تأمین مالی توسعه بندر چابهار با همکاری بانک توسعه صادرات

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان اعلام کرد:

تأمین مالی توسعه بندر چابهار با همکاری بانک توسعه صادرات

نقدینه- مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: مقرر شده است با همکاری بانک توسعه صادرات، سازمان بنادر شرکتی خصوصی را برای دریافت تسهیلات توسعه بندر چابهار به بانک مذکور معرفی کرده و همان شرکت عملیات توسعه‌ای و اپراتوری را انجام دهد.

به گزارش پایگاه خبری نقدینه، ‌سیاوش رضوانی  اظهار داشت: در خصوص تأمین منابع مالی طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار به همکاری بانک توسعه صادرات در این‌باره اشاره کرد و اظهار داشت: اجرای طرح توسعه بندر شهید بهشتی، از نظر افزایش ترانزیت کالا و پهلو‌گیری کشتی‌های پهن پیکر‌ مهم‌ است و فعالیت‌های اقتصادی منطقه را رونق می‌دهد.
وی ادامه داد: پس از تفاهمات سازمان بنادر و دریانوردی و بانک توسعه صادرات، به تازگی مقرر شده است منابعی با همکاری این بانک به توسعه بندر چابهار اختصاص یابد.
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان اظهار داشت: بانک توسعه صادرات ایران اعلام آمادگی کرده است ‌تسهیلات بانکی لازم را برای توسعه زیرساخت‌های منطقه آزاد چابهار شامل طرح توسعه بندر شهید بهشتی، تکمیل فرودگاه بین المللی، خطوط ریلی و شبکه گازی چابهار ‌فراهم کند.
رضوانی افزود: پیش از این هم در مورد همکاری بانک توسعه صادرات مواردی مطرح شده بود اما عملیاتی نشد.
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان  در گفتگو با فارس، ادامه داد: طبق قوانین لازم است سازمان بنادر و دریانوردی شرکتی را (که البته دولتی نباشد) معرفی کند، نمایندگان شرکت مذکور،‌ بازدید‌های میدانی را در این‌باره انجام می‌دهند، از سوی دیگر کارشناسان سازمان بنادر و دریانوردی هم در حال تهیه مدارکی هستند تا برآورد‌‌های مالی در بحث تجهیزات خشکی، ترمینال کانتینر و ترمینال‌های چند منظوره در این بندر انجام شده و مشخص شود ‌چه میزان تجهیزات لازم داریم‌.
رضوانی بیان کرد: این تسهیلات مشمول قرارگاه خاتم الأنبیاء (به عنوان پیمانکار پروژه)‌ نمی‌شود بنابراین باید یک شرکت غیردولتی در این عرصه وارد شده و فعالیت کند.
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان ادامه داد: این شرکت غیردولتی، سرمایه‌گذاری کرده، تسهیلات از بانک توسعه صادرات دریافت می‌کند و در آینده باید فعالیت‌های اپراتوری نیز انجام دهد، زیرا تسهیلات را این شرکت دریافت می‌کند و بازپرداخت هم بر عهده خودش است و سازمان بنادر و دریانوردی دخالتی در این حیطه ندارد.
وی بیان کرد: بانک توسعه صادرات به عنوان کارگزار صندوق توسعه ملی در راستای توسعه کشور بر اساس قواعد و ضوابط، طرح‌ها را بررسی و منابع مالی را در اختیار بخش خصوصی و نهادهای غیر دولتی قرار می‌دهد.
رضوانی افزود‌: ضوابط پرداخت منابع مالی‌ به صورت دوره ساخت سه ساله و بازپرداخت‌ پنج ساله با سود 6 درصد نرخ ارزی است.
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان افزود: در حال حاضر مذاکراتی بین شرکت مذکور و سازمان بنادر و دریانوردی وجود دارد تا در این باره تصمیم‌گیری شود.
ر‌ضوانی تأکید کرد: سازمان بنادر و دریانوردی‌ تلاش می‌کند تا اوایل سال آینده، این مدل تأمین مالی برای پروژه بندر شهید بهشتی چابهار انجام شود‌.
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان اظهار داشت: البته ممکن است از محل فروش اوراق مشارکت هم منابع مالی به توسعه بندر چابهار ‌‌اختصاص یابد.
 پیش از این وکیلی، مدیرعامل سابق بانک توسعه صادرات، ‌در این‌باره گفته بود: طرح تجاری و توجیه اقتصادی این پروژه به تأیید بانک توسعه صادرات ایران رسیده است تا از محل منابع صندوق توسعه ملی این مبلغ تأمین شود که در صورت تحقق این امر، کمک شایانی به توسعه شرق کشور می‌کند.‌
 

https://naghdineh.ir/page/4030/
لینک مطلب :
چاپ print version