست که زمان آن رسیده که بازیگران وارد صحنه شوند.

وی ادامه داد: حتی اگر قیمت ها به ارزش اسمی خود نزدیک شده باشند، باید شرایطی همچون روشن بودن آینده سرمایه گذاری برای سرمایه گذاران وجود داشته باشد تا رغبت به ورود سرمایه در سهامداران ایجاد شود.

https://naghdineh.ir/page/6772/
لینک مطلب :
چاپ print version