بانک مرکزی قصد دارد نرخ بهره را کاهش دهد

رییس کل بانک مرکزی:

بانک مرکزی قصد دارد نرخ بهره را کاهش دهد

نقدینه-رشد اقتصادی ایران به دلیل تحریم های غرب، کاهش قیمت نفت و نرخ بالای سود، کندتر از پتانسیل واقعی آن است و بانک مرکزی این کشور قصد دارد نرخ بهره را کاهش دهد.

به گزارش پایگاه خبری نقدینه،  سیف در حاشیه یک کنفرانس به رویترز گفت: «تمام نرخ های بهره بسیار بالاتر از نرخ تورم هستند. بر مبنای کاهش نرخ تورم، نرخ بهره نیز باید تعدیل شود.»

نرخ تورم در ایران به حدود ۱۳ درصد رسیده و صندوق بین المللی پول انتظار دارد این رقم در سال آینده به ۱۱.۵ درصد برسد.

سیف افزود: «نرخ بازار پول بین بانکی بالاتر از معیار واقع بینانه است و این برای رشد در یک اقتصاد ملی خوب نیست.»

بانک های تجاری طرح هایی را برای کاهش نرخ سپرده های خود به ۱۸ درصد اعلام کرده اند که همچنان بالاتر از نرخ تورم است. دولت ایران اعلام کرده که قصد دارد ذخیره قانونی بانک ها را از ۱۳ درصد به ۱۰ درصد کاهش دهد و نرخ های بین بانکی را از ۲۹ به ۲۶ برساند.

بر اساس این گزارش نظام دو نرخی ارز در ایران حاکم است و در کنار نرخ ارز دولتی که به کالاهای خاص اختصاص دارد، بازار آزاد نیز نرخ ارز خود را دارد که بانک مرکزی قصد دارد شش ماه پس از لغو تحریم ها کار تک نرخی کردن ارز را در ایران آغاز کند.

رئیس کل بانک مرکزی ایران در ادامه این مصاحبه گفت: «ما معتقدیم این وظیفه بانک مرکزی ایران نیست که نرخ ارز را تعیین کند، این نرخ توسط مکانیزم های بازار بر اساس عوامل واقعی اقتصاد تعیین خواهند شد.»

«تنها وظیفه بانک مرکزی این است که محدوده نوسانات در بازار را کنترل کند و شوک ارزی در بازار را برطرف کند.»

سیف تصریح کرد: «من نمی گویم که ما اهمیتی به نرخ غیررسمی ارز نمی دهیم، من می گویم بازار باید بر اساس روندهای واقعی اقتصادی عمل کند و بانک مرکزی باید هر گونه شوک احتمالی را محدود کند.»

سیف افزود، ایران این پتانسیل را دارد که در طی برنامه توسعه ۵ سال فعلی، رشد اقتصادی سالانه حدود ۸ درصدی داشته باشد.

https://naghdineh.ir/page/11520/
لینک مطلب :
چاپ print version