صکوک اجاره برای نخستین بار مستقل وارد بودجه شد

تحلیل یک کارشناس بازار سرمایه از بودجه 94:

صکوک اجاره برای نخستین بار مستقل وارد بودجه شد

نقدینه- یک کارشناس بازار سرمایه گفت: در لایحه بودجه 94 برای اولین بار صکوک اجاره به‌صورت مستقل در بودجه ارائه شده است. در کنار این موارد اجازه به دولت برای انتشار اوراق مشارکت تا 5 هزار میلیارد تومان می‌تواند تاثیر مثبتی را بر تامین مالی بودجه عمرانی، توسعه زیر‌ساخت‌ها و رشد نقدینگی بازار داشته باشد.

به گزارش پایگاه خبری نقدینه، مهدی افضلیان درباره اثرات بودجه 94 بر بازار سرمایه و اقتصاد گفت: با تمام دغدغه‌هایی که فعالان بازار سرمایه نسبت به بودجه سال 94 کشور داشتند، لایحه تقدیم مجلس شد. رقم بودجه سال بعد 837 هزار میلیارد تومان بسته شده که نسبت به سال گذشته، حدود چهار درصد افزایش داشته است.
وی ادامه داد: نکته‌ای که قبل از ارائه لایحه بودجه جدید، عموم افراد در مورد آن فکر می‌کردند کاهش 36 درصدی قیمت نفت است که از حدود 110 دلار به کمتر از 60 دلار رسیده است.

این کارشناس بازار سرمایه در مورد تغییرات قیمتی دلار رسمی در بودجه گفت: نرخ دلار در لایحه بودجه 2850 تومان دیده شده است، در حالی که در بودجه سال گذشته 2650 تومان بوده و از این بابت نیز شاهد افزایش 7 درصدی در نرخ دلار در بودجه کشور بوده‌ایم.  

وی ادامه داد: در مورد مالیات می‌توان گفت عدد اعلامی 86 هزار میلیارد تومان است که نسبت به سال گذشته رشد حدود 20 درصدی داشته است و می‌توان نتیجه گرفت که دولت قصد دارد بخشی از کسری بودجه را از این طریق تامین کند. 
در مورد نرخ این مالیات هم باید گفت طبق لایحه، این نرخ 10 درصد دیده شده است که یک درصد آن مربوط به طرح سلامت است.

افضلیان با اشاره به اینکه افزایش مالیات بر ارزش افزوده موجب می‌شود که قیمت کالایی که به دست مصرف‌کننده می‌رسد افزایش یابد، به سنا گفت: این خود موجب کاهش جذابیت خرید برای مصرف‌کننده می‌شود. از طرفی افزایش مالیات موجب کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی و آسیب پذیری کمتر از نوسانات قیمتی نفت می‌شود.

وی در مورد بهره مالکانه تاکید کرد: درآمد حاصل از این محل در سال گذشته یک هزار و 800 میلیارد تومان بود که امسال به یکهزار و 500 میلیارد تومان کاهش یافته است ولی باز هم عدد چشمگیری است که شرکت‌های سنگ‌آهنی باید در بهای تمام شده خود لحاظ کنند.


 
https://naghdineh.ir/page/2043/
لینک مطلب :
چاپ print version