حذف دلار از مسیر برقراری پیمان‌های پولی

حذف دلار از مسیر برقراری پیمان‌های پولی

نقدینه -یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس برقرای مبادلات پولی بین ایران با دو یا چند کشور را باعث فعال شدن ظرفیت‌های جدید و همچنین کمک به مهار نوسان ارزش پول ملی دانست.

 به گزارش پایگاه خبری نقدینه ، از زمانی که به منظور اعمال محدودیت‌های بیشتر بر توسعه برنامه هسته‌ای ایران، تحریم‌های اقتصادی شدت بیشتری یافت، بخش‌های مختلفی از اقتصاد کشور تحت تاثیر قرار گرفت. انجام معاملات مالی، نقل و انتقال پول و سرمایه‌گذاری با کشور هدف محدود یا قطع ‌شد. همچنین دولت‌های تحریم کننده با استفاده از نفوذ خود در موسسات مالی بین‌المللی، هرگونه رابطه مالی یا مساعدت‌های فنی را از میان برداشتند یا حتی مبادرت به مسدود کردن دارایی‌های کشور کردند.

بر همین اساس؛ ضرورت تنوع‌گرایی در روش‌های پرداخت مرتبط با تجارت خارجی، کشور را بر آن داشت تا علاوه بر روش‌های سنتی انتقال ارز و پوشش ریسک، ابزارهای جدیدی را نیز به ‌موازات آن ایجاد کند؛ «پیمان پولی دوجانبه» یکی از همین ظرفیت ها است.

سید ناصر موسوی لارگانی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس  یازدهم در گفت‌وگو با خبرنگار ایبِنا درباره حذف دلار از مبادلات تجاری برای کاهش فشار تحریم‌ها بر کشور گفت: چند سالی است که تقریبا تمام گروه‌های فعال در داخل کشور درباره حذف دلار صحبت به میان می‌آورند و حتی جلسات متعددی هم در این زمینه توسط بانک مرکزی با کشورهایی مانند روسیه یا ترکیه برگزار کرده‌اند و هدف از آن هم مبادله پول‌های دو کشور و جایگزینی پول کاغذی آمریکا بوده است.

وی در ادامه اضافه کرد: متاسفانه با وجود آنکه زمان زیادی از  تمام این موارد گذشته، اما حذف دلار در حد حرف باقی مانده است. بدون تردید چنانچه درصدد باشیم تا کشور را از این وضعیت نجات دهیم به انجام این کار باید اقدام کنیم زیرا نوسانات ارزی و پولی زیادی را طی سال‌های اخیر در کشور تجربه کردیم که در نتیجه آن مشکلات فراوانی به وجود آمده است.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در این رابطه یادآور شد: مسئله تاسف بار در این خصوص کاهش ارزش پول ملی کشور است که نسبت به گذشته یک دهم هم نیست. بخشی از دلایل این موضوع همانطور که در بالا هم اشاره داشتم به نوسانات بازار ارز بر می‌گردد. مبادلات پولی دو یا چند کشور در کنار یکدیگر با ایران می‌تواند ما را از این وضعیت نجات دهد و ارزش پول ملی را حتی اگر به وضعیت سابق برنگرداند، مانع بدترشدن آن شود.

موسوی لارگانی با توجه به اینکه دو کشور روسیه و چین برای مقابله با تهدیدات آمریکا مبادلات تجاری خود را با پول ملی کشور خود آغاز کردند، درباره مشکل ایران در این خصوص بیان کرد: یکی از دلایل مستقل نبودن بانک مرکزی است. این نهاد پولی کشور نمی‌تواند به یک تصمیم نهایی دست پیدا کند، بنابراین نگاه‌های مختلفی در این خصوص خواهان تسلط اراده خود هستند، همین موضوع باعث شده که در قد و اندازه دیگر کشورها نتوانیم قدم‌های موفقیت‌آمیز بر داریم.

وی در ادامه افزود: چنانچه بانک مرکزی کشور یک نهاد مستقلی به حساب می‌آمد به جای اینکه هر یک از وزرا تلاش‌شان بر این باشد که در ایده نهایی آن ورود پیدا کنند، نه تنها تا به امروز در این زمینه تصمیم گرفته بود، بلکه برنامه‌ریزی‌های خود را نیز به مرحله اجرا هم گذاشته بود.

https://naghdineh.ir/page/64575/
لینک مطلب :
چاپ print version