بازاریابی محتوا یک ضرورت اساسی در تبلیغات

بازاریابی محتوا یک ضرورت اساسی در تبلیغات

نقدینه -  تبلیغات در سال‌های اخیر با تغییرات عمده‌ای مواجه بوده است که بزرگترین و اساسی‌ترین آن را می‌توان در تغییر نگرش صاحبان کسب‌وکارها نسبت به محتوای تبلیغاتی خود دید.

 محتوا بدون شک مهمترین قسمت یک استراتژی بازاریابی دیجیتال قوی است و تقریباً همه جنبه‌های استراتژی بازاریابی شما را تحت تأثیر قرار می‌دهد. در واقع از وب‌سایت تا رسانه‌های اجتماعی، بازاریابی از طریق ایمیل، تبلیغات PPC (کلیکی) و… همه این موارد برای موفقیت، به محتوای عالی نیاز دارند.

در حال حاضر بازاریابی محتوا یک ضرورت اساسی است. چرا که اکنون مصرف‌کنندگان انتظار دارند که کسب‌وکارها محتوایی با کیفیت بالا را در اختیار آنها قرار دهند. محتوا به کسب‌وکار کمک می‌کند تا بیشتر در معرض دید قرار بگیرد، از رقبا تمایز یافته و هویت برند خود را به نمایش بگذارد. نباید فراموش کرد که پشت هر کسب‌وکار موفق، داستان‌ها و محتوای مرتبط، جذاب و جالب بسیاری وجود دارد. زمانی که بیل گیتس در سال ۱۹۹۶ بیان کرد «محتوا پادشاه است»، دقیقا به همین موضوع اشاره داشت.

بازاریابی محتوا دنیایی مشتری‌محور ایجاد کرده که در آن توجه به ذائقه مخاطب اجتناب‌ناپذیر است. محتوا رابطه میان برند و مشتری را دستخوش تغییرات قابل توجهی کرده است. شرکت‌های برتر دنیا به چیزی بیش از بازاریاب و فروشنده محصولات خود تبدیل شده‌اند؛ آنها الهام‌بخش مشتریان خود بوده و با محتوای اثرگذار باعث تغییر در سبک زندگی و چگونگی استفاده افراد از محصولات و خدمات خود می‌شوند.

از دلایل دیگر قدرتمند بودن بازاریابی محتوا، استفاده از آن برای بالا بردن وجهه برند به عنوان رهبر صنعت است؛ به این معنی که محتوا بر نگرش مخاطب اثرگذار بوده و چنین تصویری را از کسب‌وکار تداعی می‌کند.

بازاریابی محتوا به عنوان جریان جدید در عصر تبلیغات شناخته می‌شود؛ گزینه‌ای که در فضای اشباع شده آگهی‌های تبلیغاتی روزنامه‌ها، تبلیغات تلویزیونی و پیام‌های بازرگانی، به حق جای خود را پیدا کرده است.

برندهایی که امروز اهمیت بازاریابی محتوا را دست کم بگیرند، فرداروز برای رسیدن به رقبا به تکاپو خواهند افتاد. از سوی دیگر، کسب‌وکارهایی که استراتژی بازاریابی محتوای خود را تدوین نموده در مرحله بعد می‌بایست محتوای خود را با داده‌های مشتریان، فناوری بهتر، شبکه‌های گسترده‌تر از ایده‌ها و افراد درون یا برون سازمانی غنی کنند.

با ردیابی موفق‌ترین محتوا می‌توان بیشتر درباره مشتریان اطلاعات کسب کرد. برندهایی که در بازاریابی محتوا سرمایه‌گذاری کرده‌اند از چنین مزیتی برخوردار شده‌اند. احتمال اینکه رقبای یک کسب‌وکار از بازاریابی محتوا استفاده کنند زیاد است.

در این دوره جدید، بازاریابی محتوا در همه جا وجود دارد. در هر ثانیه محتوای جدیدی در سراسر جهان در حال تولید است و شمار افرادی که به این نوع بازاریابی مشغول‌اند افزایش فراوانی داشته است.

برای ردیابی محتوا لازم است چرخه عمر بازاریابی محتوا را درک کرد. این چرخه از شش مرحله تشکیل شده است که عبارتند از: تدوین استراتژی (بررسی ذائقه مخاطب به منظور تدوین استراتژی محتوا)، برنامه‌ریزی (تببین چگونگی تولید محتوای منحصربفرد)، تولید (و نیز بهبود محتوا در حین تولید)، ترفیع (چگونه، کجا و چه زمانی محتوا را منتشر نمود)، تحلیل (تحلیل و تفهیم نتایج بدست آمده و مشخص کردن آنچه نیاز به بهبود دارد) و در آخر، بهبود (رسیدن به این شناخت که کدام محتوا در راستای اهداف تبلیغاتی کسب‌وکار بهتر عمل می‌کند).

تمرکز اصلی کمپین باید مخاطبان هدف باشد. رسیدن به جنبه احساسی مخاطبان قطعاً موفق ترین راه برای تبلیغ محصولات یا خدمات یک کسب‌وکار است.

برای تولید محتوای غنی بهترین ابزار، نیازسنجی مخاطبان از طریق ارتباط با آنها است، زیرا محتوا زمانی ارزشمند است که با توجه به نیاز مخاطب تهیه گردد و باید بتواند اعتماد آن را جلب نماید.

محتوایی دیده خواهد شد که یکتا باشد؛ برای نمونه برای محتوای متنی می‌بایست تیترهای جذاب انتخاب نمود یا برای محتواهای تصویری باید از جلوه‌های بصری و برای محتواهای صوتی از جلوه‌های شنیداری منحصربفرد استفاده کرد.

 محتوا در قالب‌های گوناگون قابل انتشار است. نظیر پست‌های گرافیکی جذاب، خبر، عکس، اینفوگرافی، کتاب الکترونیکی، پادکست و موشن، ویدئو و ….

 عدم توانایی در تولید محتوای با کیفیت و خلاقانه در تبلیغات در فضای رقابتی کسب‌و کارها منجر به شکست خواهد شد. پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های مجازی بستری خارق العاده برای انتشار محتوای شما برای جذب بی‌شمار مخاطب و مشتری می‌باشند.

یکی دیگر از عوامل مهم برای انتشار محتوا، برنامه‌ریزی و تهیه تقویم محتوایی است. برای اثر گذاری هرچه بهتر می‌توانید پست‌های مناسبتی تهیه و در زمان مشخص آن را منتشر نمائید.

 زمانی در این عرصه موفق خواهیم بود که مخاطب محتوا را دنبال نماید، از خدمات استفاده کند و آنچه از محتوا دریافت کرده با آنچه از خدمت تجربه کرده منطبق باشد که این موضوع در نهایت باعث افزایش محبوبیت برند خواهد شد.

یاسر علیزاده
مدیرروابط عمومی و تبلیغات شرکت تجارت الکترونیک پارسیان

https://naghdineh.ir/page/71411/
لینک مطلب :
چاپ print version