شاید اقساط مسکن ملی از ۲۴ به ۳۰ ماه افزایش یابد

شاید اقساط مسکن ملی از ۲۴ به ۳۰ ماه افزایش یابد

نقدینه - از ۱۳۸ هزار واحد مسکن ملی که قرار است تحت مسئولیت بنیاد مسکن احداث شود تا کنون ۳۵ هزار نفر واریز وجه داشته اند که عملیات اجرای ۹۰۰۰ واحد به صورت انفرادی ساز و ۷۰۰۰ واحد توسط بنیاد مسکن شروع شده است؛ همچنین گفته می شود با توجه به توان پایین برخی متقاضیان احتمال طولانی تر شدن پرداخت اقساط از ۲۴ ماه به ۳۰ ماه وجود دارد.

به گزارش پایگاه خبری نقدینه ، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، مسئولیت اجرای ۱۳۸ هزار واحد طرح اقدام ملی مسکن را بر عهده دارد که ۱۰۰ هزار واحد در شهرهای کمتر از ۱۰۰ هزار نفر و ۳۵ هزار واحد در شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر احداث خواهد شد.

طبق آخرین آماری که جواد حق شناس ـ معاون مسکن شهری بنیاد مسکن ـ ارایه کرده تا کنون ۳۵ هزار متقاضی طرح اقدام ملی که تحت مسئولیت مستقیم و غیرمستقیم بنیاد مسکن اقدام به ساخت واحدها می کنند وجوه اولیه را واریز کرده اند. گفتنی است وجوه اولیه حدود ۴۰ میلیون تومان است.ط

او همچنین بیان کرد: با توجه به اینکه برخی از متقاضیان اعلام کردند که توان پرداخت اقساط ساخت مسکن ملی را  در ۲۴ ماه ندارند در حال برنامه ریزی هستیم تا این مدت زمان به ۳۰ ماه افزایش یابد. در پروژه‌هایی که کار ساخت آغاز می‌شود به طور متوسط بین ۱۸ ماه زمان می‌برد که کار عملیات ساختمانی آن‌ها به اتمام برسد و البته این مدت زمان نیز وابسته به تکمیل آورده متقاضیان در زمان و مهلتی است که تعیین می‌شود.

حق شناس از عدم همراهی بعضی شهرداریها در صدور پروانه خبر داده است. البته این تنها مشکل طرح اقدام ملی نیست و کمبود زمین هم در بعضی شهرها روند آغاز کار را دچار مشکل کرده است. البته محمودزاده ـ معاون وزیر راه و شهرسازی ـ چند روز قبل به ایسنا گفت که ۵۰۴ هزار واحد مسکن ملی شروع شده در حالی که تعهد ما ۴۰۰ هزار واحد بود و مشکلاتی که در آغاز اجرای بعضی پروژه ها وجود دارد مربوط به ۱۰۴ هزار واحد مازاد بر تعهد ما است.

از طرف دیگر حق شناس ـ معاون بنیاد مسکن ـ اظهار کرد: یکی از مشکلاتی که در اجرای طرح اقدام ملی مسکن با آن مواجه هستیم استقبال و همراهی کم شهرداری‌های در صدور پروانه ساختمانی است که اجرای طرح را با کندی مواجه کرده است. بدین معنا که شهرداری ها برای اعمال ۵۰ درصد تخفیف برای صدور پروانه ساختمانی استقبال کمی داشتند. هم اکنون تعداد پروانه‌های صادره ساختمانی هم در انفرادی ساز  و هم در گروهی ساز پایین است.

او همچنین گفت: طبق برنامه تدوین شده با راه و شهرسازی در شهرهایی که اجرای طرح اقدام ملی مسکن به شکل مستقیم و یا غیرمستقیم برعهده بنیاد مسکن انقلاب اسلامی قرار گرفته است، حدود ۳۵ هزار متقاضی واریز وجوه اولیه خود را انجام دادند. از این تعداد حدود ۱۰ هزار واحد برای متقاضیانی از طرح اقدام ملی مسکن است که یا گروهی و یا انفرادی باید اقدام به احداث واحد مسکن ملی کنند که برای بیش از ۹ هزار نفر قرعه‌کشی انجام و زمین در اختیار آنها قرار گرفته است. این تعداد در حال گرفتن پروانه ساختمانی هستند و تعدادی نیز موفق به اخذ پروانه ساختمانی شدند و کار ساخت واحدهای خود را آغاز کرده‌اند.

حق‌شناس توضیح داد: از ۳۵ هزار واحد مسکونی طرح اقدام ملی که تحت مسئولیت مستقیم و یا غیرمستقیم بنیاد مسکن برای احداث قرار دارد، ۱۵ هزار واحد مسکونی باید توسط خود بنیاد مسکن احداث و در اختیار متقاضیان قرار بگیرد. از این ۱۵ هزار واحدی که بنیاد مسکن در طرح اقدام ملی مسکن موظف به احداث مستقیم آن است، تاکنون عملیات ۷ هزار واحد آغاز شده که بخشی از آن‌ها پروانه دریافت و کارگاه‌های ساختمانی‌شان تجهیز و مشغول به کار هستند. تعداد ۷ هزار واحد مسکن ملی آغاز شده توسط بنیاد در مجموع ۹ درصد پیشرفت فیزیکی دارند.

https://naghdineh.ir/page/66387/
لینک مطلب :
چاپ print version