۳۱ هزار میلیارد تومان در بودجه ۹۹ صرفه‌جویی شد

نوبخت:

۳۱ هزار میلیارد تومان در بودجه ۹۹ صرفه‌جویی شد

نقدینه  - رییس سازمان برنامه و بودجه گفت: در هشت ماه سال جاری ۳۱ هزار میلیارد تومان صرفه‌جویی کردیم که این مبلغ به صورت هوشمند به حقوق و معیشت کارمندان و مردم اختصاص یافت.

به گزارش پایگاه خبری نقدینه ، «محمدباقر نوبخت» روز شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه که برای تشریح لایحه بودجه سال آینده برگزار شد، عملکرد بودجه در هشت ماهه نخست امسال را تبیین کرد.  

وی اظهارداشت: منابع پیش‌بینی شده برای امسال ۵۷۱ هزار میلیارد تومان بود که ۳۸۴ هزار میلیارد تومان سهم هشت ماه بود که براساس گزارش خزانه ۳۳۴ هزار میلیارد تومان آن واریز شده است.  

معاون رییس جمهوری افزود: تفاوت منابع پیش بینی شده با مبلغ واریزی ۵۰ هزار میلیارد تومان است یعنی ۵۰ هزار میلیارد تومان از منابع پیش‌بینی شده تحقق نیافت.  

وی در توضیح مصارف در بودجه ۹۹ گفت: براساس قانون اجازه مصرف ۵۷۱ هزار میلیارد تومان داشتیم و سهم هشت ماه نیز برابر  ۳۸۴ هزار میلیارد تومان بود که خزانه ۳۵۳ هزار میلیارد تومان پرداخت کرد و ۳۱ هزار میلیارد تومان کمتر نسبت به قانون مصرف شد.  

نوبخت گفت: میزان مصارف ما در هشت ماه سال جاری نسبت به سال گذشته ۳۹ درصد رشد داشت.

وی با بیان اینکه مصارف ما در بخش هزینه‌ای و عمرانی است، افزود: مقایسه اعتبارات هزینه‌ای هشت ماهه امسال نسبت به سال ۹۸ نزدیک به ۳۵ درصد بود. و چون حقوق و مزایا جزو گروه هزینه‌ای است امسال ۵۳ درصد بیشتر از سال گذشته حقوق و مزایا را افزایش دادیم.

معاون رییس جمهوری ادامه داد: هزینه عمرانی در هشت ماه امسال ۶۵ درصد رشد داشت.

وی درباره ناترازی بودجه در هشت ماهه امسال، گفت: در این مدت ۵۰ هزار میلیارد تومان از منابع و ۳۱ هزار میلیارد تومان از مصارف تحقق نیافت و می‌توان گفت ناترازی بودجه ۹۹ در هشت ماه امسال ۱۹ هزار میلیارد تومان است که از تنخواه بانک مرکزی استفاده کردیم.

وی افزود: امسال اجازه داشتیم ۳۹ هزار میلیارد تومان از تنخواه بانک مرکزی استفاده کنیم، اما تنها ۱۹ هزار میلیارد تومان برداشت کردیم و این مبلغ در مقایسه با سال قبل پنج هزار میلیارد تومان کمتر بود و اینکه گفته می‌شود کسری بودجه را به بانک مرکزی انتقال دادیم درست نیست بلکه ۲۰ هزار میلیارد تومان هم از مبلغ تعیین شده، کمتر بود.

رییس سازمان برنامه و بودجه اظهارداشت: سیاست دولت این بود که در برابر منابع محدود، کمتر خرج کنیم و در واقع میزان صرفه‌جویی را به حقوق و مزایای کارکنان و مردم اختصاص دهیم تا معیشت مردم بهبود یابد.

وی با اشاره به آخرین آمار رشد اقتصادی که مرکز آمار منتشر کرده گفت: در تابستان امسال رشد ناخالص داخلی با نفت ۰.۲ درصد بود و اجزای این رشد به جز بخش خدمات که با توجه به شیوع بیماری کرونا و اعمال محدودیت‌ها منفی سه درصد بود، در بقیه بخش‌ها همچون کشاورزی مثبت ۲.۷، صنایع و معادن مثبت ۴ و صنایع و معادن بدون نفت مثبت ۴.۲ درصد بود.

نوبخت گفت: امسال ۵۲ هزار میلیارد تومان به طرح‌های عمرانی پرداخت شده و این برای اولین بار است که میزان سرمایه‌گذاری ما مثبت بوده است و با این ۵۲ هزار میلیارد تومان دو میلیون فرصت شغلی در بخش عمرانی تثبیت شد.

https://naghdineh.ir/page/62997/
لینک مطلب :
چاپ print version