بازار سهام را پولی نکنید!

بازار سهام را پولی نکنید!

نقدینه -  تازه‌ترین پیش‌بینی یک نهاد پژوهشی وابسته به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نشان می‌دهد نرخ تورم سالانه در پایان مرداد۱۴۰۰ یعنی پایان دولت فعلی به ۴۵ درصد می‌رسد و در چنین وضعیتی انتظار از بانک مرکزی این است که در برابر قیام بی‌سابقه تورم در طی یک ربع قرن اخیر ایستاده و نگذارد تا هیزم تازه‌ای زیر تنور جوشان تورم گذاشته شود.


 

 

 عزم سیاسی و تدبیر اقتصادی ظاهرا این است که بازار سهام نجات پیدا کند، قوام یابد، قدرت نقدشوندگی بازار برگردد و در یک کلام اعتماد سهامداران احیا شود، اما به چه قیمت و از جیب و حساب چه کسانی قرار است این اتفاقات مثبت رخ دهد؟ ۳ تصمیم مهم که می‌تواند تورم‌ساز شود و شایبه رانت هم در آن نهفته است، عبارت است از: نخست تبدیل ۲۰۰ میلیون دلار از منابع صندوق توسعه ملی به ریال و تزریق آن از سوی بانک مرکزی به صندوق تثبیت بازار سرمایه، دوم لغو ممنوعیت شرکت‌های سرمایه‌گذاری و کارگزاری‌ها در استفاده از وام بانکی  و سوم لغو ۳ ساله ممنوعیت خرید سهام توسط بانک‌ها.

واقعیت این است که هر ۳ این تصمیم به گونه‌ای تورم‌ساز و باعث ناترازی بانک‌ها و انحراف منابع آنها می‌شود و شایبه پولی شدن بازار سهام را تقویت می‌کند.  تبدیل ارزهای صندوق توسعه ملی به ریال و تزریق آن به صندوق تثبیت بازار سرمایه در واقع یک عامل افزایش پایه پولی و به دنبال آن رشد نقدینگی و تورم خواهد بود، هرچند ممکن است تاثیر آن زیاد نباشد. به هر حال قرار است بالغ بر ۵ هزار میلیارد تومان از محل تبدیل ۲۰۰ میلیون دلار از پول صندوق توسعه ملی بر اساس هر دلار ۲۵ هزار تومان به بازار سهام تزریق شده تا این بازار  نجات پیدا کند.

یک ابهام جدی وجود دارد که این ۲۰۰ میلیون دلار فعلا در دسترس نیست و در خارج از کشور مسدود شده و بانک مرکزی قرار است ارزی را نگرفته اما ریال آن را بپردازد. اگر این اتفاق رخ دهد، روشن است که چاپ پول صورت گرفته و نشان از موافقت عبدالناصر همتی با گذاشتن هیزم زیر تنور جوشان تورم است. چرا که در روزهای نخست فروردین ۱۴۰۰ او به صراحت از تامین بخشی از کسری بودجه دولت به پشتوانه ارزهای مسدودشده در سال‌های ۹۸ و ۹۹ خبر داد و از آن به عنوان چاپ پول یاد و عامل اصلی تشدید تورم سخن گفت.

روشن است که راه نجات بازار سهام از مسیر بیراهه نمی‌گذرد و این بازار به اصلاحات جدی از جنس آزادسازی، شفافیت و ایجاد ثبات مالی نیاز دارد تا پول‌پاشی. ماموریت بانک‌های مرکزی هم در دنیای امروز کنترل نرخ تورم و ثبات مالی است و نه پول‌پاشی و ارز پاشیدن. بیراهه را راه دیدن خطاست و فشار به بانک مرکزی یعنی برداشتن از حساب تک تک ایرانیان. دادن تسهیلات برای خرید سهام اشتباه است و پیشنهاد می‌شود در برابر قیام تورم، چاره‌ای بیاندیشید؛ چرا که تورم تک رقمی حق مسلم مردم است؛ لطفا بازار سهام را سیاسی و پولی نکنید و بپذیرد که هیچ دولت و مجلسی با شاخص سیاسی سرافراز نمی‌شود./ روزنامه همشهری

https://naghdineh.ir/page/69001/
لینک مطلب :
چاپ print version