تقویت درآمد شرکت‌های بورسی با ثبات بازار ارز

تقویت درآمد شرکت‌های بورسی با ثبات بازار ارز

نقدینه - شرایط بنیادی شرکت‌های بورسی در موقعیت خوبی قرار گرفته، به طوری که بازار سرمایه آماده یک حرکت خیلی خوب است.

 به گزارش پایگاه خبری نقدینه ، نیما آهوان، کارشناس بازار سرمایه ، در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا اظهار کرد: زمانی که رشد اقتصادی محقق می‌شود، تولید، فروش و درآمد شرکت‌های بورسی نیز افزایش می‌یابد و به دنبال آن صادرات کالا‌ها نیز بیشتر می‌شود. در ادامه رشد تولید و درآمد شرکت‌ها، شاهد رشد اقتصادی خواهیم بود که در نهایت هم در نتیجه رشد اقتصادی موجب تقویت بازار سرمایه خواهد شد.

وی بیان داشت: اگر همزمان با رشد تولید و فروش شرکت ها، ثبات قیمتی داشته باشیم و یا اینکه افزایش اندکی در بهای تمام شده کالا روی دهد، این موضوع بر حاشیه سود نا خالص شرکت‌ها اثر می‌گذارد و بازده شرکت‌ها را تقویت می‌کند. این در حالی است که با افزایش بازده شرکت‌های بورسی، بازار سهام نیز تقویت خواهد شد.
آهوان با اشاره به اینکه در نیمه اول سال شاهد «ثبات بازار ارز» بودیم، ثبات بازار ارز بر رشد بازار سرمایه را بی‌تاثیر ندانست.

این کارشناس بازار سرمایه اضافه کرد: «ثبات بازار ارز» در کنار افزایش تولید موجب خواهد شد تا حاشیه سود شرکت‌ها تقویت شود، زیرا ثبات بازار ارز موجب خواهد شد تا قیمت نهاده‌های تولید ثابت بماند، بنابراین همزمان با رشد تولید، بهای تمام شده تولید ثابت مانده است که این دو عامل موجب افزایش سود نا خالص شرکت‌های بورسی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه یکی از مزیت‌های ثبات بازار ارز این است که پیش بینی پذیری اقتصادی محقق می‌شود، تصریح کرد: به هر میزان که در بلند مدت نوسانات نرخ ارز بیشتر شود، ریسک افزایش و قدرت تحلیل و پیش بینی پذیری هم کمتر می‌شود و هرچه که نوسانات بازار ارز کاهش یابد، قطعا پیش‌بینی پذیری و قدرت تحلیل افزایش و ضریب خطا و ریسک هم کمتر می‌شود.

نشانه‌هایی از رونق اقتصادی ایران

آهوان با بیان اینکه طبق آمار موجودی انبار شرکت‌های بورسی کاهش و در مقابل تولید شرکت‌های بورسی افزایش یافته است، گفت: آمار‌ها نشان می‌دهد کشور ما در شرایط رونق اقتصادی قرار دارد و در این شرایط تقاضا برای کالا‌ها زیاد می‌شود، به طوری که شرکت‌ها هرچه را که تولید می‌کنند به فروش می‌رسانند و حتی موجودی انبار را کاهش داده و آن را به فروش می‌رسانند، در این شرایط یک سیگنال به بازار مخابره می‌شود که بازار در شرایط رونق قرار دارد و در شرایط رونق، سود آوری شرکت‌ها نیز بهبود می‌یابد.

وی ادامه داد: زمانی که صادرات شرکت‌ها و شرایط اقتصادی بهبود یابد، ارز آوری هم بیشتر خواهد شد. این موارد در کنار افزایش درآمد‌های نفتی موجب خواهد شد تا ارز آوری کشور تقویت شود که با افزایش ارزآوری کشور، نرخ ارز روند نزولی را طی خواهد کرد. این عامل در کوتاه مدت تاثیر منفی بر شرکت‌های بورسی دارد، اما در بلند مدت به دلیل اینکه رشد شرکت‌ها بهبود می‌یابد، کلیت بازار سهام روند صعودی را طی می‌کند.

به گفته این تحلیلگر بازار‌های مالی، شرایط بنیادی شرکت‌ها و صنایع بورسی در موقعیت خوبی قرار گرفته، به طوری که بازار سهام آماده یک حرکت خیلی خوب است.

آهوان در پایان تاکید کرد: شاخص کل بازار سرمایه تا پایان سال در شرایط بد بینانه تا کانال دو میلیون و ۴۰۰ هزار واحدی و در شرایط خوش بینانه شاخص تا کانال سه میلیون واحدی رشد خواهد کرد.

https://naghdineh.ir/page/100212/
لینک مطلب :
چاپ print version