رویکردهای مطلوب بیمه مرکزی

رویکردهای مطلوب بیمه مرکزی

نقدینه - غلامعلی ثبات کارشناس و خبره صنعت بیمه در یادداشتی به رویکردهای مطلوب بیمه مرکزی در آستانه انتصاب رییس کل جدید اشاره کرد

به گزارش پایگاه خبری نقدینه ، غلامعلی ثبات کارشناس و خبره صنعت بیمه در یادداشتی به رویکردهای مطلوب بیمه مرکزی در آستانه انتصاب رییس کل جدید اشاره کرد:

در آستانه انتصاب رییس کل بعدی، برای کارآمدی بیمه مرکزی، این رویکردها را لازم و مناسب می‌دانم و هدفگذاری بیمه مرکزی باید حرکت به سوی آنها باشد، نه اینکه در کوتاه مدت بتوان به اجرا درآورد:

الف- تغییر ترکیب شرکتهای بازار بیمه از راه:
۱- توقف صدور مجوز تاسیس شرکتهای بیمه،
۲- توقف و جمع آوری مجوز قبولی اتکایی شرکتهای مستقیم.
۳- تفکیک شرکتهای غیرزندگی و زندگی.
۴- تجمیع جداگانه پرتفوی بیمه های زندگی، خودرو و درمان (که نیاز به زیرساخت گسترده صدور بیمه نامه و پرداخت خسارت دارند) در چند شرکت تخصصی.
۵- انحلال یا ادغام شرکتهای وابسته، ناکارآمد و سست بنیان در شرکتهای قدرتمند.
۶- راه‌اندازی یک شرکت بزرگ و نیرومند اتکایی برای راهبری بازار اتکایی داخلی و در جایگاه مرجع تبادل ریسک با شرکتهای خارجی.

ب- تمرکز بیمه مرکزی بر نظارت مالی و کمترین ورود به عملیات فنی شرکتهای بیمه از راه:
۱- به روز رسانی آیین نامه توانگری و استقرار سامانه پایش مستمر توانگری شرکتهای بیمه.
۲- اصلاح آیین‌نامه سرمایه‌گذاری بر مبنای دسته بندی و پراکندگی متوازن ریسک سرمایه گذاری به جای توجه به جنبه های درآمد زایی آن.
۳- تجهیز سامانه بیمه مرکزی به پایش مداوم ذخایر فنی، نقدینگی و نقد شوندگی دارایی شرکتهای بیمه.
۴- برون سپاری پایش رعایت ضوابط توانگری، ذخیره گیری و سرمایه گذاری به سنجشگران (آکچویرها) معتمد بیمه مرکزی.

پ- تخصص گرایی در همه سطوح از بیمه مرکزی تا بازاریابان بیمه به صورتی که هر نفر بر اساس سابقه، تجربه، آموزش و آزمون فقط در رشته یا رشته های معینی فعالیت کند و احساس و ادعای علامه بیمه بودن نکند.

ت- نهادسازی برای حمایت از حقوق بیمه گذاران از راه:
۱- افزایش و گسترش فعالیت کارگزاران به عنوان مشاوران خرید بیمه.
۲- ارتقای جایگاه ارزیابان خسارت به عنوان همراهان و مشاوران بیمه گذار در دریافت خسارت.
۳- آموزش و معرفی افراد شایسته داوری به ویژه برای بیمه گذاران خُرد.

ث- کمینه کردن ورود نهاد ناظر به امور فنی شرکتهای بیمه از راه:
۱- کوتاه کردن شرایط عمومی های ابلاغی به موارد مهمی مانند تعریف موضوع بیمه، مشخص کردن خطرات تحت پوشش و تعیین حدود تعهدات بیمه گر.
۲- اختصار آیین نامه نمایندگی بیمه در چند ضابطه کلیدی مانند: الزام به انتخاب نماینده از بین دارندگان گواهینامه حرفه ای، محدود کردن فعالیت هر نماینده در یک یا چند رشته تخصصی و واگذار کردن سایر موارد فی مابین به توافق شرکت با نماینده و الزام به ثبت مشخصات نمایندگان پذیرفته شده در پایگاه بیمه مرکزی.
۳- تنظیم آیین نامه کارمزد نمایندگی در چند ضابطه محدود مانند الزام به درج کارمزد در بالای هر بیمه نامه و تعیین ضابطه "حداکثر نسبت مجموع کارمزدهای پرداختی به مجموع حق بیمه صادره" در هر سال مالی،
۴- واگذار کردن همه امور پذیرش و صدور پروانه کارگزاری بیمه، ارزیابان خسارت و سنجشگران به انجمن های صنفی آنها در چارچوب آیین نامه های مربوط.
۵- آزاد کردن اجرای طرحهای تازه بیمه ای برای شرکتهای بیمه و الزام به اطلاع دادن همزمان به بیمه مرکزی.

ت- تغییر ساختار سازمانی بیمه مرکزی بر اساس رشته های بیمه از راه ادغام معاونت‌های اتکایی، نظارت و طرح و توسعه در یک حوزه به نام معاونت فنی که در زیر مجموعه آن، مدیریت‌های هر رشته بیمه ای مستقر باشد و در هر مدیریت، اداره های اتکایی، نظارت و تدوین مقررات فعالیت کنند. در نتیجه، هم تجربه تخصصی در مدیریت‌های بیمه مرکزی تجمیع خواهد شد و هم مکاتبات بیمه مرکزی با مدیریت‌های شرکتهای بیمه متمرکز و منسجم می‌شود.

 ث- کاهش و محدود کردن شرکتها و نهادهای وابسته به بیمه مرکزی از راه انحلال و ادغام و یا کوچک کردن ساختار آنها.

https://naghdineh.ir/page/111384/
لینک مطلب :
چاپ print version