اقتصاد ایران در ریل واقعی و مسیر مثبت در حرکت است

رییس کل بانک مرکزی اطمینان داد:

اقتصاد ایران در ریل واقعی و مسیر مثبت در حرکت است

نقدینه- رییس کل بانک مرکزی گفت: اقتصاد ایران در ریل واقعی و مسیر مثبت و شرایط مناسب در حرکت است.

به گزارش پایگاه خبری نقدینه، ولی الله سیف  با اشاره به حجم بالای کاری نظام بانکی در روزها و ساعات باقیمانده از سال 93 گفت:‌ با تلاش همکاران به همه درخواست ها پاسخ داده شد.
وی با بیان این نکته که علاوه بر حجم بالای کاری و مشتریان انبوه ، تامین مالی مناسب خزانه هم از مسئولیت مهم بانک مرکزی است افزود:  اطمینان از وصول آخرین سیاهه های درآمدهای نفتی  که  ازطرف بانک های خارجی به حساب بانک مرکزی واریز شده است از دیگر موضوع های مهم آخر سال است همچنین همکاران ما این منابع را هدایت می کنند تا منابع نقدینگی به حساب درآمدی دولت و خزانه واریز شود.
رییس کل بانک مرکزی به واحد مرکزی خبر گفت : در روزها و ساعات پایانی سال وزارت امور اقتصادی و دارایی با حجم بالایی از تقاضای اعتبارات تخصیص یافته مواجه است تا حقوق و مطالبات پیمانکاران و دستگاه های اجرایی پرداخت شود.
سیف با اشاره به اینکه تحقق درآمدها در سال 93 در مقایسه با گذشته متناسب بوده است ،گفت : ‌نرخ ارز محاسباتی در پیش بینی قانون بودجه سالجاری 2650 تومان بود که در عمل رقم نزدیک به آن یعنی هر دلار 2647 تومان محقق و تامین شد که شاخص مثبتی است.
رییس کل بانک مرکزی افزود :‌ کاهش قیمت نفت در درآمدهای ارزی تاثیر داشت اما این کاهش را با روش های دیگر تامین و جایگزین کردیم.
سیف همچنین در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت سامانه خدمات الکترونیک بانکی در این روزها گفت :‌ اگر ایرادی در سامانه های شتاب و شاپرک وجود داشته باشد با داشتن امکان نظارتی بر خط در بانک مرکزی  بلافاصله مشکل شناسایی و برطرف می شود .
رییس کل بانک مرکزی  با اشاره به این نکته که میزان معاملات موفق در سامانه های الکترونیک بانک ها 95 تا 97 درصد بوده که عملکرد مثبتی است ادامه داد: با وجود افزایش زیاد تعداد تراکنش ها نظام بانکداری الکترونیکی توانست قابلیت خود را نشان دهد.
به گفته وی، طبق آمار روز چهارشنبه 149 میلیون تراکنش در سامانه های شتاب و شاپرک با موفقیت انجام شد که رکورد محسوب می شود.
رییس کل بانک مرکزی درباره سامانه چکاوک هم گفت : این سامانه در سال 93 پیاده سازی و امکانات ویژه ای برای تسویه حساب وکلر چک ها بدون جابجایی با تصویر چک و رعایت سرعت و دقت برای مشتریان بانک ها فراهم شد.
‌سیف افزود :‌ سامانه چکاوک هم اکنون در 27 استان پیاده سازی شده و به خوبی جواب داده است و تا خرداد 94 در همه استان ها فراگیر و اتاق پایاپای سنتی چک جمع آوری می شود.
رئیس کل بانک مرکزی درباره نظارت بر بازار ارز در سال93 هم گفت :‌ جهت گیری دولت یازدهم درباره موضوع های اقتصادی از جمله بازار ارز دقیق و کارشناسی است و دستاوردها از جمله کنترل نقدینگی ، رشد اقتصادی و مهار نرخ تورم نیز آن را تایید می کند.
وی با اشاره به اینکه بازار ارز هم از جمله این مقوله ها است ، گفت :‌ جهت گیری درست دولت ثبات و آرامش را به کل اقتصاد ایران بازگرداند و شاهد کنترل بازار ارز و جلوگیری از نوسان های هیجانی هستیم.
رئیس کل بانک مرکزی افزود : باوجود اینکه در روزهای پایانی هر سال با تقاضای زیاد ارز در بازار مواجه هستیم که بازار را ملتهب و همراه با نوسان می کند اما این اتفاق در سال 93 نیفتاد و
نشان می دهد اقتصاد ایران از ثبات نسبی خوبی برخوردار است.
وی تصریح کرد :‌ در هشت فصل مستمر عملکرد رشد اقتصادی کشور منفی بود اما از ابتدای سال 93 همه فصول رشد اقتصادی مثبت داشتیم و نرخ رشد اقتصادی 9 ماهه 3 و شش دهم شد و این انتظار است که در کل نرخ رشد اقتصادی مثبت 3 درصدی در سال 93 داشته باشیم.
رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به محدودیت های بانکی کشور در فضای تحریم های ظالمانه گفت: اینکه در این فضا موفق شدیم نظام پولی و مالی کشور را بدون کمترین مشکل اداره کنیم ، شیرین ترین لحظات برای همکاران نظام بانکی است .
سیف همچنین از بخش های مختلف ستادی بانک مرکزی بازدید کرد و ضمن تبریک سال نو به مدیران و کارکنان این بانک ، از نزدیک در جریان وضعیت خدمات رسانی در ساعات پایانی سال قرار گرفت.

https://naghdineh.ir/page/4774/
لینک مطلب :
چاپ print version