روابط کارگزاری را بر تاسیس بانک مشترک ترجیح می دهیم

مدیرعامل بانک توسعه صادرات در پاسخ به نقدینه:

روابط کارگزاری را بر تاسیس بانک مشترک ترجیح می دهیم

نقدینه- مدیرعامل بانک توسعه صادرات اعلام کرد که ما روابط کارگزاری با بانک های خارجی را بر تاسیس بانک مشترک ترجیح می دهیم.

علی صالح آبادی در پاسخ به سوال پایگاه خبری نقدینه درباره تاسیس بانک مشترک در کشورهایی مثل عراق، افغانستان و ... در صورت فراهم بودن شرایط اظهار داشت: اگر شرایط اجازه دهد لزومی به تاسیس بانک مشترک نیست بلکه ما ایجاد روابط کارگزاری با بانک های خارجی  را ترجیح می دهیم.

وی با بیان این نکته که نسبت معوقات در این بانک کمتر از  20 درصد است، گفت: مانده تسهیلات پرداختی در بانک توسعه صادرات، بیش از 90 هزار میلیارد ریال است.

صالح آبادی در مورد فعالیت بانک مشترک ایران و ونزوئلا به این جمله بسنده کرد که این بانک هم اکنون در حال فعالیت است.

وی افزود: سهم بانک توسعه صادرات در این بانک 50 درصد است  و اخیرا مذاکراتی با طرف ونزوئلایی برای افزایش سرمایه بانک صورت گرفته است ضمن این که هنوز سرمایه ثبتی این بانک مشترک که 200 میلیارد تومان است از سرمایه پرداختی بیشتر است و باید سرمایه تعهد شده به صورت کامل از سوی طرف خارجی پرداخت شود.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات درباره وضعیت حساب این بانک نزد بانک مرکزی هم گفت: حساب ما نزد بانک مرکزی قرمز نیست پس مشکلی هم در زمینه جریمه های اضافه برداشت نداریم.

وی درباره افزایش سرمایه بانک توسعه صادرات نیز اظهارداشت: قرار است اقساط دریافتی از محل تسهیلات حساب ذخیره ارزی به حساب افزایش سرمایه بانک منظور شود که پیش بینی ما افزایش کمتر از یکهزار میلیارد تومانی سرمایه بانک از این محل است.

صالح آبادی سرمایه کنونی ثبت شده بانک توسعه صادرات را دو هزار و 500 میلیارد تومان و میزان دارایی های آن را حدود 13 هزار میلیارد تومان ذکر کرد.

وی در پاسخ به سوال دیگر پایگاه خبری نقدینه درباره آمادگی این بانک برای شرایط بعد از رفع تحریم ها، اظهار داشت: اگر محدودیت ها برداشته شود گام های بهتری برخواهیم داشت ضمن این که ما برای سه وضعیت یعنی تداوم وضعیت موجود، بدتر شدن تحریم ها و همچنین رفع آنها برنامه ریزی های لازم را انجام داده ایم.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات، قیمت تمام شده پول را در این بانک پایین تر از دیگر بانک ها خواند و گفت: این بانک، بانک سپرده محور نیست و عمده منابع آن منابع سرمایه ای، دولتی یا از محل صندوق توسعه ملی و حساب ذخیره ارزی است بنابراین قیمت تمام شده پول پایین تری دارد.

وی به پیگیری دریافت پنجمین خط اعتباری از بانک توسعه اسلامی اشاره کرد و افزود: مبلغ این خط اعتباری 100 میلیون دلار خواهد بود.

صالح آبادی با بیان این نکته که بانک توسعه صادرات تاکنون در بورس سرمایه گذاری نکرده است، اظهار داشت: سیاست اصلی این بانک حمایت از صادرات است البته سهام ناچیزی بابت تهاتر بدهی های دولت به این بانک واگذار شده که از جمله آنها کمتر از یک درصد سهام هلدینگ خلیج فارس است.

وی تاکید کرد که بانک توسعه صادرات وارد بحث خرید و فروش سهام نخواهد شد.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات از تشکیل کارگروهی بین بانک های تخصصی برای یافتن راهکارهای توسعه و تقویت سرمایه این بانک ها خبر داد و گفت: عمده منابع این بانک و در نتیجه اکثر قراردادهای این بانک، ارزی است و حجم تسهیلات ریالی آن به نسبت تسهیلات ارزی به مراتب پایین تر است.

وی حداقل نرخ سود تسهیلات این بانک را 18 درصد و حداکثر آن را 22 درصد خواند و گفت: بسته به ریسک مشتری و اعتبار وی نزد سیستم بانکی، دریافت وثیقه ها متفاوت خواهد بود که شامل طیفی از انواع وثایق اعم از ملک، سفته، اوراق و ... خواهد بود.

 

https://naghdineh.ir/page/3653/
لینک مطلب :
چاپ print version