3 سناریو هسته ای تکلیف آینده بورس را روشن می کند

کارشناس بازارسرمایه:

3 سناریو هسته ای تکلیف آینده بورس را روشن می کند

نقدینه-یک کارشناس بازارسرمایه با بیان این که موضوع مذاکرات هسته‌ای در راس مولفه‌های سیاسی-اقتصادی کشور قرار گرفته که اثرات ناشی از آن دامن گیر بازار سرمایه شده، وضعیت بورس را با در نظر گرفتن 3 پیش فرض توافق، عدم توافق و تمدید مذاکرات تشریح کرد.

به گزارش پایگاه خبری نقدینه، محمدرضا مایلی  ضمن اشاره به تاثیر مذاکرات هسته ای بر بورس، گفت: بازار سرمایه هر کشور به عنوان نمائی از اقتصاد آن، همواره منعکس‌کننده سنجه‌های سیاسی و اقتصادی است. تاثیر هریک از این سنجه‌ها، بسته به میزان اهمیت عوامل متفاوت بوده و توجهات متفاوت فعالان بازار سرمایه را به خود اختصاص می‌دهد. گاهی اهمیت یک عامل به حدی زیاد است که سایر عوامل را تحت تاثیر قرار داده و گاها از تاثیر سایر مولفه‌ها نیز می‌کاهد.

وی گفت: شرایط کنونی بازار سرمایه ایران نیز مصداقی از این موارد است. بحث مذاکرات هسته‌ای ایران با گروه 1+5 که در راس مولفه‌های سیاسی-اقتصادی قرار دارد، چنان دامن بازار سرمایه را فراگرفته که بیشتر فعالان بازار، تصمیمات سرمایه‌گذاری خود را به نتیجه آن پیوند زده‌اند.

این فعال بازار سرمایه با تاکید بر این که با وجود تفاهم سیاسی حاصل شده اما همچنان رفتار سهامداران محتاطانه است، گفت: خوشبختانه با تلاش تیم‌های مذاکراه‌کننده در فروردین ماه جاری، تفاهم سیاسی میان دو گروه حاصل و فرصتی 3 ماهه برای نگارش متن آن تعیین شد. اگرچه جهت کلی مذاکرات نسبت به قبل بیشتر مشخص شده است، اما هنوز می‌توان احتیاط را در تصمیمات سرمایه‌گذاران و شاخص قیمت‌ها مشاهده کرد.

بورس پس از توافق هسته ای

مایلی با اشاره به این واقعیت که بازار سرمایه و به طور کلی کشور منتظر اتفاق عملیاتی است و این نیازمند مکتوب شدن توافقات و زمان‌بندی اجرای آن‌هاست، درباره چشم انداز بازار سرمایه بعد از توافق نهایی هسته ای، گفت: در صورتی‌که در تیرماه توافقات نگارش شوند و زمان‌بندی و چگونگی اجرای آنها مشخص شود، اقتصاد کشور و در نتیجه آن بازار سرمایه در شرایط مطلوبی قرار گرفته و انتظار برای رشد آن بسیار محتمل خواهد بود.

وی با بیان اینکه اقتصاد ایران که متشکل از شرکت‌های بزرگ و کوچک آن بوده و در انتظار برداشتن تحریم‌های اقتصادی است، ادامه داد: زمانی که توافق نهایی شود، بازار سرمایه نسبت به سایر بازارهای موازی، چون ارز و طلا محل بهتری برای سرمایه‌گذاری است و ورود جریان نقدینگی باعث بهبود وضعیت بازار خواهد شد.

این کارشناس بازار سرمایه، بازده بالا، سهولت خرید و فروش در بازار سرمایه، شفافیت نسبی اطلاعاتی، تنوع شرکت‌ها و توان ایجاد سبد سرمایه‌گذاری، امکان سرمایه‌گذاری در اندازه کوچک و ... را از جمله مهم ترین عواملی دانست که در صورت حصول توافق نهایی، جذابیت بازار سرمایه را برای سرمایه‌گذاران دو چندان خواهد کرد.

بورس پس از عدم توافق هسته ای

مایلی با تاکید بر اینکه اگر بنا به هر دلیلی نگارش متن به تعویق بیفتد یا انتظارات تامین نشود، شرایط بازار سرمایه به‌گونه‌ای متفاوت پیش خواهد رفت، گفت: متاسفانه اقتصاد ایران در سال‌های اخیر هزینه سنگینی برای تحریم‌های اقتصادی پرداخته است. وابستگی برخی از شرکت‌های فعال در بازار سرمایه به مبادلات بین‌المللی باعث کاهش عملیات آنها شده و یا هزینه‌های آنها را افزایش داده و در نتیجه سودآوری‌شان را کاهش داده است. بدیهی است در صورتی ‌که این مشکلات از پیش روی این قبیل شرکت‌ها که وزن‌شان در بازار سرمایه نیز بالاست، حذف نشود، نمی‌توان به رشد قیمتی آنها امیدوار بود.

وی همچنین اظهار داشت: باید توجه داشت بازار سرمایه بازار انتظارات است، انتظارات به‌صورت واقعی در نرخ تنزیل نمایان شده و قیمت‌ها نیز که حاصل تنزیل سودهای آتی است متاثر از آن است.

مایلی در گفتگو با ملت بازار ادامه داد: از جمله عوامل موثر در نرخ تنزیل سرمایه‌گذاران، ریسک سیستماتیک است. ریسک مذاکرات نیز در زمره ریسک‌های سیستماتیک قرار دارد، در صورتی ‌که مذاکرات به تعویق بیفتد یا به هر دلیلی مطلوب سرمایه‌گذاران نباشد، ریسک سیستماتیک بازار افزایش یافته در نتیجه قیمت‌ها کاهش خواهد یافت.

https://naghdineh.ir/page/5865/
لینک مطلب :
چاپ print version