سیگنال‌های مثبت بازار ارز ادامه خواهد داشت؟

سیگنال‌های مثبت بازار ارز ادامه خواهد داشت؟

نقدینه - یک اقتصاددان گفت: سیگنال‌های مثبتی از آرامش در بازار ارز به چشم می‌خورد اما تحرکات برخی دلالان و مافیای بازار موانعی را بر سر راه بانک مرکزی ایجاد کرده است.

به گزارش پایگاه خبری نقدینه ،  روند افت نرخ ارز در هفته های اخیر حالا به آرامش بیشتری رسیده و نوسانات کمتری را تجربه کرده است. این روند کاهشی ناشی از سیاست های ارزی بانک مرکزی و البته احتمال پیروزی جو بایدن در کارزار انتخاباتی ایالات متحده امریکا در ۱۵آبان شکل گرفت و حالا با توجه به پیش بینی هایی مبتنی بر رشد اقتصادی و بهبود شرایط، انتظار می رود این روند افت قیمت ها در بازار ارز ادامه دار باشد.

در واقع سیگنال‌هایی از افزایش صادرات نفت و بازپس گیری بازارها در سال پیش رو و همچنین آزادسازی منابع ایران در ماه‌های آینده بستر مناسب برای آرامش بازار ارز را مهیا خواهد کرد اما به طور قطع نیازمند زمان خواهد بود و نمی توان توقع غیرمعقول از گشایش‌های بین المللی داشت.

یک اقتصاددان در این باره می‌گوید: رئیس جمهور جدید آمریکا چند ماه دیگر آغاز به کار می کند و در حال حاضر نمی‌توان هیچ چیز را پیش بینی کرد اما طبیعتا جو روانی مثبتی ایجاد شده است که البته می توان گفت مقطعی است.

پرویز حسابی در گفت وگو با خبرنگار ایبِنا تصریح کرد: در مدت اخیر دلار تا حدود ۲۲ هزار تومان هم رسید اما برخی فشارها و البته مافیای بازار ارز اجازه کاهش بیشتر را نداد و دوباره قیمت را کمی افزایش داد. دخالت این افراد در بازار علاوه براینکه باعث می شود دست دولت و بانک مرکزی بسته باشد، روند فعالیت منطقی بازار را نیز برهم می زند.

وی با تاکید براینکه باید از تصمیمات اشتباه و آنی پرهیز کنیم، افزود: اقتصاد ما مانند بیماری است که مدت هاست روی تخت بیمارستان خوابیده است و کم و بیش قرص هایی برای درمان برایش تجویز می شود اما وضعیت مشخص و ثابتی ندارد.

این اقتصاددان گفت: هرچند احتمال آزاد شدن منابع مالی ایران در کشورهای دیگر و درآمدهای نفتی تاثیر روانی بر اقتصاد خواهد داشت اما برای محقق شدن قطعی آن نمی توان پیش بینی داشت چرا که شروع به کار آقای بایدن هم زمان بر خواهد بود.

حسابی اظهار کرد: جامعه در شرایطی قرار دارد که تصمیمات آنی و خلق الساعه و بدون کار کارشناسی می تواند آسیب زا باشد اما متاسفانه به عنوان نمونه در مجلس بعضا با افرادی روبرو هستیم که نگاه سیاسی صرف دارند و در همین چندماهی که سرکار آمده اند تمام فکر و ذکرشان این است که رئیس جمهور را به مجلس فرا بخوانند.

به گفته او، اقتصاد ایران در باتلاقی گیر افتاده که هرچه دست و پا می زند بیشتر فرو می رود و کسی را هم در اطرافش برای کمک ندارد. در نتیجه در این شرایط همچنان باید به تقویت توان داخل بپردازد تا تعاملات با دنیا مانند سابق برقرار شود.

این اقتصاددان با بیان اینکه اقتصاد دستوری و کاملا دولتی هیچگاه موفق نخواهد بود، تصریح کرد: تصمیم گیران باید تصمیم‌های درستی اتخاذ کنند تا اقتصاد و جامعه به سمت شرایط سالم تری سوق پیدا کند ضمن اینکه باید از دیدگاه های اقتصاددانان و خبرگان حوزه اقتصاد نیز استفاده شود.

https://naghdineh.ir/page/62306/
لینک مطلب :
چاپ print version