رکود بورس عمیق تر شده است

یک کارشناس بازار سرمایه:

رکود بورس عمیق تر شده است

نقدینه-به گفته یک کارشناس بازار سهام، وضعیت ناخوشایند بورس به علت انتظار بازار برای توافق و تاثیر پذیری منفی بازار از سیاست های کلان اقتصادی است.

به گزارش پایگاه خبری نقدینه، فردین آقابزرگی در گفت‌وگو با اقتصادنیوز اظهار کرد: شرایط فعلی موجود در بازار سرمایه که منجر به رکود و عدم سود دهی و حتی ضرر دهی سهامداران شده است، ‌حاصل طبیعی شرایط فعلی اقتصاد است و به عبارتی می توان گفت کاهش حجم معاملات از ابتدای سال تا به حال ‌نسبت به مدت مشابه سال گذشته، نشان دهنده وضعیت اقتصادی کل کشور است. 

این کارشناس بازار سهام گفت: اکنون فصل مجامع است و در سنوات گذشته در فصل مجامع شرکت ها،‌ بورس با رونق خوبی روبرو بود، ‌اما امسال رکود حاکم بر بازار سرمایه به قدری عمیق شده است که حتی در فصل مجامع هم اکثر سهم ها ریزشی هستند.
او افزود: حرکت بورس در مسیر منفی یا مثبت،‌ تاثیرپذیری کامل از وضعیت متغیرهای اقتصادی کلان کشور دارد. مجموعه سیاست های پولی و مالی که توسط دولت اتخاذ و اجرا شده است، یکی از مهم ترین این عوامل است. از سوی دیگر بحث هایی مانند نرخ خوراک پتروشیمی ها که بر صنایع پتروشیمی و پالایشگاهی که بخش عمده ای از بازار سرمایه هستند،‌ نیز باعث به وجود آمدن شرایط ناگوار برای سهامدارن این گروه ها شده است.
این کارشناس بازار سهام خاطرنشان کرد: با وجود تمام این معضلات،‌ انتظارات و فضای روانی موجود در بازار به طور کلی معطوف به اخبار مذاکرات هسته ای شده است و نیاز دارد که ابتدا توافق انجام شود و سپس به وضعیت صنایع رسیدگی شود.
آقابزرگی درباره تاثیرات آنی و آتی توافق هسته ای بر بورس اوراق بهادار گفت: همان طور که تجربه نشان داده است و در هفته های پس از امضای تفاهم نامه لوزان شاهد بودیم،‌ هیجان رونی مثبت باعث شد که رشد چندین هزار واحدی شاخص کل بورس بدون این که اتفاق واقعی در اقتصاد کشور بیفتد،‌ به وجود بیاید. به همین علت می توان پیش بینی کرد که پس از توافق هم یک رشد هیجانی در بورس ایجاد شود. 
او افزود: البته رشد واقعی بورس در بازه های زمانی میان مدت و بلند مدت اتفاق می افتد. اگر تحریم های مبادلاتی و سوئیفت بانکی یکباره برداشته شود، شرکت ها حداقل شش ماه زمان نیاز دارند تا بتوانند به سود دهی برسند.

https://naghdineh.ir/page/6490/
لینک مطلب :
چاپ print version