۱۷ مصوبه راهگشای شورای فقهی بانک مرکزی در ۶ سال گذشته

رئیس شورای فقهی بانک مرکزی تشریح کرد؛

۱۷ مصوبه راهگشای شورای فقهی بانک مرکزی در ۶ سال گذشته

نقدینه - رئیس شورای فقهی بانک مرکزی با بیان اینکه این شورا طی شش سال گذشته ۱۷ مصوبه راهگشا داشته است گفت: این مصوبات در حوزه های مختلف بسترساز و راهگشای خوبی در اصلاح رویه ها، بهبود رابطه شبکه بانکی با مشتریان، شبکه بانکی با بانک مرکزی و بانک مرکزی با دولت داشته است.

 

 

2

دریافت سود سپرده از بانک‌ها اشکال شرعی ندارد
رئیس شورای فقهی بانک مرکزی در پاسخ به پرسشی در زمینه تکیلف شرعی سود دریافتی از سوی سپرده گذاران در شبکه بانکی تأکید کرد: دریافت سود سپرده از بانک‌ها اشکال شرعی ندارد زیرا که بسیاری از عملیات‌های بانکی ما بدون شبهه است و سپرده گذار‌ان می‌توانند احتمال بدهند که سود به دست رسیده از منابع مشروع باشد. بلکه وقتی شبهه می‌شود که فعالیت بانک‌ها بر منابع نامشروع باشد.

وی در عین حال با اشاره به برخی نقدها مبنی بر دریافت سود مرکب در برخی بانکها تأکید کرد: بانک‌ها در صورت تعویق تسهیلات باید از روش‌های امهال استفاده کنند و از دریافت ربح مرکب پرهیز کنند چراکه دریافت ربح مرکب، هم حرام شرعی است و هم طبق مصوبه مجلس غیرقانونی است و مردم در صورت مشاهده این امر می‌توانند به نمایندگان شورای فقهی بانک‌ها موضوع را مخابره کنند.

آیت الله مصباحی مقدم افزود: در حال حاضر ناظران فقهی در ۲۹ بانک به عنوان ناظر فقهی فعالیت می‌کنند. این ناظران از سوی مدیران عامل و هیئت مدیره بانک‌ها معرفی و صلاحیت آنها از سوی شورای فقهی بانک مرکزی بررسی می شود. ناظران فقهی، کارمند بانک‌ها به شمار می‌آیند و حقوق و دستمزد خود را از بانک‌ها دریافت می‌کنند.

رئیس شورای فقهی بانک مرکزی خاطرنشان کرد : این شورا حدود 6 سال است که فعالیت خود را در قالب برنامه ششم، با هدف بررسی انطباق یا مغایرت مسائل پولی و بانکی کشور با شریعت اسلام آغاز کرده است.  

وی در ادامه گفت: ماده 18 قانون جدید بانک مرکزی که سال گذشته در مجلس شورای اسلامی تصویب و از خرداد ماه امسال به اجرا درآمده به شورای فقهی بانک مرکزی اختصاص دارد. در این ماده، برای کسب اطمینان از اینکه فعالیت‌های بانک‌ها و بانک مرکزی مطابق با بانکداری اسلامی و انطباق با شریعت باشد جایگاه این شورا به عنوان رکن پنجم بانک مرکزی ارتقا پیدا کرده است.

رئیس شورای فقهی بانک مرکزی خاطرنشان کرد: در این شورا ۵ فقیه مورد تأیید شورای نگهبان فعالیت دارند که با تأیید رئیس‌کل بانک مرکزی و حوزه علمیه احکام برای اعضا صادر می‌شود. این شورا می‌تواند دغدغه‌های مختلفی که مراجع تقلید، متدینین و عامه مردم در سال‌های اخیر داشته‌اند را رفع کند. همچنین با اقداماتی که خصوصاً در یکی دو سال اخیر انجام شده این دغدغه‌ها رو به کاهش است.
 
وی با بیان اینکه مصوبات شورای فقهی از طریق بانک مرکزی به بانک‌ها و ساختار بانک مرکزی ابلاغ می‌شود، تصریح کرد: ناظران این شورا را مدیران عامل بانک‌ها به شورای فقهی بانک مرکزی معرفی می‌کنند و پس از تأیید شورای فقهی با در نظر گرفتن صلاحیت های آنها نسبت به مسائل بانکی و فقهی می‌توانند در مراکز بانک‌ها استقرار پیدا کرده و بر عملکرد آن‌ها  نظارت داشته باشند.

آیت الله مصباحی مقدم در ادامه با اشاره به حیطه فعالیت‌های ناظران شورای فقهی در بانک‌ها، بیان داشت: دامنه فعالیت ناظران شورای فقهی، آموزشی، قانونی، نظارتی و گزارشگری است. همچنین ناظران فقهی در فواصل مختلف زمانی، علاوه بر آموزش بانکداری اسلامی به کارکنان و مدیران بانک‌ها، گزارش‌هایی درباره تطابق اقدامات این بانک‌ها با مصوبات شورای فقهی و قوانین عملیات بانکی بدون ربا تهیه می کنند. مسائلی که در درون بانک‌ها قابل حل باشد در هیئت مدیره بانک‌ها مطرح و برطرف می‌شود و سایر مسائل هم به شورای فقهی بانک مرکزی ارجاع داده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه اعضای شورای فقهی، کارمند بانک مرکزی نیستند و فقط در جلسات این شورا که به صورت هفتگی برگزار می شود حضور پیدا می کنند، اظهار کرد: اعضای این شورا حقوق ماهیانه ثابتی ندارند و شاید چند ماه یکبار حق‌الجلسه‌ای دریافت کنند. بنابراین حضور اعضای این شورا در شوراهای دیگر از نظر قانونی منعی ندارد. البته فعالیت های این شورا به صورت حداقلی و با کمترین هزینه برگزار می شود. امیدواریم این فعالیت ها باعث جلب اعتماد مردم که بزرگترین سرمایه اجتماعی است، شود. 

 

 

 

 

https://naghdineh.ir/page/113504/
لینک مطلب :
چاپ print version