انتشار کتاب  مبانی بانکداری با رویکرد مالی

از سوی انتشارات بورس صورت گرفت

انتشار کتاب مبانی بانکداری با رویکرد مالی

کتاب " مبانی بانکداری با رویکرد مالی " تألیف حسین محسنی از سوی انتشارات بورس منتشر شد.

به گزارش پایگاه خبری نقدینه، در این کتاب تلاش شده است تا در ارائه‌ی مباحث، سرفصل‌های مصوب وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در خصوص درس «مبانی بانکداری و مدیریت بانک» به ارزش سه واحد در مقطع کارشناسی مدیریت مالی رعایت شود.

 در پایان هر فصل، پرسش‌های آموزشی ارائه شده است که می‌تواند  جهت خودآزمایی مباحث ارائه‌ شده در کلاس و نیز به ‌عنوان نمونه سؤالات امتحانی توسط دانشجویان مورد استفاده قرار گیرد. علاوه بر پرسش‌های آموزشی، مجموعه‌ای از پرسش‌های پژوهشی نیز در انتهای هر فصل ارائه شده است که انتظار می‌رود دانشجویان با مراجعه به منابع کتابخانه‌ای (نظیر کتب و مجلات)، پرسش از کارشناسان و متخصصان بانکی و با جست‌وجو در اینترنت، به آن سؤالات پاسخ بگویند و در قالب گزارش، به کلاس ارائه کنند.

این کتاب در 6 سرفصل، فهرست اشکال و فهرست جداول تهیه شده است که  فصل اول ارائه‌کننده‌ بُعد کلان، پیشینه و کلیاتی از ماهیت صنعت بانکداری است. بدین ترتیب که پس از ترسیم معماری نظام های مالی، پیشینه و سیر تحولات نظام بانکی در ایران تشریح می شود.

 در ادامه، محیط قانونی و نظارتی حاکم بر شبکه‌ بانکی، به‌ همراه ساختار و کارکرد بانک مرکزی، تشریح و در نهایت، ابزارهای تجهیز و تخصیص منابع مالی در بانکداری ارائه می شوند.

در فصل دوم، نظامات و مدل های بانکداری در قالب 7 مدل مورد کنکاش قرار می گیرد.

فصل سوم اختصاص به موضوع مهم مدیریت دارایی- بدهی در بانکداری دارد. در این فصل، علاوه بر ارائه‌ی روش­های تحلیل و شبیه‌سازی، تمرکز قابل توجهی بر نرخ بهره و ریسک مرتبط به آن صورت می گیرد.

در فصل چهارم، به مدیریت سرمایه و بررسی انواع سرمایه در بانک پرداخته می شود. همچنین بیانیه  های بال و هیئت خدمات مالی اسلامی نیز در این فصل ارائه می‌شود.

فصل پنجم به مدیریت نقدینگی اختصاص دارد. در این فصل، سیر نظریات، راهبرد ها، روش‌های سنجش و پیش­بینی نقدینگی بیان می شود.

در نهایت و در فصل ششم، ریسک‌های مالی (شامل اعتباری، بازاری و نقدینگی) و ریسک عملیاتی از حیث مؤلفه، مدل و رهنمودهای حرفه ای، ارائه می‌شود.

در مقدمه این کتاب آمده است: " کتاب حاضر می‌تواند به‌عنوان مرجعی جهت استفاده‌ دانشجویان مقطع کارشناسی، پژوهشگران و کارشناسان امور بانکی مفید واقع شود"

علاقه‌مندان می‌توانند کتاب فوق و عناوین مرتبط دیگر را با مراجعه به فروشگاه انتشارات بورس واقع در تهران میدان ونک، خیابان ملاصدرا پلاک 25 ـ تلفن:88648192 یا از سایت www.boursepub.ir  تهیه کنند.

 

 

https://naghdineh.ir/page/3723/
لینک مطلب :
چاپ print version