مطالبه گری و حساسیت زایی گام بنیادین در مقابله با مخاطرات

حمیدرضا حاجی اشرفی*

مطالبه گری و حساسیت زایی گام بنیادین در مقابله با مخاطرات

انجمن جامعه ایمن ایران، هرساله در ابتدای فصل سرما، با تکیه برتجربیات علمی و آمارو ارقام حوادث ناشی از گازگرفتگی و نحوه نادرست استفاده از وسایل گرمازا که منجر به مرگ های خاموش هموطنان می شود، به تلاشی وسیع و فراگیر در سطح رسانه ها و نیز در نزد مسوولان و سازمان های مرتبط با امور ایمنی برای اطلاع رسانی علل و چگونگی رخ دادن مرگ های خاموش در منازل و اماکنی که از وسایل گاز سوز وحتی از سوخت های فسیلی استفاده می شود، اقدام می کند.

گرچه انجمن های مردم نهاد از امکانات و بضاعت مالی اندک و محدودیت های قانونی و اجرایی برخوردار هستند، اما این عزیزان با احساس مسوولیت اجتماعی، با عنایت به تعلیمات و اصول دین مبین اسلام با احساس وظیفه انسانی و ملی در راستای آگاه کردن هموطنان نسبت به انواع ریسک ها منجمله مخاطرات ناشی از استفاده نادرست از وسایل گرما زا و نیز سایر حوادث مرگ آفرین همچون “سوانح رانندگی “ می کنند.

واقعه “مرگ “پایان داستان زندگی هر انسانی است، اما مرگ هایی که ناشی از اشتباهات سهوی و قصور فردی و گروهی ناشی از نبود دانش و اطلاعات نسبت به پیامدهای رفتارهای ناایمن اتفاق می افتند بسیار دردناک و سخت هستند .

دیدن چهره معصوم کودکانی که بواسطه پدیده مرگ خاموش و نیز تصادفات رانندگی فوت کرده اند، دل همه را به درد می آورد .از خود بپرسیم ما بزرگسالان برای حفظ جان این کودکان معصوم که مسوولیت حفظ ایمنی و جان آنها به عنوان مردان و زنان آینده کشور را به عهده داریم چه اقدامات پیشگیرانه کرده ایم؟

چه بسیار خانواده هایی که در اثر سوانح جان خود را باهم از دست داده اند، به علت عدم رعایت اصول ایمنی!

چهل و اندی سال است که استفاده از سوخت گاز در کشورمان می گذرد، اما هنوز هم بسیاری از ما نحوه رفتار و استفاده درست از وسایل گاز سوز و حتی سایر مواد و وسایل سوختنی در محیط های کوچک و سر بسته را بلد نیستیم. همین نا بلد بودن ها هرساله موجب مرگ و بروز خسارت ها برای تعداد زیادی از هموطنان می شود!

چرا باوجود تلاش ها و اطلاع رسانی سازمان های متولی ایمنی در کشور باز هم هرساله شاهد تکرار این گونه مرگ ها در جامعه ای که الگوی فرهنگی در منطقه است هستیم؟

هر ساله حوادث رانندگی موجب مرگ و از کارافتادگی هزاران انسان می شود. تلاش های وسیع برادران پلیس راهور ناجا و رسانه ملی در کنترل این ریسک جای قدردانی بسیار دارد اما آمار بالای این حوادث نشان می دهد که برای کنترل ریسک های مرگ آفرین، نیازمند حضور، باری و مشارکت تمامی سازمان ها؛ انجمن ها و عموم مردم برای اطلاع رسانی و آگاه سازی هموطنان نسبت به رعایت اصول ایمنی و نیز روش های مقابله با ریسک و حوادث هستیم .

اکنون زمان آن رسیده همه در روند “مطالبه گری “و “حساسیت زایی “یکدیگر نسبت به اعمال نا ایمن و شرایط ناایمن مشارکت کنیم و در کنار تبلیغات گوناگون و پر هزینه تجاری در همه جا، به تبلیغ مبارزه با حوادث هم بپردازیم .

حفظ جان انسانها از بلایا نه تنها توصیه دین مبین اسلام است بلکه همه ما در قبال نشر آگاهی در مسیر کنترل حوادث مسوولیت و تکلیف شرعی- انسانی و ملی داریم .

در فرهنگی زندگی می کنیم که شعرای آن نه تنها برای حفظ جان انسان ها توصیه می کنند بلکه برای حفظ جان جانداران شعر می سرایند!

'''میازار موری که دانه کش است .

که جان دارد و جان شیرین خوش است .”

لطفا برای حفظ جان انسانها و هموطنان در قبال حوادث قابل پیشگیری، حساسیت زایی را با ترویج آگاهی و ارتقا سطح اطلاعات شهروندان در تک تک منازل شهرها و روستا ها به یک ادای وظیفه حرفه ای و اجتماعی سازمان ها و همه مردم تبدیل کنیم .

به امید حذف و کاهش مرگ های خاموش و ناشی از سوانح بخصوص تصادفات رانندگی در کشورمان.

*کارشناس مطالعات ریسک و بیمه

https://naghdineh.ir/page/30100/
لینک مطلب :
چاپ print version