تکمیل عملیات واگذاری 132 شرکت دولتی

رییس کل سازمان خصوصی سازی اعلام کرد:

تکمیل عملیات واگذاری 132 شرکت دولتی

نقدینه- رییس کل سازمان خصوصی سازی از تکمیل عملیات واگذاری 132 شرکت دولتی طی سال جاری خبر داد.

به گزارش  پایگاه خبری نقدینه، عبدالله پوری حسینی که در نشست خبری به مناسبت سی و ششمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی سخن می گفت، مجموع ارزش واگذاری های انجام شده توسط سازمان خصوصی سازی از ابتدای سال 1380 تاکنون، معادل 136 هزار میلیارد تومان اعلام کرد.
وی اظهار داشت: به لحاظ شاخص وزنی و در مقایسه با ارزش واگذاری ها طی سال های گذشته، معادل 36 درصد کل واگذاری های 12 سال گذشته در دولت یازدهم به انجام رسیده است.
پوری حسینی گفت: 76 هزار میلیارد تومان از واگذاری ها تا به امروز به صورت عرضه سهام رقابتی در بازار بورس انجام شده و 60 هزار میلیارد تومان باقی مانده به صورت غیر رقابتی که خود شامل 29 هزار میلیارد تومان رد دیون و 30 هزار میلیارد تومان در قالب پرداخت سهام عدالت بوده است.
عبدالله پوری حسینی با بیان اینکه طبق برنامه ریزی های انجام شده از سوی دولت در سال 1387، امسال باید کار واگذاری سهام کلیه شرکت های گروه 1 و 2 دولتی به پایان میرسید افزود: متاسفانه به خاطر وجود برخی مشکلات، این روند، تا کنون سرعت پیش بینی شده را نداشته است.
وی افزود: هیات عالی واگذاری نیز برای سال جاری، واگذاری 216 شرکت دولتی را مصوب کرده است.
رییس کل سازمان خصوصی سازی اعلام کرد: در سال جاری این سازمان موفق به تکمیل مراحل قانونی عملیات مربوط به واگذاری 132 شرکت از 216 شرکت مزبور شده است.
وی توضیح داد: تکمیل مراحل قانونی شرکت ها برای واگذاری شامل: تجدید ساختار شرکت ها، اتمام کامل مراحل قیمت گذاری و عرضه سهام در بورس ، خروج شرکت از لیست واگذاری، تحصیل یک شرکت در دل شرکت بزرگ تر و سپس عرضه آن برای واگذاری و یا انحلال کامل شرکت است.
پوری حسینی ادامه داد: همچنین، در حال حاضر 31 شرکت در حال قیمت گذاری از سوی کارشناس رسمی دادگستری است و 27 شرکت دیگر نیز در حال اصلاح ساختار به منظور بررسی قابلیت واگذاری هستند.
رییس کل سازمان خصوصی سازی تعداد 17 شرکت دیگر را دارای مشکلاتی نظیر عدم تفکیک بخش حاکمیتی از بخش عمومی آنها عنوان کرد که در انتظار تعیین تکلیف هستند.
وی تعداد 9 شرکت از شرکت های مزبور را متعلق به زیر مجموعه های وزارت نفت، چهار مورد را مربوط به زیرمجموعه ها وزارت صنعت، معدن و تجارت و چهار شرکت دیگر را مربوط به سایر وزارتخانه ها عنوان کرد.
پوری حسینی همچین 10 شرکت دیگر را دارای مشکلات خاص حقوقی متفرقه دانست که در حال بررسی هستند و چهار مورد دیگر را نیز شرکت هایی معرفی کرد که قابلیت واگذاری ندارند.
رییس کل سازمان خصوصی سازی تصریح کرد: در سال جاری، تا به امروز حدود 30 هزار میلیارد تومان سهام از سوی  سازمان عرضه عموم شده که سه هزار میلیارد تومان آن به فروش رفته است.

 

https://naghdineh.ir/page/3519/
لینک مطلب :
چاپ print version