70 درصد شکایت کارگران مربوط به بیمه است

کارشناس حوزه کار:

70 درصد شکایت کارگران مربوط به بیمه است

نقدینه-یک کارشناس حوزه کار گفت: بیش از 70 درصد پرونده‌های هیات‌های حل اختلاف مربوط به عدم واریز سنوات بیمه کارگران است.

به گزارش پایگاه خبری نقدینه، حمید حاج اسماعیلی اظهار کرد: در حال حاضر بازار کار در حال رکود به سر می‌برد و بخشی از بنگاه‌ها فعال نیستند. از سوی دیگر جو استخدام در بازار کار به شدت پایین است و براین اساس چالش کمتری را میان کارفرما و کارگر در بحث اختلافات کارگری شاهد هستیم.

وی عدم واریز بیمه‌های سنواتی را یکی از مهم‌ترین مشکلات کارگران نام برد و افزود: بیش از 70 درصد پرونده‌های شکایات که در ادارات کار و هیات‌های تشخیص و حل اختلاف رسیدگی می‌شود، مربوط به بیمه‌های سنواتی و معوق کارگران است.

حاج اسماعیلی افزود: این مشکل ناشی از آن است که افرادی که در گذشته در کارگاه‌های مختلف کار کرده‌اند بیمه‌شان رد نشده و اکنون که به سن بازنشستگی رسیده و دنبال سنوات خود برای دوران بازنشستگی هستند، درگیر اصلاح سابقه بیمه‌های خود در ادارات کار‌اند و چون کارفرما بیمه آنها را رد نکرده به دلیل عدم واریز سنوات بیمه‌ای ناچار به طرح شکایت در هیات‌های حل اختلاف و تشخیص می‌شوند.

این فعال کارگری تصریح کرد: نزدیک به یک میلیون و 300 کارگاه کوچک با سازمان تامین اجتماعی ارتباط دارند، اما متاسفانه مکانیسم‌های نظارتی و بازرسی لازم در مورد آنها رعایت نمی‌شود و در صورت عدم رفع این ضعف بازار کار بیشتر آسیب می‌بیند.

به گفته وی یکی از علل تاکید بر اصلاح قانون کار احیاء و بازنگری مکانیسم‌های نظارتی است، زیرا اهرم لازم در قانون کار برای نظارت و بازرسی از کارگاه‌ها پیش‌بینی نشده و باید مکانیسم جامع و کاملی در کارگاه‌ها اجرا شود تا کارفرمایان خود را موظف و متعهد به اجرای آن بدانند.

https://naghdineh.ir/page/3757/
لینک مطلب :
چاپ print version