سرانجام شاپرک در صنعت بانکداری  بد رقم خورد

رییس پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی:

سرانجام شاپرک در صنعت بانکداری بد رقم خورد

نقدینه- رییس پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی گفت: تجربه شاپرک در صنعت بانکداری ایران، تجربه خوبی نبود و سرانجامش بد رقم خورد. زیرا مبانی بانکداری در تعیین نرخ کارمزد مد نظر قرار نگرفت و ابعاد دیگر به این مساله تعمیم داده شد.

به گزارش پایگاه خبری نقدینه، فرهاد نیلی در نشست خبری چهارمین همایش سالانه بانکداری الکترونیک و نظام های پرداخت در ساختمان بانک مرکزی ، اظهار داشت: دوشنبه و سه شنبه هفته آینده (ششم و هفتم بهمن ماه) این همایش در برج میلاد برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به سابقه پیشین برگزاری این همایش ها طی چهار سال اخیر ادامه داد: مواردی همچون ماموریت بانک مرکزی در سیاست های راهبردی نظام پرداخت در این همایش ها مورد بحث قرار می گرفت   که با ارتقاء  حوزه انفورماتیک در صنعت بانکداری عجین شده بود.

 نیلی افزود: هرچند در داخل مجموعه  حرکت و اقدامات خوبی بود اما در بیرون این صنعت  نتوانست  تاثیر خوبی  را ایجاد کند.

رییس پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی گفت: همایش سال جاری با سال های قبل تفاوت چشم گیر دارد؛ در این همایش در حوزه تلاقی فناوری و بانکداری اقداماتی انجام شده است، تاکید رئیس کل بانک مرکزی این بود که این همایش را به بانکداری تبدیل کنیم بنابراین در این همایش بانکداری تقویت شده است.

نیلی با مد نظر قرار دادن اقدامات اخیر بانک مرکزی به منظور ارتقاء بانکداری الکترونیک  اعلام کرد: بانک دارای اجزاء متعددی است که اکوسیستم ان را تشکیل می دهد و بانکداری شکلی از یک منظومه به خود می گیرد که نباید در مدیریت بانکداری این منظومه و اکوسیستم را در فراموش کنیم 

رییس پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی با تاکید براینکه اکوسیستم بانکداری در این همایش تقویت شده است، ادامه داد: بنابراین مرکز ثقل همایش امسال بانکداری است. علاوه بر آن وجه تجاری و حرکت بانک ها نیز در این همایش مهم است. چالش ها را در این همایش در قالب گفت وگو مطرح خواهیم کرد.

وی  کابرد این شیوه  و نگرش را از خلاء های نظام بانکداری امروز دانست و تاکید کرد: بانکداری تنها رابطه بانک و مشتری نیست . یک رابطه چند وجهی است که دارای عناصری زنده بوده  که باید روندی تکاملی را طی کنند.

رییس پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی با اشاره به تعاملات کارکردی در صنعت بانکداری گفت: باید در این صنعت به شیوه ارتباط میان عناصر پی برد  به طوری که هم بازیسازی کرد و هم بازیگری داشت.

وی با اشاره به چهرمین همایش سالانه بانکداری الکترونیک و نظام پرداخت های بانکی ادامه داد: تلاش بر این است تا در این همایش ها چشم انداز نظامی بانکی را متصور شویم و بدانیم که در کجا قرار داشته و به کجا می خواهیم برویم؟

  ارائه تسهیلات در قالب کارت اعتباری

نیلی با اشاره به اینکه چشم انداز نظام مالی کشور یکی از گفت وگوهای چالشی و کلیدی کشور است که در این همایش با حضور رئیس کل بانک مرکزی، وزیر اقتصاد و رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی برگزار خواهد شد اعلام کرد: همچنین در خصوص کارت های اعتباری نیز گفت وگوهایی خواهیم داشت؛ ما 200 میلیون بدهی دست مردم و 2 میلیون کارت دست مردم داریم درحالی که باید تسهیلات خرد را در قالب کارت های اعتباری به مردم بدهیم.

شکاف میان نظریه مبانی و رویکرد عملیاتی

رییس پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی  تاکید کرد: میان نظریه های مبانی و بخش عملیاتی  صنعت بانکداری ایران، شکاف بسیاری وجود دارد  و متاسفانه بیشتر مدیران با دانش و حرفه بانکداری آشنا نیستند.

وی اعلام کرد: در ایران بانک ها فعالیت خود را بر جذب سرمایه خرد و پرداخت تسهیلات کلان معطوف کرده اند که این با سیاست و شیوه بانکداری کشورهای پیشرفته متضاد و معکوس است. در ایران به  شیوه مدیریت ریسک  در قالب ریسک اعتباری اشکالات بسیاری وارد بوده و این از جمله اهدافی است که در همایش ماه اینده مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت.

شورای پول، جدانشدنی از بانک مرکزی

رییس پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی در پاسخ به سوالی درباره انحلال شورای پول و اعتبار گفت: شورای پول و اعتبار جزو ارکان و قانون بانک مرکزی است. خبر انحلال را نشنیده ام و چنین چیزی در دستور نیست. چرا که شورای پول و اعتبار جزو جدانشدنی بانک مرکزی است.

https://naghdineh.ir/page/3026/
لینک مطلب :
چاپ print version