بازار سهام در انتظار اقدامات حمایتی بانک ها

بازار سهام در انتظار اقدامات حمایتی بانک ها

نقدینه-بورس تهران در حالی کار خود را با نماگرهای مثبت آغاز کرد که با از دست رفتن امید برای آغاز حمایت 5 بانک بزرگ دولتی دوباره با افت مجدد قیمت سهام مواجه شده است.

به گزارش پایگاه خبری نقدینه، در حالی که وزیر اقتصاد اواسط هفته گذشته از توافق برای حمایت 5 بانک بزرگ دولتی و خصوصی از بورس خبرداد، اما هنوز بازار سهام از تجهیز این منابع و اقدام حمایتی بانک ها چیزی احساس نکرده‌اند.

شرایط بازار سهام به گونه ای است که با تزریق حجم پول اندکی می تواند دوباره شادابی خود را بازیابد . تا لحظه انتشار این مطلب بورس تهران با اندکی بیش از 63 میلیارد تومان نقدینگی شاهد دست به دست شدن بیش از 272 میلیون سهم و اوراق بهادار مالی است. این در حالی است که شاخص کل بازده نقدی و قیمت در بورس تهران افت 124 واحدی را تا کنون به خود دیده است.

با این همه کلیت معاملات بازار سهام در بی رونقی و با بیم و امید سرمایه گذاران مواجه است. هر چند از صف فروش سنگین سهام در نماد هی معاملاتی پربیننده خبری نیست، اما به نظر می رسد در صورت عدم هماهنگی و تحقق وعده بانک ها برای حمایت از بازار سهام ، موجی از بی اعتمادی بر تالار شیشه ای حاکم شود.

از 5 بانک بزرگی که وعده حمایت از بورس را به وزیر اقتصاد داده اند، تنها بانک تجارت از طریق شرکت سرمایه پذیر خود اقدام به بازار گردانی و افزایش نقدشوندگی سهم های موجود در سبد داراییهای بورسی خود کرده است.

هرچند از رقم و عدد تزریق شده در این زمنیه هنوز آماری در دست نیست، اما شرکت سرمایه گذاری ایرانیان وابسته به بانک تجارت فرآیند حمایتی خود را از سهام آنچه در پرتفوی خود دارد ، کلید زده است. جالب اینکه برخی حقوقی ها به محض اطلاع از آغاز فرآیند حمایتی در نمادهای معاملاتی مترصد واگذاری سهام با هدف تامین نقدینگی می شوند.

به گزارش فارس اگر قرار است بانک ها برای تامین نقدینگی به کمک بازار سرمایه بیایند، ادامه سکوت مدیران عامل بانک ها در برابر وعده حمایت از بازار سهام تنها به کاهش اعتماد سرمایه گذاران در بازار سرمایه خواهد انجامید. اتفاقی که با گسترش آن در فضای موجود به خروج ناگزیر سرمایه گذاران از بورس با وجود ارزندگی سهام شرکت ها خواهد انجامید.

https://naghdineh.ir/page/6079/
لینک مطلب :
چاپ print version