بانک مرکزی برای درآمد ارزی بیشتر به دنبال منابع جدید باشد

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس:

بانک مرکزی برای درآمد ارزی بیشتر به دنبال منابع جدید باشد

نقدینه-عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ضمن اشاره به انتظارات و ابهامات در بازار ارز، به بانک مرکزی توصیه کرد که برای درآمد ارزی بیشتر به دنبال منابع جدید باشد.

به گزارش پایگاه خبری نقدینه، "جعفر قادری" عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی درباره افت و خیز بهای ارز در بازار گفت: بخشی از نوسانات تحت تاثیر مسائل سیاسی است و آن انتظاراتی است که بر روی روند عرضه و تقاضای بازار ارز اثر می گذارد و با توجه به اینکه بازار هنوز وضعیت مبهمی را پیش رو دارد و هنوز آینده مذاکرات هسته ای از دورنمای روشنی برخوردار نیست.

وی با بابیان برخی واکنشهای بازار ارز به اخبار و رویدادهای سیاسی اظهارداشت: بعضی مواقع روزنه های امیدی در کشور گشوده می شود و بلافاصله بر روی بازار ارز تاثیر می گذارد و بر بازار بورس هم اثر مثبت ایجاد می کند، اما به محض اینکه نگرانی ها تشدید می شود وضعیت متفاوت و کار سخت تر می شود. بنابراین نوسانات موجود در بازار متاثر از حرف های سیاسی است که انتظارات تقاضاکنندگان و عرضه کنندگان را می تواند تغییر دهد.

قادری در زمینه عملکرد بانک مرکزی در کنترل بازار ارز نیز تصریح کرد: بانک مرکزی محدودیت هایی را دارد و الآن در شرایطی هستیم که دسترسی به دلارها و درآمدهای ارزی برای آن مقداری مشکل است که در این شرایط کنترل بازار ارز کار آسانی نیست و اگر نتواند به طور صد درصدی به منابع ارزی دسترسی پیدا کند عملاً کنترل و نظارت کردن بر بازار ارز به طور کامل فراهم نمی شود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با اعلام اینکه بانک مرکزی باید به دنبال مدیریت منابع ارزی باشد تاکید کرد: با وجود تمام محدودیت های ارزی کشور، بسیاری از ایرانیان خارج کشور درآمدهایی دارند که می خواهند آن را به ریال تبدیل کنند، و آنان در این انتقال مشکل دارند، و بانک مرکزی با راهکاری ایجاد کند که مشکلاتشان حل شود و این بانک هم به منابع ارزی برسد.

نماینده شیراز در مجلس این مشکلات را پیش پا افتاده و ابتدایی دانست و اظهارداشت: بانک مرکزی با تهیه راهکار و راه حل می تواند مشکل آنها را حل نماید و با کمک به مسائل هموطنان در این خصوص باعث می شود بانک مرکزی منابع ارزی خود را افزایش داده و گوشه از مشکلات خود را رفع کند.

قادری در پاسخ به این سوال سایت طلا مبنی بر اینکه نظر مجلس شورای اسلامی در خصوص تک نرخی شدن بهای ارز چیست گفت: در شرایطی که دولت ارز کافی در اختیار نداشته باشد و بخواهد از یک نرخ ارز واحدی در بازار دفاع کند، کار دولت سخت است و همچنین اگر بخواهد قیمت ارز را افزایش دهد و نرخ ارز را در عدد بالایی تک رقمی و یکسان کند مشکلات و تبعاتی را در پی دارد و باعث افزایش هزینه واردات و تولید، و موجب پیامدهای تورمی در اقتصاد می شود که مشکلاتی را برای مردم ایجاد می کند.

وی افزود: بنابراین باید صبر کنیم تا وضعیت بازار، وضعیت تثبیت شده ای باشد و امکانی برای دولت فراهم شود تا بتواند در رقم پایین تر از بازار غیر رسمی یا نرخ دولتی، بازار آزاد و ارز دولتی را به سمت یکسانی بکشاند و دلار را در آن رقم تثبیت کند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در خصوص بهای ارز مناسب برای تک نرخی شدن نیز بیان کرد: رقم مناسب بستگی به وضعیت در آمدهای ارزی دولت دارد و ما نمی توانیم در این زمینه قضاوت کنیم چراکه اگر وضعیت درآمد دولت بهتر باشد می تواند نرخ کمتری را در این خصوص لحاظ کند و اگر درآمدهای ارزی دولت وضعیت خوبی را دارا نباشد، کار مشکلی را پیش رو دارد و ناچار به ادامه بازار دو نرخی ارز است.

قادری در خاتمه در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا نرخ ارز در بودجه سال 94 واقعی بوده است؟ تصریح کرد: نرخ ارزی که در بودجه در نظر می گیریم رقم دقیقی را مشخص نمی کند و به صورت تقریبی است که در بازار درآمدهای آن به بودجه واریز می شود و عددی که در بودجه لحاظ می شود خیلی ملاک عمل قرار ندارد.

https://naghdineh.ir/page/5644/
لینک مطلب :
چاپ print version