حذف عجولانه تعرفه ها، شوک بزرگی به بازار بیمه وارد کرد

رییس کل در دیدار با مدیران عامل شرکت های بیمه:

حذف عجولانه تعرفه ها، شوک بزرگی به بازار بیمه وارد کرد

نقدینه- رییس کل بیمه مرکزی گفت: حذف عجولانه تعرفه‌ها یکی از تصمیماتی بود که می‌توانست در چند مرحله عملیاتی شود اما یک‌باره صورت گرفت و شوک بزرگی به بازار بیمه وارد شد.

به گزارش پایگاه خبری نقدینه،‌ عبدالناصر همتی در نخستین جلسه مشورتی  با مدیران عامل شرکت‌های بیمه به‌منظور بحث و تبادل‌نظر پیرامون مسائل روز و فراگیر صنعت بیمه، هدف از برگزاری این مراسم را بهره‌مندی از تجربیات و نظرات مدیران عامل شرکت‌های بیمه دانست و گفت: امیدوارم با همراهی و همسویی مشترک بتوانیم مشکلات موجود در صنعت بیمه را برطرف کنیم.

رییس‌کل بیمه مرکزی با تأکید بر نظارت و حمایت در کنار یکدیگر گفت: نظارت بیمه مرکزی باید با حمایت از شرکت‌های بیمه همراه باشد و ما اصرار داریم در کنار نظارت و انضباط مالی، از توسعه و بقای شرکت‌های بیمه حمایت کنیم و هیچ‌کدام را بر دیگری مقدم نمی دانیم. در واقع نظارت بر صنعتی قابل ‌اجراست که قدرتمند، استوار و قابل تکیه باشد.

همتی افزود: مدتی که در صنعت بیمه نبودم، همواره نسبت به تصمیمات این صنعت حساس بوده و هر جا که احساس کردم تصمیمات مأخوذه به ضرر صنعت بیمه بوده، به روسای کل وقت اعلام کردم.

تصمیم دیگر افزایش سرمایه شرکت‌های بیمه جنرال به ۲۵۰ میلیارد تومان و شرکت‌های اتکایی ۴۰۰ میلیارد تومان بود که بازهم مخالفت کردم چراکه با این روش ضمن اینکه با تمام کشورهای منطقه فاصله چند برابری دارد عملاً اداره صنعت بیمه از سوی متخصص‌ها به دست صاحبان ثروت سپرده می‌شود و حال که این افزایش برای عمده ی شرکت‌های بیمه علیرغم گذشت ۴ سال میسر نشده است باید برای تمدید مهلت‌ تأمین آن ساعت‌ها دلیل بیاوریم و برای اجرای آن زمان بخریم.

رئیس‌کل بیمه مرکزی در خصوص بیمه اتکایی اجباری هم گفت: بیمه اتکایی اجباری ماهیتاً ربطی به  تصدی‌گری ندارد که الآن  این دو را باهم قیاس کنیم. درست است که بیمه اتکایی اجباری در خیلی از کشورها جمع شده یا کاهش زیادی پیدا کرده است، اما آیا ساختار کشور ما پاسخگوی این کاهش سریع است؟! شرایط اجتماعی، اداری و اقتصادی کشور ما به‌گونه‌ای است که نمی‌توانیم برخی از کارها را بدرستی و  قطعیت انجام دهیم. صِرف نظارت بدون داشتن ابزارهای لازم معلوم نیست عاقبت خوبی برای صنعت ببار بیاورد.

رییس شورای عالی بیمه، با تأکید بر اهمیت اجرایی شدن حاکمیت شرکتی در صنعت بیمه گفت: باید به سمتی برویم که با کمک ابزارهای موجود، فشار سهامداران بر روی مدیران عامل و اعضای هیئت‌مدیره شرکت‌های بیمه را کم و شرایطی فراهم کنیم تا مدیران عامل بتوانند با استقلال، تصمیمات درست برای اداره شرکت اتخاذ کنند که حضور اعضای مستقل غیراجرایی در هیئت‌مدیره شرکت‌های بیمه می‌تواند به این مهم کمک کند.

وی وضعیت صنعت بیمه در شرایط فعلی را مهجور دانست و گفت: حضور روابط عمومی شرکت‌های بیمه در حوزه اطلاع‌رسانی و تبلیغات باید تقویت شود تا نقش واقعی صنعت بیمه که همان ایجاد اطمینان و آرامش در میان جامعه است، برای مردم ملموس و عینی شود.

وی خاطرنشان کرد: بیمه مرکزی هم برای تحقق این مهم همگام با شرکت‌های بیمه اقدام خواهد کرد و مسیر را برای آن‌ها هموارتر می‌کند.

دفاع از صنعت بیمه در دولت، اولین کارم خواهد بود

رئیس‌کل بیمه مرکزی دفاع از صنعت بیمه در دولت را از مهم‌ترین برنامه‌های خود اعلام کرد و گفت: دفاع از صنعت بیمه و توسعه خدمات آن در بین احاد مردم را در اولویت کاری خود قرار داده‌ام.

وی مسائل مطرح شده در حوزه کسری ذخایر فنی را یک مشکل قدیمی دانست و گفت: مطمئنم این موضوع نیز با تدبیر بیمه مرکزی و همراهی و مشارکت شرکت‌های بیمه حل می‌شود.

وی در خصوص درخواست مدیران عامل شرکت‌های بیمه برای بازنگری آئین‌نامه های موجود در صنعت بیمه گفت: چون من طعم آئین‌نامه‌های غیرعملیاتی در بانک را چشیدم مطمئناً این بار با نگرش جدید و باهدف حمایت از شرکت‌های بیمه آئین‌نامه ها را بازنگری خواهیم کرد اما از شرکت‌های بیمه نیز انتظار دارم به آئین‌نامه‌هایی که ابلاغ‌ می شود، احترام بگذارند و مسئولیت بیمه مرکزی در قبال بیمه گذاران را درک کنند.

همتی در ادامه خطاب به مدیران عامل شرکت‌های بیمه گفت: در ارائه نرخ و شرایط دقت کنید؛ نرخ بیمه و تعهدات شخص ثالث دست ما نیست، اما در سایر رشته‌های بیمه می‌توانیم مدیریت ریسک داشته باشیم. بیمه مرکزی علی‌رغم اینکه با توجه به مصوبه شورای عالی بیمه می‌تواند کف نرخ‌ها را اعلام کند اما نمی‌خواهد ورود پیدا کند؛ ولی اگر نرخ شکنی و ارائه نرخ های غیرفنی و رقابت های ناسالم ادامه پیدا کند، بیمه مرکزی ورود خواهد کرد.

مخالف وضع عوارض بر صنعت بیمه بوده و هستم

رئیس‌کل بیمه مرکزی ضمن گلایه از تحمیل عوارض بر صنعت بیمه گفت: من شخصاً با وضع عوارض برای صنعت بیمه مخالف هستم، صنعت بیمه برای اینکه نفوذش در جامعه بیشتر شود باید حمایت شود نه اینکه هر عوارضی می خواهیم بگیریم آن را بر حق بیمه ها اضافه کنیم.

همتی علاوه بر تأکید بر گسترش بیمه‌های عمر در کشور گفت: نرخ سود بیمه‌های عمر باید متناسب با روند سود سپرده های بانکی باشد تا در تعهدات آینده خود دچار مشکل نشود. دکتر همتی در پایان از زحمات چهار رئیس کل قبلی بیمه مرکزی در ۱۰ سال گذشته قدردانی کرد.

 در این مراسم مدیران عامل شرکت‌های بیمه و دبیرکل سندیکای بیمه گران ایران، به بحث و تبادل‌نظر در خصوص مسائل صنعت بیمه همچون کاهش هجمه علیه صنعت بیمه، اخلاق حرفه‌ای، گسترش تعامل، افزایش تعامل با نهادهای مرتبط، جلوگیری از نرخ شکنی، حذف عوارض از صنعت بیمه، برنامه مشترک برای دوران پسا تحریم، ارتباط بین‌المللی، تقویت اطلاع‌رسانی به مردم و تصمیم سازان، پرداختند.

https://naghdineh.ir/page/16715/
لینک مطلب :
چاپ print version