۵ میلیارد دلار منابع ایران در عراق آزاد می‌شود

رییس کل بانک مرکزی اعلام کرد؛

۵ میلیارد دلار منابع ایران در عراق آزاد می‌شود

نقدینه -رییس کل بانک مرکزی اعلام کرد: خوشبختانه در بانک مرکزی اقدامات خوبی را آغاز کردیم و هرچند در روزهای آخر ریاست جمهوری رییس جمهور کنونی آمریکا فشارها بیشتر می‌شود اما ما هم مقاومت خود را بیشتر می‌کنیم.

 به گزارش پایگاه خبری نقدینه ، رئیس کل بانک مرکزی صبح امروز (چهارشنبه) در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران درباره آخرین اقدامات بانک مرکزی درباره تامین ارز گفت: در حال حاضر شرایط بازار ارز از پیچیدگی‌های خاصی برخوردار شده که ناشی از اتفاقات شش ماهه نخست امسال بعد از کرونا و فشارهای حداکثری آمریکا بود. به همین دلیل متاسفانه انتظارات منفی هم در جامعه شکل گرفته است اما ما تمام تلاش خود را می‌کنیم تا وضعیت را به ثبات برسانیم و شرایط را تعدیل کنیم. 

دکتر عبدالناصر همتی تصریح کرد: نقل قول هایی از بنده می شود که شما گفته بودید نرخ ارز کاهش می یابد؛ به هر حال شرایط بسیار پیچیده و در حال تغییر است و محدودیت هایی برای منابع مالی ما در نظر گرفتند.

وی ادامه داد: در حال حاضر ده‌ها میلیارد دلار از درآمدهای ارزی ما در خارج از کشور مسدود است و حتی کشورهایی که روابط خوبی با ما دارند به دلیل فشار آمریکا اجازه ندادند از این منابع استفاده کنیم در حالی که پیش بینی بنده این بود که امسال بتوانیم از آنها بهره برداری کنیم. 

دکتر همتی با تاکید براینکه خوشبختانه ما در بانک مرکزی اقدامات خوبی را آغاز کرده ایم و به همین منظور نسبت به آینده خوش بین هستیم،‌ افزود: هرچند در روزهای آخر ریاست جمهوری رئیس جمهور کنونی آمریکا فشارها بیشتر می شود، اما ما هم مقاومت خود را بیشتر خواهیم کرد.

رئیس کل بانک مرکزی افزود: یکی از اقدامات مهم ما مذاکره با کشورهایی بود که پول‌های ما در آنجا مسدود است. اخیرا سفری به عراق داشتیم که خوشبختانه سفر خوبی هم بود و امیدواریم بتوانیم از منابع خود که بیش از ۵ میلیارد دلار در ایبن کشور است استفاده کنیم.

وی با تاکید بر اینکه در کشورهای دیگر هم پاسخ مثبت شنیده ایم، تصریح کرد: تاجران ما نیز به تدریج مطلع می شوند که در کدام کشورها به منابع دست پیدا کردیم و عملا وقتی نیازهای ارزی آنها در بازار تخصیص می یابد متوجه این موضوع خواهند شد. 

دکتر همتی از عرضه کافی اسکناس نیز خبر داد و گفت: در بازار نیما هم شاهد رشد عرضه ارز صادرکنندگان بودیم که امیدوارم با اقداماتی که در دست اجرا داریم به تدریج شاهد ثبات بهتر و بیشتر باشیم. 

رئیس کل بانک مرکزی در پایان تاکید کرد: به هر حال باید بپذیریم در سه هفته آینده فشارها بر ایران بیشتر خواهد شد. بنده همیشه گفته ام و می گویم که ریسک‌بازار ارز بسیار بالا است و ممکن است هر لحظه اتفاقی در این بازار رخ دهد اما این خود مردم هستند که تصمیم می گیرند.  

https://naghdineh.ir/page/60809/
لینک مطلب :
چاپ print version