دسترسی عادلانه به خدمات اجتماعی، پیش نیاز طرح تحول سلامت

نماینده مجلس:

دسترسی عادلانه به خدمات اجتماعی، پیش نیاز طرح تحول سلامت

نقدینه-پنل اول سمینار بیمه‌ها، نظام سلامت و رفاه اجتماعی با عنوان جایگاه و نقش بیمه های اجتماعی در طرح تحول سلامت با حضور نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی، دبیر شورای راهبردی بیمه سلامت،مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی،مدیرعامل سازمان بیمه خدمات درمانی نیروهای مسلح، مدیرعامل سازمان بیمه سلامت،معاون اجرایی دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت وزیر سابق بهداشت، برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری نقدینه، مسعود پزشکیان نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی در این پنل گفت: سلامت یک حق همگانی است و دسترسی عادلانه به خدمات درمانی از جمله پیش نیازهای اجرای طرح تحول سلامت است.

وی درمانگرایی و تأکید بر نتایج کوتاه مدت را از مهمترین آسیب‌هایی دانست که باید در اجرای طرح تحول سلامت مورد توجه باشد.

پزشکیان با بیان اینکه برای ارائه خدمات درمانی مناسب به مردم باید این خدمات در 3 سطح ارائه شوند، اظهار داشت: سطح اول در مراکز بهداشتی و درمانی که باید در دسترس همه باشد، سطح دوم کلینیکها و بیمارستانهای تخصصی که در مراکز شهرستانها قرار میگیرند و سطح سوم خدمات فوق تخصصی که در مراکز استانها و شهرهای بزرگ ارائه می شوند و همه اینها در گرو نظام ارجاع و پزشک خانواده است.

حسین پور، دبیر شورای راهبردی بیمه سلامت نیز به نقش و جایگاه بیمه ها در طرح تحول سلامت پرداخت و گفت: پایدارترین منابع در اجرای طرح تحول سلامت منابعی است که از طریق بیمه‌ها هزینه می‌شود.

وی با بیان اینکه سه سازمان بزرگ بیمه گر کشور شامل تأمین اجتماعی، سازمان بازنشستگی کشوری و سازمان تأمین اجتماعی نیروهای مسلح  222 هزار میلیارد ریال در اجرای این طرح هزینه کرده اند، اظهار داشت: هزینه سازمانهای بیمه گر در سال 93 به میزان 67 درصد و در سال 92 به میزان 42 درصد رشد نشان می‌دهد در حالی که رشد حقوق و دستمزد، که منبع اصلی درآمد سازمانهای بیمه گر است، در این سالها حدود 24 درصد بوده است.

کبیر، مدیرعامل سازمان بیمه سلامت نیز در این پنل اظهار داشت: سازمان بیمه سلامت در اجرای طرح تحول سلامت همکاری داشته است و این طرح توانست رضایت نسبی جامعه را بدست آورد.

سید تقی نوربخش، مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی دیگر سخنران این همایش بود که طی سخنانی به بررسی طرح تحول نظام سلامت پرداخت و گفت: این طرح اتفاق بسیار مهمی بود که در کشور انجام شد و برای نخستین بار درمان و سلامت مردم در اولویت دولت قرار گرفت.

وی با بیان اینکه سازمان تأمین اجتماعی در اجرای طرح تحول سلامت همکاری و مشارکت کامل داشته است، گفت: هزینه‌های مربوطه از محل هزینه‌های درمانی سازمان تأمین شده است.

طریقت منفرد، وزیر سابق بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در این پنل گفت: سلامت در حد امنیت اهمیت دارد و اینکه دولت به امر سلامت توجه ویژه داشته است جای تقدیر و تشکر دارد.

وی ادامه داد: امروز سلامت در همه دنیا دغدغه جوامع بشری است اما باید توجه داشت که تنها تزریق پول و صرف هزینه ایجاد سلامت نمی‌کند.

حمیدرضا غفاری، مدیرعامل سازمان بیمه خدمات درمانی نیروهای مسلح مهمترین نتیجه اجرای طرح تحول سلامت را جلب نظر عموم مردم و رضایت نسبی خدمات گیرندگان دانست و گفت: این طرح توانسته است پرداخت از جیب مردم را در بخش دولتی کاهش دهد و موفقیت کامل این طرح مستلزم انسجام بیشتر بین تمامی دستگاه‌های مرتبط است.

ابوالقاسم موسوی، معاون اجرایی دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز در این پنل گفت: سلامت در هیچ دولتی در اولویت نبود اما این دولت سلامت را در اولویت قرار داد.

وی افزود: بیمه ها باید همانطور که هزینه ها را تقبل می‌کنند، در اجرای طرح تحول سلامت نقش آفرینی بیشتری داشته باشند. 

https://naghdineh.ir/page/10999/
لینک مطلب :
چاپ print version