110 تعاونی اعتباری از بانک مرکزی مجوز مشروط گرفتند

در پی توافق با وزارت تعاون

110 تعاونی اعتباری از بانک مرکزی مجوز مشروط گرفتند

نقدینه- بانک مرکزی مجوز فعالیت 110 تعاونی اعتباری در پی توافق با وزارت تعاون را صادر، اما شرط کرد که خدمات این شرکت‌ها صرفا محدود به اعضا بوده و برای عموم مردم قابل استفاده نیست.

به گزارش پایگاه خبری نقدینه، بانک مرکزی مجوز فعالیت 110 تعاونی اعتباری در پی توافق با وزارت تعاون را صادر، اما شرط کرد که خدمات این شرکت‌ها صرفا محدود به اعضا بوده و برای عموم مردم قابل استفاده نیست.

 ساماندهی بازار غیرمتشکل پولی یکی از برنامه های جدی بانک مرکزی است که در روزهای اخیر مسئولان این بانک بارها بر اجرای آن تاکید کرده اند تا طبق وعده رئیس کل بانک مرکزی تا پایان سال جاری منضبط کردن این بازار نهایی شود.

دفتر تعاونی های توزیعی وزارت تعاون، کار ورفاه اجتماعی اعلام کرده است: قریب به یکهزار واحد تعاونی اعتبار که اعضا و سهامداران آنها را کارکنان دولت و کارگران واحدهای تولیدی و خدماتی تشکیل می دهند در کشور فعالیت می کنند.

بانک مرکزی با ارائه مجوز به ۱۱۰ تعاونی اعتبار برنامه جدید ساماندهی را کلید زده است، اما از سوی دیگر این بانک اعلام کرده که خدمات این شرکتها صرفا محدود به اعضا بوده و برای عموم مردم قابل استفاده نیست تا شاید از این طریق بتواند جلوی اخلال مالی تعاونی های اعتبار را بگیرد. 

این اقدام در پی تصمیم کارگروه مشترک بانک مرکزی و وزارت تعاون صورت گرفته است و به عبارتی تشکیل تعاونی های اعتبار برای گروه های مختلف شغلی امکان پذیر شده است.

این در حالی است که علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از توافقات جدید این وزارتخانه با بانک مرکزی برای بازگشت تعاونی های اعتباری به بازار پول خبرداد و اعلام کرد: بانک مرکزی با تشکیل موسسات مالی و اعتباری در قالب تعاونی های سهامی عام موافقت کرد و مقرر شد اقدامات بعدی صورت پذیرد.

ربیعی در ادامه افزود: ما اعتقاد داریم در قالب تعاونی ها، افراد با سرمایه اندک بدون اختلال در فرآیند مالی کشور می توانند فعالیت داشته باشند.

اما ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی می گوید: ۷ هزار صندوق غیرمجاز در کشور وجود دارد که مجوز تاسیس ندارند و برخی از آنها به عنوان تعاونی اعتبار در گذشته از وزارت تعاون وقت مجوز فعالیت گرفته‌اند.

وی اضافه کرد: اهمیت آنها در بازار پول ۱۵ درصد است و در حال حاضر هماهنگی مناسبی برای ساماندهی و منضبط کردن بازار غیرمتشکل پولی وجود دارد و مطمئنا با ساماندهی آنها نقدینگی جهت‌گیری مناسبی در اقتصاد خواهد داشت. ساماندهی بازار غیرمتشکل پولی منجر به جلوگیری از حرکت نقدینگی به بازارهای مختلف و ممانعت از برهم زدن آرامش اقتصاد می‌شود.

 حمید کلانتری معاون وزیر کار هم چندی پیش در خصوص تعیین تکلیف فعالیت تعاونی های اعتبار در بازار پولی کشور به  مهر گفت: یک دسته از تعاونی های گروه شغلی هستند که فعالیت آنها از نظر بانک مرکزی مشکلی ندارد.

کلانتری افزود: در بخش تعاونی های آزاد و فعالیت آنها در بازار پول اختلاف نظرهایی با بانک مرکزی داریم که در حال مذاکره هستیم و از نظر وزارت کار، تعاونی های اعتبار دارای مجوز و فعالیت قانونی هستند.

معاون وزیر کار خاطرنشان کرد: به دلیل تخلف چند تعاونی نمی توان کل عملکرد تعاونی اعتبار را زیر سئوال برد؛ بنابراین در حال مذاکره با بانک مرکزی هستیم تا بتوانیم از طریق دریافت مجوزهای جدید فعالیت تعاونی ها را در بازار پول تسهیل کنیم.

با توجه به صحبت‌های مسئولان بانک مرکزی و در نقطه مقابل آن مسئولان وزارت تعاون به نظر می رسد که هنوز این دو دستگاه مرتبط با فعالیت تعاونی های اعتباری به یک جمع بندی مشخص نرسیده اند و اختلاف نظرات این دو دستگاه همچنان ادامه دارد.

 

https://naghdineh.ir/page/2620/
لینک مطلب :
چاپ print version