بورس نیازمند بازارگردان متخصص و متعهد است

مدیرعامل کارگزاری پارسیان:

بورس نیازمند بازارگردان متخصص و متعهد است

نقدینه-مدیر معاملات کارگزاری پارسیان با تاکید بر اهمیت نقش بازارگردانان در بازار سرمایه، نیاز این روزهای بورس را بازارگردانان متخصص و متعهد عنوان کرد.

به گزارش پایگاه خبری نقدینه، حامد ستاک در گفت و گو با ملت بازار با تاکید بر مخالفت به هرگونه دخالت در بازار، به موضوع بازارگردانی و نیاز بورس اشاره کرد و گفت: بحث بازارگردانی با حمایت بی دلیل متفاوت است. بازار سرمایه کشور این روزها نیاز به بازارگردانان متخصص و متعهد دارد.

وی از هرگونه حمایت و دخالت از بازار سرمایه در شرایط فعلی انتقاد کرد و درباره تاثیرات مخرب وعده های ارایه شده توسط مقامات مربوطه و عدم عمل به آنها در بازار سهام هشدار داد.

ستاک به صحبت های وزیر اقتصاد مبنی بر نداشتن تکلیف بانک ها در حمایت از بازار سرمایه پرداخت و گفت: با ارایه وعده ها به منظور حمایت از بازار به شدت مخالف هستم. چراکه اعلام حمایت به این روش و عدم انجام آن بیشتر به بازار ضربه می زند.

شرایط انتظار و رکود

این فعال بازار سرمایه به حجم پایین معاملات و کاهش روزانه ارزش کل بازار اشاره و خاطرنشان کرد: وضعیت فعلی این روزهای بازار سرمایه ناشی از ابهامی است که در وضعیت سیاسی و اقتصادی کشور وجود دارد. به طوری که حجم بسیار کم ارزش و حجم معاملات بازار، نشان دهنده شرایط انتظار و رکود است.

ستاک با تاکید بر اینکه در دوره رکود اخیر، افت بازار سهام بیش از سایر دارایی ها بوده ، ادامه داد: دلیل اصلی این موضوع به مکانیزم موجود در بازار سرمایه و القای حس نزولی بودن بازار سرمایه بر می گردد. به این معنی که قیمت سهم ها به صورت شفاف و آنلاین نمایش داده می شود و هر شخصی می تواند به راحتی و بدون هیچ واسطه ای قیمت سهام خود را در ثانیه در ساعت معاملات رصد کند.

وی ادامه داد: از همین رو از آنجا که سایر دارایی ها از قبیل ملک، ساختمان، طلا و... بازاری به متشکلی بورس اوراق بهادار ندارند، کمتر دچار ریزش شده اند.

سال 94 می تواند رویایی باشد!

این کارشناس بازار سرمایه با طرح این موضوع که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان سال 94 می توانست سال رویایی بورس باشد، گفت: فعالان بازار سرمایه تصور می کردند نتیجه نهایی مذاکرات هسته ای در فروردین ماه مشخص خواهد شد و اتفاقا گمانه زنی ها هم بر این اساس بود. به همین دلیل سال 94 را سال بورس می دانستند اما شرایط به گونه ای پیش رفت که این مهم به تعویق افتاد.

ستاک با بیان این که سال 94 در صورت برطرف شدن ابهامات و شفافیت وضعیت کسب و کار کشور سال خوبی برای بورس و سهامداران خواهد بود، گفت: در غیر این صورت این شرایط تا برطرف نشدن ابهام اصلی که همان وضعیت سیاسی و اقتصادی کشور است، برقرار خواهد بود. 

انتظار قیمت های پایین تر دور از ذهن است

وی در پاسخ به این سوال که با این حساب ریزش بازار بیشتر از این هم دور از ذهن نخواهد بود؟ گفت: تمام دارایی ها بر اساس اصول ارزش گذاری دارای قیمت ذاتی هستند که دور شدن از قیمت ذاتی به دلیل هیجانات و رفتارهای فراواکنشی پایدار نیست و بنابراین نمی توان شرایط کلی بازار را نزولی دانست و انتظار قیمت های پایین تر از قیمت های موجود را داشت.

ستاک در ادامه درباره پیش بینی خود از وضعیت بورس بعد از 11 تیرماه هم گفت: درصورت توافق خوب، بعد از 11 تیر بازاری ابتدا صعودی و هیجانی را شاهد خواهیم بود که بعد از فروکش کردن هیجانات، بازاری صعودی و با شیب ملایم خواهیم داشت.در صورت شکست مذاکرات و عدم حمایت از بازار هم نتیجه عکس در بر خواهد داشت.

وی ادامه داد: در صورت تمدید مجدد مذاکرات هم، شرایط انتظار و ابهام همچنان پابرجا خواهد بود.

مدیر معاملات کارگزاری پارسیان به عنوان نکته پایانی به سهامداران در شرایط فعلی این چنین توصیه کرد: تحقیقات علمی این موضوع را تایید می کند که سرمایه گذاری به دور از هیجانات و با روش «خرید و نگهداری» موفق تر از دیگر روش ها بوده است.

https://naghdineh.ir/page/6707/
لینک مطلب :
چاپ print version