انتشار پنجمین شماره نشریه جویا

در حوزه بانکداری الکترونیک صورت گرفت

انتشار پنجمین شماره نشریه جویا

نقدینه-شماره جدید جویا منتشر شد.مقدمات استقرار حاکمیت شرکتی در بانک مرکزی،جزئیات مطالبات معوق بانکها در ۵سال گذشت،بازی باخت -باخت در زمین پرداخت وچشم انداز خودپرداز در ۲۰۲۰ از جمله مطالب این شماره است

به گزارش پایگاه خبری نقدینه، شماره پنجم جویا در قالب صد صفحه و با قیمت 10هزار تومان منتشر شد.مقدمات استقرار حاکمیت شرکتی در بانک مرکزی،جزئیات مطالبات معوق بانکها در ۵سال گذشت،بازی باخت -باخت در زمین پرداخت وچشم انداز خودپرداز در ۲۰۲۰  از جمله  مطالب این شماره است

پرونده  شماره  پنجم   نشریه جویا  به بحث "استقرار حاکمیت خوب شرکتی در بانک مرکزی "  اختصاص یافته که این مقوله طی میز گردی  مربوط با حضور دکتر حمید قنبری از صاحبنظران این حوزه  در بانک مرکزی  ، دکتر علیرضا امیدوار "مدیر عامل مرکز ترویج حاکمیت و مسئولیت اجتماعی ایران"  و عبدالمهدی ارجمند نژاد "مدیر کل مقررات ، مجوز های بانکی و مبارزه با پولشویی بانک مرکزی " بررسی شده است.در این میزگرد تمرکز اصلی پاسخ به این سوال است که نقطه آغاز استقرار حاکمیت شرکتی در بانک مرکزی کجاست.

در ادامه پرونده این شماره گفتگوی مفصلی با دکتر شاهین شایان ارانی انجام شده که به ساختار حاکمیت شرکتی در کشورهای دیگر پرداخته و همچنین به  ردپاهای حاکمیت شرکتی در شبکه بانکی کشور در سالهای دهه 80 پرداخته است.

دکتر مسعود کیماسی عضو هیات مدیره دانشگاه تهران  طی مقاله ای به طور مبسوط به تحلیل حاکمیت شرکتی در بانک مرکزی و وضعیت آن در ایران پرداخته است.

همچنین بهبود حاکمیت شرکتی در روند اصول بانکداری مرکزی از دیگر مباحث این پرونده است.

در بحث اقتصاد بانک در شماره پنجم نشریه جویا بحث مطالبات معوق بررسی شده است. جزئیات آماری معوقات 31 بانک کشور طی 5 سال 88 تا 92 از جمله مباحث این بخش است. بانکداری کم هزینه نیز از جمله گفتگوهای این شماره است که به تحلیل روند پرداخته است.پول و شبه پول از جمله مباحث دیگری به قلم محسن شمشیری است که به ساختار جدید پولی کشور اشاره کرده است.

بخش فناوری بانکی در این شماره به چشم انداز خودپرداز در 2020 و وضعیت کسب و کار این حوزه در ایران اشاره دارد.درگفتگو با  دکتر علی چهارلنگی معاون فناوری بانک تجارت وی به تشریح وضعیت موجود کسب و کار خودپرداز در ایران پرداخته است. همچنین دکتر فرهاد فائز معاون بازاریابی شرکت خدمات انفورماتیک نیز به تشریح وضعیت فنی خودپردازو همچنین آمارهای مرتبط را بررسی کرده است. فریبرز رحمانی نیز به ترسیم فاز جدید فعالیت های شرکت آی تی ویو پرداخته است.

در بخش پرداخت الکترونیک بحث پرداخت خرد بررسی شده است. در این بخش در گفتگو با علی اکبر نامداری مدیرعامل توسن به بررسی سپاس و پرداخت خرد مورد تحلیل قرار گرفته است. جدال psp و EPO در زمین پرداخت از جمله مباحث این گفتگو هست.همچنین گزارشی درباره سپاس هست که معتقد است با توجه به مدل فعلی آینده کسب وکار این خدمت در اینده چندان چشم انداز مثبتی ندارد.

در  این شماره از" پیش بینی های بیل گیتس" درباره بانکداری سخن به میان امده است و  چون شماره های پیشین در بخش ترجمه  این بار ترجمه نیلسون ریپورت "حول محور پرداخت  وضعیت جهان را گزارش کرده است..

حامیان این شماره را نیز شرکت توسن،شرکت جی اس اس، شرکت بازرگانی مبنا کارت آریا،شرکت پپکو،شرکت ای تی ویو و بانک تجارت تشکیل داده اند..

نشریه ی جویا ؛ نشریه ای تخصصی در حوزه بانکداری الکترونیک که در اردیبهشت ماه سال 1393 تولد یافت و در بستر ماه هایی که گذشت با حمایت مدیران و متخصصین حوزه ی بانکداری رشد مناسبش را مرهون تلاشگران این حوزه می داند.

https://naghdineh.ir/page/3724/
لینک مطلب :
چاپ print version