اسپانسرشدن بانک ها در همایش بانکداری الکترونیک، منافاتی با شان بانک مرکزی ندارد

رییس پژوهشکده پولی و بانکی توضیح داد:

اسپانسرشدن بانک ها در همایش بانکداری الکترونیک، منافاتی با شان بانک مرکزی ندارد

نقدینه - رییس پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی اعلام کرد که اسپانسرشدن بانک ها در همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت، هیچ منافاتی با شان بانک مرکزی ندارد.

به گزارش پایگاه خبری نقدینه، فرهاد نیلی  در پاسخ به پرسش خبرنگار تابناک اقتصادی مبنی بر اینکه آیا بانک مرکزی برای برگزاری همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت با مشکل بودجه مواجه است؟ اگر مواجه نیست، چرا از اسپانسرهای الماس، طلا و نقره مبالغ میلیونی دریافت می‌کند؟ آیا این موضوع شان بانک مرکزی را زیرسئوال نمی‌برد؟ گفت: به هر حال اگر کار نکنیم، مطمئنا با مشکل بودجه مواجه خواهیم شد و در این میان، طبیعتا هر کسی اگر درآمد کسب نکند، مشکل مالی خواهد داشت. این واضح است و در بحث‌های دیگر نیز مطرح است.

وی افزود: این همایش، همایش کاملا حاکمیتی نیست. ما همایش‌های سیاست‌های پولی و ارزی را که در بهار هر سال برگزار می‌کنیم، یک همایش حاکمیتی است؛ یعنی سیاست‌گذار حضور پیدا کرده و دیدگاه‌های خود را مطرح می‌کند.

نیلی تصریح کرد: در همایش پولی و ارزی در بخش حاکمیتی باید به طور کامل بانک مرکزی تامین کند و حمایت مالی می‌کند اما اسپانسرشیپ در همه جای دنیا در همایش‌هایی که در هر جای دنیا برگزار می‌شود، وجود دارد. این همایش در واقع می‌خواهد بازیگران را جلب کند و با آنها مشارکت داشته باشد و به همین خاطر، اسپانسر دارد. به هر صورت، تعداد اسپانسرهای هر همایش، شاخص مشارکت داوطلبانه آنها در همایش است.

رئیس پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی گفت: بنابراین همایش بانکداری الکترونیک نیز بنا به سیاست بانک مرکزی تا نصف هزینه‌های خود را از طریق اسپانسرشیپ به دست می‌آورد و نصف آن را نیز بانک مرکزی تامین می‌کند.

وی در رابطه با پائین آمدن شان بانک مرکزی با این گونه اقدامات، گفت: به اعتقاد بنده، این کار هیچ منافاتی با شان بانک مرکزی ندارد. در آن قسمتی که شما می‌خواهید بازی را سامان دهی کنید، بازیگران باید به صورت داوطلبانه بیایند، بنابراین اگر بانک مرکزی می‌خواهد همایشی را برگزار کند که همه شرکت‌های " آی تی" و بانک‌های کشور با هم رقابت می‌کنند که در آنجا حضور موثری داشته باشند و اتفاقا این رقابت، رقابت مجانی نیست. رقابتی است که باید بابت آن هزینه کنند؛ اتفاقا پیشنهاد خوبی است که آنها داوطلبانه این کار را انجام می‌دهند.

نیلی ادامه داد: طبیعتا این میزان کمک برای بانک مرکزی اصلا عددی نیست، یعنی بانک مرکزی می‌تواند مثل خیلی از نشست‌های دیگر تمام هزینه‌های خود را بدهد.

وی با بیان اینکه مبنای بانک مرکزی براساس کل حاکمیت است، گفت: زمانی که کالای عمومی ارائه می‌کنید، طبیعتا هزینه حاکمیتی می‌کنید و زمانی که کالای عمومی ارائه نمی‌کنید، یک فضای رقابتی را برای مشارکت دیگران به وجود می‌آورید، بنابراین قاعده مشارکت و رقابت را باید رعایت کنید. ما نیز سعی کردیم همین قاعده را در همایش امسال برگزار کنیم.
به گزارش تابناک، در حالی سومین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت در بهمن ماه امسال در تهران برگزار خواهد شد که برای این همایش حامیان الماس، طلایی و نقره‌ای در نظر گرفته شده است.
در واقع، براساس مبالغ پرداختی بانک‌ها، آنها جزو حامیان الماس، طلایی و نقره‌ای همایش بانکداری الکترونیک نام می‌گیرند.
برهمین اساس، یکی از زیرمجموعه‌های بانک مرکزی از بانک‌های کشور خواسته است تا با پرداخت 800 میلیون ریال حامی الماس، 500 میلیون ریال حامی طلایی و 300 میلیون ریال حامی نقره‌ای همایش شوند.
در این میان، سال گذشته نیز برخی بانک‌ها زیر بار این مبالغ نرفتند تا حامی الماس، طلایی و یا حتی نقره‌ای همایش شوند.
حال این پرسش مطرح می شود که آیا قرار است جوایز برتر همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت بانک مرکزی براساس میزان کمک بانک‌ها به این همایش اعطا شود؟
پیش بینی هزینه‌های چند میلیاردی برای اجاره و اجرای همایش در حالی که در زیر مجموعه‌های بانک مرکزی چنین امکانی فراهم است، چه معنایی می‌تواند برای نظام بانکی داشته باشد. اینکه دستاوردهای برگزاری این گونه همایش‌ها برای نظام بانکی چه بوده، باشک و تردیدهای بسیار روبروست ولی قطعا همایش سازان منفعت‌های خاص خود را از آنها برده‌اند. در این میان، آیا با برگزاری همایش، تحولی الکترونیک در این نظام رخ داده یا متولیان بانک‌های کشور را از این تحول دورتر کرده است؟

https://naghdineh.ir/page/3014/
لینک مطلب :
چاپ print version