پیش‌بینی روند متعادل و منطقی برای معاملات هفته جاری بورس

پیش‌بینی روند متعادل و منطقی برای معاملات هفته جاری بورس

نقدینه  - یک کارشناس بازار سرمایه گفت: در هفته جاری بازار روند معقول و منطقی را در پیش می‌گیرد و در کنار آن زمینه اصلاح برای سهام بزرگی که رشدی بیش از ارزش ذاتی و شدیدی را در بازار تجربه کردند، شکل خواهد گرفت.

به گزارش پایگاه خبری نقدینه ، بازار سهام هفته گذشته به روند صعودی چند هفته اخیر ادامه داد و با بیش از هفت درصد رشد به معاملات دومین هفته آذر ماه پایان داد.

در نخستین روزهای هفته گذشته بود که رییس هیات عامل صندوق تثبیت بازار سرمایه از انتقال یک هزار میلیارد تومان پول از صندوق توسعه ملی به صندوق ثتبیت بازار سرمایه خبر داد که این موضوع توانست آینده روشنی را پیش روی فعالان بازار ترسیم کند، در این میان برخی از کارشناسان معتقد بودند، با توجه به اینکه رقم چندان قابل توجهی به این صندوق واریز نشده است؛ بنابراین نمی‌توان با این اتفاق در انتظار بازگشت روزهای پررونق همچون چند ماه نخست سال جاری به این بازار باشیم.

شاخص بورس در هفته دوم آذر ماه در اکثر روزها با  نوسانی رو به مثبت همراه بود که علت آن از نگاه کارشناسان حاضر در بازار، رکود حاکم در بازارهای موازی، اصلاح شدید شاخص بورس و قیمت سهام در بازار بود که به گفته آنها این امر باعث ایجاد انگیزه برای ورود دوباره سرمایه گذاران به بورس شد.

همچنین در کنار این عوامل عدم افزایش نرخ سود بانکی از جمله مسایل تاثیرگذار در رشد بازار سهام بود که با صحبت رییس بانک مرکزی در زمینه تثبیت نرخ سود بانکی، شاهد تاثیر مثبت آن بر بازار، ورود نقدینگی های جدید و بازگشت روند صعودی به شاخص بورس بودیم.

قرار گرفتن این عوامل در کنار یکدیگر زمینه ایجاد روزهای پررونقی را در بازار فراهم کرد و باعث کاهش عرضه، افزایش تقاضا در بازار و بازگشت اعتماد به سهامداران برای ورود دوباره نقدینگی های آنها به بازار شد.

در این میان دولت در ۱۲ آذرماه و پیش از موعد قانونی، لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ را تقدیم مجلس کرد که حال باید منتظر ماند و دید تبصره های این لایحه در حوزه بازار سرمایه تا چه میزان می تواند بر روند این بازار تاثیرگذار باشد.

روند متعادل معاملات بورس

«امیرعلی امیرباقری» امروز (شنبه) در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به روند معاملات بورس در  هفته گذشته اشاره کرد و افزود: بازار سهام هفته گذشته  در ادامه معاملات نخستین هفته آذر ماه روند معقول و متعادلی را در پیش گرفت اما از اواخر هفته مسیر بازار به سمت افزایش عرضه و فشار فروش نسبی تغییر کرد.

وی با اعتقاد بر اینکه فشار فروش ایجاد شده در بازار از دو جهت قابل بررسی است، گفت: در ابتدا بازار هفته گذشته تحت تاثیر  مطرح شدن کلیات لایحه بودجه سال ١۴٠٠  دچار نوسان شد، همچنین در کنار آن قیمت‌ها به سطوح جذاب تکنیکالی رسیدند و فرصت برای شناسایی سود از سمت فروشندگان فراهم شد.

امیرباقری معتقد است که معاملات بازار در میان مدت و بلندمدت به روند معقول و منطقی خود بازخواهد گشت.

کاهش چشم‌انداز تورمی در کشور

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: به احتمال زیاد چشم‌انداز تورمی در کشور به دلیل مشخص شدن تکلیف انتخابات آمریکا و پیروزی بایدن به شدت کاهش پیدا می‌کند که همین امر باعث کاهش تقاضای سرمایه‌گذاری برای کالاهای غیر سرمایه‌گذاری خواهد شد.

وی افزود: طلا و ارز خارجی یکی از این کالاهای غیر سرمایه‌گذاری است که سرمایه‌گذاران برای حفظ قدرت خرید و ارزش پول به سمت آن می‌رفتند اما اکنون این احتمال وجود دارد که با کاهش چشم‌انداز تورمی قیمت‌ها در این دوران واقعی‌تر شوند.

امیرباقری با بیان اینکه در وضعیت فعلی، نکته قابل توجه تاثیر نرخ ارز بر سایر کالاها و بازارها است، گفت: با توجه به اینکه ایران به عنوان یک کشور صادراتی تلقی می‌شود؛ بنابراین بسیاری از شاخص های اقتصادی در ایران برمبنای شاخص‌های صادراتی شکل گرفته است و این صادرات به صورت مستقیم وابسته با نرخ ارز است؛ به همین دلیل کوچکترین تغییر در نرخ ارز منجر به تحت تاثیر قرار دادن سایر بخش‌های اقتصادی خواهد شد که همین نکته می تواند بر کلیت اقتصاد کشور تاثیرگذار باشد.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: به طور حتم تعدیل نرخ ارز در نتیجه تعدیل انتظارات تورمی، اقتصاد کشور را با یک ثبات نسبی همراه می‌کند و فرصتی را در کشور برای سازگاری با فرصت‌های جدید اقتصادی در اختیار سرمایه گذاران قرار خواهد داد.

وی گفت: بازار سهام از مشخص شدن انتخابات آمریکا و تعدیل چشم‌انداز تورمی تاثیر می‌پذیرد که این تاثیر می‌تواند از جنس ورود عقلانیت بر بدنه بازار باشد.

هیجان در خرید و فروش، ریسک تهدیدکننده معاملات بورس

امیرباقری وجود هیجان در خرید و فروش را در وضعیت فعلی به عنوان خطرناک‌ترین موضوع در بازار اعلام کرد و افزود: اکثر سهامداران فعلی در بازار، افرادی هستند که در ۶ ماه نخست سال وارد این بازار شدند و این افراد با توجه به اینکه گاهی در زیان هستند دست به تصمیم و رفتارهای هیجانی در بازار می‌زنند.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: بازار همچنان و در برخی مواقع در صف خرید یا فروش به سر می‌برد، به همین دلیل بسیاری از سرمایه‌گذاران در انتظار رسیدن بازار به یک تعادل نسبی منطبق با واقعیت های اقتصادی هستند که باید بعد از آن شاهد ورود پول‌های هوشمند حقیقی به بدنه بازار باشیم.

وی با بیان اینکه روندهایی که از این به بعد در کوتاه مدت در بازار شاهد هستیم چندان قوی نخواهند بود، گفت:  یکی از مهمترین دلایل رشد شاخص بورس و رسیدن آن به قله دو میلیون واحد ناشی از تورم انتظاری و ارقام بالایی بود که در ذهن بازار برای نرخ دلار شکل گرفته بود اما با تعدیل انتظارها روند بازار متعادل خواهد شد.

امیرباقری خاطرنشان کرد: در این زمان راه سهام از یکدیگر تفکیک و براساس تحلیل پیش می‌روند و به دنبال آن با بازاری روبرو می‌شویم که تحلیل محور خواهد شد.

به گفته امیرباقری، در حوزه اقتصاد خارجی به دنبال تعدیل شاخص جهانی دلار، قیمت کامودیتی ها تحت تاثیر قرار گرفتند و با رشد نسبی مواجه شدند.

پیش‌بینی روند معاملات بورس در هفته جاری

این کارشناس بازار سرمایه روند معاملات بورس در  هفته جاری را پیش‌بینی کرد و افزود: در هفته جاری بازار روند معقول و منطقی را در پیش می‌گیرد و در کنار آن زمینه اصلاح برای سهام بزرگی که رشدی بیش از ارزش ذاتی و شدیدی را در بازار تجربه کردند، شکل خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه مهمترین پیش‌نیاز بازار برای رشد میان‌مدت و بلندمدت، کف‌سازی، رسیدن به قیمت‌های معقول و منطقی و مطابق با واقعیت‌های اقتصادی است، گفت: این واقعیت‌ها نه تنها پارامترهای اقتصادی را در بر می‌گیرد بلکه شامل پارامترهای آتی اقتصاد می‌شود؛ بنابراین به سهامداران توصیه می‌شود علاوه بر شاخص های فعلی، شاخص های آتی را مدنظر قرار دهند و با در نظر گرفتن آن‌ها اقدام به سرمایه‌گذاری در بورس کنند و جریان نقدینگی را مدنظر خود برای خرید سهام قرار ندهند.

تاثیر لایحه بودجه سال ١٤٠٠ بر روند معاملات بورس

امیرباقری به تاثیر لایحه بودجه سال ١٤٠٠ بر روند معاملات بورس اشاره کرد و گفت: شنیده‌ها حاکی از آن است که بخش مهمی از بودجه قرار است به پیش فروش اوراق از سمت دولت اختصاص داده شود که این اوراق همان اوراق سلف نفتی خواهد بود، در کنار آن شنیده‌ها حاکی از تامین مالی یک چهارم بودجه از طریق این اوراق است.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: نظرهای متفاوتی از سوی کارشناسان نسبت به این موضوع مطرح شده است و انتظار می رود دولت با بازنگری مجدد، برخی از معقوله‌ها را مدنظر قرار دهد و با احتیاط بیشتری در این زمینه تصمیم‌گیری کند.

وی افزود: تامین یک چهارم از بودجه کشور از پیش‌فروش اوراق سلف نفتی با توجه به ریسک‌هایی که ایجاد می‌شود زمینه تغییراتی را در کلیت بازار و ایجاد فشار فروش فراهم می کند.

امیرباقری خاطرنشان کرد: به نظر می رسد دلار ٤٢٠٠ تومانی از سبد بودجه حذف شود و عددها به سمت واقعی شدن پیش بروند، اگر این اتفاق در سطح کلان بودجه رخ دهد شاهد تاثیر آن در وضعیت شرکت‌ها خواهیم بود.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: این اتفاق باعث واقعی شدن درآمدها و هزینه‌ها می‌شود و رانت پنهان در برخی از صنایع که از طریق قیمت‌گذاری دستوری در قالب حمایت برای برخی از کالاها ایجاد می‌شود از بین می‌رود.

وی اظهار داشت: اکنون باید صبر کرد و دید تعدیل لایحه بودجه به کدام سمت می‌رود اما با توجه به کف‌سازی‌های صورت گرفته در بازار سهام می‌توان انتظار وضعیت معقول و مناسب با واقعیت‌های اقتصادی در زمان حال و آینده را برای برخی از سهام شاهد باشیم.

وی خاطرنشان کرد: اکنون بازار به لحاظ بنیادی با مشکلی همراه نیست، اما سهامداران نباید در انتطار رشد غافلگیرکننده چند ماه نخست سال جاری در بازار باشند.

https://naghdineh.ir/page/62993/
لینک مطلب :
چاپ print version