موافقت نمایندگان با یک فوریت طرح اصلاح قانون عملیات بانکی بدون ربا

با 151 رای سفید صورت گرفت

موافقت نمایندگان با یک فوریت طرح اصلاح قانون عملیات بانکی بدون ربا

نقدینه- نمایندگان مجلس با 151 رأی موافق ، 4 رأی مخالف و 7 رأی ممتنع از 199 نماینده حاضر با یک فوریت طرح اصلاح قانون عملیات بانکی بدون ربا موافقت کردند.

به گزارش پایگاه خبری نقدینه، غلامرضا مصباحی مقدم نماینده تهران به عنوان طراح این طرح گفت: بیش از 20 سال از تصویب قانون عملیات بانکی بدون ربا می گذرد ، این قانون در سال 62 تصویب شد و در سال 63 اجرایی شده است.
وی اضافه کرد: ایرادات فراوانی به عملکرد نظام بانکی در طی 30 سال گذشته وارد شده ، علما در این زمینه کتاب هایی را ارائه کرده اند. بانکداری بدون ربا در جهان رشد کرده اما در طول این 30 سال بازنگری لازم را انجام نداده ایم.
مصباحی مقدم با اشاره به این که ریشه بسیاری از مشکلات اقتصادی در نظام بانکی گفت: علما و مراجع بارها به این موضوع تاکید کرده اند و خواستار اصلاح آن شده اند.
وی گفت: بیش از یک سال است که دو کمیته تخصصی در قم و تهران روی این موضوع کار کرده اند، کمیته قم مربوط به مرکز تحقیقات اسلامی مجلس است و کمیته تهران ترکیبی از اعضای کمیسیون برنامه و بودجه و اقتصادی مجلس را شامل می شود.
نماینده مردم تهران در مجلس  یادآور شد: طرح کنونی ، طرحی جامع در موضوعات بانکداری داخلی و شعب خارجی بانک هاست. این طرح همه موسسات مالی و اعتباری و قرض الحسنه ها را نیز شامل می شود.
مصباحی مقدم با تاکید بر این که در این طرح از ابزارهای نوین مالی استفاده شده ، گفت: در قالب این طرح در وظایف بانک مرکزی ، موسسات اعتباری و سایر بانک ها بازنگری انجام می شود. همچنین بر اساس این طرح ، قرار است شورای فقهی جهت نظارت شرعی بر بانک ها ایجاد شود.هم اکنون این نظارت در سایر کشورهای اسلامی وجود دارد.
وی از نمایندگان خواست که به یک فوریت این طرح رأی دهند تا در کمیسیون های تخصصی از جزییات آن بررسی های لازم صورت گیرد.

https://naghdineh.ir/page/5562/
لینک مطلب :
چاپ print version