برای عرضه عمومی سهام، نظارت بورس ضروری است

عضو هیات رییسه خانه صنعت:

برای عرضه عمومی سهام، نظارت بورس ضروری است

نقدینه - عضو هیات رییسه خانه صنعت، معدن و تجارت ایران با اشاره به رواج دلالی سهام طی سالهای اخیر در کلانشهرهای کشور گفت: هر شکلی از عرضه عمومی سهام به مردم باید تحت نظارت بورس قرار گیرد.

به گزارش پایگاه خبری نقدینه،‌ عضو هیات مدیره خانه صنعت گفت: بررسی های کارشناسانه صنعت، معدن و تجارت نشان می دهد در سالهای اخیر هیچ فکری برای جذب نقدینگی سرگردان نشده است.
وی گفت: به همین دلیل شاهدیم که سرمایه های سرگردان گاه از بازار طلا و سکه سردر آورده، گاه به سمت بازار ارز و مسکن رفته و طی سالهای اخیر خود را در مراکز خرید و فروش سهام نشان داده است.
رییس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی افزود: هر چند که این روزها فروکش تسب سهام خیلی ها را به کما برده اما همانطور که کارشناسان اقتصادی بارها تاکید کرده اند بورس اوراق بهادار به دلیل وجود شفافیت مالی بهترین مکان برای سرمایه گذاری معاملات سهام است.
وی گفت: پژوهش های کارشناسان خانه صنعت بر این نکته تاکید دارد که برای هدایت نقدینگی 'بورس اوراق بهادار' در کشور بویژه در کلانشهرها نیازمند توسعه است.
حسینی افزود: چنانچه این اتفاق به نحو مطلوبی محقق شود علاوه بر جایگزینی و رشد فرهنگ سهامداران، به جای دلال بازی سهام شاهد چند رویداد مهم و مبارک خواهیم بود، نخست اینکه مردم با علاقه بیشتری سرمایه های خود را بجای فعالیتهای کاذب و واسطه ای به بورس تزریق می کنند.
وی گفت: دوم اینکه با تقویت شرکت های بورس بازار سرمایه اقدام به تجهیز منابع مورد نیاز فعالان اقتصادی و بخشهای تولیدی خواهد کرد، این اقدام رونق تولید، توسعه بازار کار، جذب نیروهای جدید و کاهش صف بیکاران را به خود همراه خواهد داشت.
عضو هیات رییسه خانه صنعت، معدن و تجارت ایران افزود: البته در صورت توسعه بورس اتفاقات دیگری هم روی می دهد و آن اینکه با تجهیز منابع توسط بورس از فشار بخش های تولیدی بر نظام بانکی کاسته شده و در گام بعدی شاهد انحراف سیل مخرب نقدینگی سرگردان نخواهیم بود.
وی گفت: با توسعه بورس و حرکت سرمایه های مردمی به این بخش ضمن حذف بداخلاقی های اقتصادی، شاهد تلاش بیشتر شرکتها برای کسب شرایط عضویت در تالار شیشه ای و در نتیجه حذف معاملات سهام خارج از بورس خواهیم بود.
حسینی افزود: این فرصت اکنون پیشروی دولتمردان است تا با ایجاد نهادهای سرمایه گذاری واقعی و بهبود بستر جریان نقدینگی سیال بتواند از ورود تورم زای نقدینگی به حوزه های غیرمولد مانند بازار خرید و فروش سهام، سکه، ارز و دلالی املاک جلوگیری کنند.
وی گفت: در این شرایط می توان این جریان سهمگین نقدینگی را با تزریق به بازار سرمایه به حوزه های مولد در بخشهای صنعتی، کشاورزی، ساختمانی، خدماتی و مالی هدایت کرد.
عضو هیات رییسه خانه صنعت، معدن و تجارت ایران با بیان اینکه هدایت نقدینگی موجود در جامعه به سوی بخشهای مولد نیازمند فرهنگ سازی است افزود: چنانچه نقدینگی کنترل و هدایت شود، توسط دلالان و سودجویان به مسیرهای انحرافی هدایت نخواهد شد، موضوعی که در چند سال گذشته به وضوح شاهد آن در شهری مانند کلانشهر مشهد بوده ایم.
وی تاکید کرد: باید نحوه سرمایه گذاری در بورس را به مردم آموزش و اطلاعات عمومی نسبت به بازار بورس و نقش آن را در توسعه کارآفرینی افزایش داد.
حسینی گفت: نباید فراموش کنیم که به فعلیت رساندن کارآمدی و فراهم کردن زمینه های تولید ثروت مستلزم ایجاد فضای مناسب کسب و کار است.

https://naghdineh.ir/page/2906/
لینک مطلب :
چاپ print version