اقدامات متوازن در بورس از افت چشمگیر شاخص جلوگیری می کند

مدیر نظارت بر بورس ها:

اقدامات متوازن در بورس از افت چشمگیر شاخص جلوگیری می کند

نقدینه-مدیر نظارت بر بورس ها و بازارهای سازمان بورس با بیان اینکه معاملات بلوکی که در قالب توافق سهامداران حقوقی انجام می‌شود، بخشی از عملکرد بازار است ، گفت : زمانی که معاملات خرد بازار رونق کمتری دارد ، معاملات بلوکی و تأثیر آن بر شاخص و روند بازار بیشتر پررنگ می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری نقدینه، خواجه نصیری افزود: این دست معاملات همواره در بورس وجود داشته است و در شرایطی که ضعف تقاضا در بازار وجود دارد، معاملات بلوکی در قیمت‌های مثبت باعث می‌شود که بخشی از عرضه‌های بازار جمع ‌شود و سهامداران حقوقی متقاضی معاملات بلوکی، خرید می کنند که در بهبـود روند عرضه و تقاضا در بورس مؤثر است.
وی افزود : سیاست‌های حمایتی از بازار را باید به‌صورت یک بسته چندجانبه دید و تمرکز روی عدد شاخص به‌تنهایی درست نیست.
خواجه نصیری تصریح کرد : شاخص بیش از اینکه برای مسئولان حساس باشد، برای سهامداران حساس شده است و بسیاری از افراد ادعا می‌کنند که شاخص هیچ نقشی در تصمیم‌گیری و معاملات سهامداران ندارد، درصورتی که بررسی‌های علمی دقیق نتایج دیگری را نشان می‌دهد.
وی گفت : شاخـص بخشی از بازار است اما نه تمام بـازار و در شرایطی که فضای بازار پس از یک دوره رکود به تغییر نیاز دارد ، باید مجموعه‌ای از اقدامات مانند تقویت جانب تقاضا و همچنین افزایش حجم معاملات و ارزش معاملات، جمع‌آوری صف‌های فروش و انجام معاملات بلوکـی را مد نظر داشت.
خواجه نصیری افزود : هدف از این معاملات شاخص نیست، بلکه بهبود فضای روانی و معاملاتی بازار است و البته به مفهوم بی‌اهمیت بودن شاخص نیست، اما زمانی این اقدامات نتیجه دارد که فضای روانی بازار عوض شود.
وی گفت : در بسیاری از موارد ، صف‌های فروش در بازار وجود دارد که جمع‌آوری آنها به افت چشمگیر شاخص منجر می‌شود و شاخص می‌تواند در مراحل بعدی به افزایش ابطال صندوق‌ها و فشار تسویه اعتبارات منجر شود.
مدیر منظارت بر بورس ها اظهار داشت : اقدامات متوازن که ضمن جمع‌آوری صف فروش‌ها و روان‌‌سازی بازار، از افت چشمگیر شاخص و ایجاد واهمه در بازار جلوگیری کند، منطقی است.
وی افزود: همچنین بسیاری از عرضه‌کنندگان حقوقی که بالقوه تمایل به عرضه در بازار دارند، درصورتی که فضای معاملات بلوکی برایشان فراهم شود با تجدید ساختار سبد دارایی‌های خود می‌توانند از عرضه صرف‌نظر کنند.
در جریان فعالیت‌های حمایتی از بازار، اقدامات بسیار زیاد و پردامنه انجام می‌شود که خروجی آن بازگشت کمی آرامش در بازار است، اما گاهی در نقدها ، صرفا برخی از اجزای چندگانه اقدامات حمایتی پررنگ می شود و برخی دیگر، نادیده گرفته می‌شود که رویکرد جامع و صحیحی نیست و تصریح کرد : در یک‌ سال اخیر هر زمان که اقدامات حمایتی از طریق تزریق نقدینگی ، انجام معاملات پرحجم و جمع‌آوری صف‌های فروش و تقویت تقاضا اجرا شده بازار بهبود یافته است و خیلی ساده، فعالان بازار می‌توانند حتی رابطه مستقیم انجام معاملات بلوکی با بهبود روند بازار را ملاحظه کنند.
وی اظهار داشت : شکی نیست که در یک ‌سال گذشته بازار پرتنش و آسیب‌پذیری داشتیم و معتقدم که بازار نباید رها شود، باید حمایت شود ، باید فضای روانی حاکم بر بازار همواره پایش شود و زمانی که شرایط بازار در میان‌مدت رو به ضعف می رود و جو نگرانی بر بازار حاکم شود، باید با مجموعه‌ای از اقدامات حمایتی، وضعیت را بهبود داد، در غیر این صورت ممکن است بازار وارد مراحـل و شرایط سخت‌تری شود.
مدیر نظارت بر بورس ها و بازارهای سازمان بورس گفت : باید وضعیت عمومی بازار را مدنظر قرار دهیم، مسئولان دولت و مجلس هم دنبال بهبود وضعیت عمومی بازار هستند و همه بر حمایت از بازار تأکید دارند.
وی افزود : شاخص یکی از مولفه‌های بیانگر وضعیت عمومی بازار است ، البته در سطوح تخصصی مشخصه‌های دیگری مانند حجم تقاضای بازار، تعداد سهام و صنایع مثبت و منفی و حجم و گردش معاملات وجود دارد که شاید نمایانگری بیشتری داشته باشد، البته تلاش می‌کنیم همه این اطلاعات را هم در قالب گزارش‌های روزانه منعکس کنیم ، اما فشار و اصراری برای حفظ شاخص نیست، بلکه همراهی و همکاری برای بهبود وضعیت بازار است.
همچنین درباره بازگشایی نماد پالایشگاه‌ها گفت : یکی از بزرگ‌ترین موانع در بازگشایی نماد پالایشگاه‌ها، موضوع کیفی‌سازی‌ بود که خوشبختانه، با پیگیری جدی سازمان و حمایت دولت در حال حاضر تعیین تکلیف شده است.
به گزارش سنا، وی افزود : قدم‌های دیگر بیشتر به هماهنگی پالایشگاه‌ها و پخش و پالایش برای استخراج صورت حساب‌ها و صورت‌های مالی بر می‌گردد که به‌صورت جدی، در حال پیگیری است.
خواجه نصیری اظهار داشت : سازمان بورس وقت و انرژی زیادی گذاشته است و امیدواریم به‌زودی این مرحله آخر هم حل شود و به‌محـض فراهم شـدن اطلاعات، نماد پالایشگاه‌ها بازگشایی خواهد شد.

https://naghdineh.ir/page/3619/
لینک مطلب :
چاپ print version